Nem ez az első alkalom, hogy az eurózóna kifelé indult a válságból. 2010-től 2011 tavaszáig az USA és Kína által hajtva, Németország hathatós támogatásával a közös blokk gazdasága erőre kapott. Az üzleti vezetők a felmérések szerint optimisták voltak, a Lehman Brothers összeomlását követő időszak már csak távoli emlék, rossz álom volt. A helyzet olyannyira jónak tűnt, hogy az EKB – 2011 áprilisában és júliusában – kétszer is megemelte az irányadó kamatot.
A folytatás jól ismert. A kilábaláson az első rést 2011 nyarán ütötték, amikor az európai vezetők a görög államadósság átstrukturálása mellett döntöttek. Ezután Olaszországnak és Spanyolországnak is nehézségei támadtak a piaci finanszírozással, a spreadek nőttek, a bizalom csökkent. A washingtoni kongresszus eközben ostoba módon blokkolta a szövetségi adósságszint emelését, az ország az államcsőd szélére sodródott, aminek ára a „tripla A” besorolás elvesztése és néhány tized százalékpontnyi GDP-csökkenés volt. Ami pedig az EKB-t illeti, a kamatokat, amelyeket megemelt, néhány hónapon belül újra csökkentette.
A kamatvágás nem érte el a célját. Az eurózóna recesszióba süllyedt, a gazdaság 2012-ben és 2013 elején is zsugorodott. A déli országokban a hitelezés és a kereslet is visszaesett, a feldolgozóipari termelés évtizedek óta nem látott mélységbe süllyedt. A periféria államaiból érkező fenyegetés nyomán aztán – 2011 végétől kezdve – igazi válaszok is születtek a válságra. Az EKB hosszú távú hiteleket nyújtott, aláírták a feljavított fiskális paktumot, elindították a bankuniót, az államok finanszírozását segítő kötvényvásárlásokat jelentettek be, és elfogadták az Európai Stabilitási Mechanizmust. Mindezek eredményeképpen az eurózóna a sokkhatásokkal szemben ellenállóbbá vált. A 2013-as lassú fordulatot a ciprusi csőd és az olasz politikai válság sem tudta lelassítani.
Az, hogy a gazdaság egészségesebb, nem csupán az európai kormányzás javulásának köszönhető. A periféria-országok komoly erőfeszítéseket tettek, hogy visszaszerezzék versenyképességüket és kiegyensúlyozzák mérlegeiket – mindez ez már kezdi éreztetni a hatását.
Az ír gazdaság 2013 tavasza óta lendületben van, 2014-ben az Európai Bizottság szerint 2,2 százalékkal nőhet a GDP. Az ország várhatóan visszatér a piaci finanszírozáshoz. Spanyolországban és Portugáliában az export-trendek már olyan dinamikát mutatnak, mint Németországban. A cégek nyereségessége mindkét országban nagyot javult, az áruk és a szolgáltatások külkereskedelmi mérlege egyaránt többletet mutat. Vannak arra utaló jelek, hogy az adósok és a hitelezők között már nincs éles határvonal az eurózónán belül. Az Eurosystem Target 2 számlákon nyilván tartott összeg tovább csökkent. Az elmúlt 12 hónapban azoknak az értékpapíroknak az összértéke, amelyet a Bundesbank más eurózóna-beli jegybankoknál tartott, több mint 155 milliárd euróval csökkent.
Az eurózónában, amely szervezettebb, mint két éve volt, perifériája pedig kevésbé törékeny, nőtt annak esélye, hogy folytatódjon a válságból való kilábalás. Ez akár egy különös globális kilábalás kezdete is lehet, amelyben Németország, Kína, de még Japán is többet fogyaszt, az USA-ban nő a megtakarítások és a beruházások volumene, Dél-Európa pedig többet exportál. A kockázatok mindazonáltal a régiek. A legnagyobb veszélyt az jelentheti, ha az eurózóna vezetői – mivel már nem éreznek akkora veszélyt – nem veszik komolyan a konszolidáció szükségességét. Bár a válság az eurózóna déli országaiban enyhült, nehéz elképzelni, hogy a közös pénzt használó blokk egy nagyobb dózis föderalizmus nélkül talpra állhat. A projektek, amelyeket elhalasztottak vagy egyszerűen lesöpörtek az asztalról – köztük a bankunió, az európai adósmentő alapok és az eurókötvények – a német választások lezárultával bizonyára újra napirendre kerülnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.