– A magyar vállalat stabil, sőt, némi növekedés látszik, de a kép összetett. A Siemens Zrt belföldi forgalma nőtt a múlt évben, az export viszont visszaesett, ami csökkentette a gyártáshoz szükséges importot is. Úgy látjuk azonban, hogy jövőre a belföldi forgalmunk stabilitása mellett a gyáregységek exporttermelése is fel fog futni, emiatt az összkép az ideinél is jobb lehet. Két budapesti gyáregységünk üzemel, ebből a turbinalapátokat, turbinaalkatrészeket gyártó telephely a múlt évben új minősítéseket szerzett, így a jövő évben szélesebb termékpalettát gyárthat, ezzel növelheti az exportot. Ebben az iparágban elég jól előre láthatóak a rendelések, így jó reménnyel tekintünk 2014-re. A csepeli transzformátorgyár növekedési potenciállal rendelkezik. A Siemens nemzetközi szervezetén belül a transzformátorgyártás rendszere átalakul, és abban bízunk, hogy a magyarországi gyártásra nagyobb hangsúlyt helyeznek.
– Érinti-e a magyarországi Siemens-t az egész konszernre vonatkozó leépítési hullám?
– Nálunk a legnagyobb ilyen jellegű nehéz lépés már megtörtént, és ez esetben is kiemelt figyelmet szenteltünk a megszűnő munkahelyek által érintett kollégáink jövőjének. Példaként említeném egy központi döntés hatását, melynek értelmében 38 munkahelyet kellett megszüntetnünk, mivel bizonyos kompetenciákat nem tartottunk fenn tovább. A 38 érintett kollégából 17 már dolgozik az eddigi tevékenységre létrehozott új két cégnél, 9 fő a Siemensen belül helyezkedett el, egy munkatársat előnyugdíjaztunk, a többiek két fő kivételével már találtak máshol munkahelyet. Kompetenciát azonban építünk is: magyar kollégáink utaznak világszerte gáz- és szélturbinákat üzembe helyezni és szerelni, jelenleg már több mint 200-an. Összlétszámunk is emelkedett üzletági fejlesztések révén. Szeptember végi adatok szerint már 2096 alkalmazottja van a Siemens csoportnak és további 410 kölcsönzött munkatárs dolgozik velünk.
– Idén stratégiai megállapodást kötöttek a kormánnyal. Abban vállaltak valamit a létszámra, munkahelyteremtésre nézve?
– Abban a megállapodásban általános alapelveket fektettünk le, és célként fogalmaztuk meg a fejlődést. 2010 júniusában érkeztem ide vezérigazgatóként, és azóta folyamatosan növekszik munkahelyeink száma. Mára több mint 500 fővel vagyunk többen, mint akkor. Ennek oka nem elsősorban a magyar piac növekedése, hanem a külpiaci igények bővülése, illetve gyártókapacitásunk fejlődése.
– Milyen előnyökkel járt az aláírás a kormánnyal?
– Számunkra nagy megtiszteltetés volt, hogy Varga Mihály miniszter úr a transzformátorgyárba látogatott, és találkozott a munkatársainkkal. Jól alkalom volt az eszmecserére, hiszen a gyártás és a kutatás-fejlesztés területén sok pontban egyformán gondolkodik a kormány és a Siemens. Néhány témával mi már korábban is foglalkoztunk. A 90-es években alkalmaztuk a duális képzési rendszert gazdasági területen. Az akkori diákjaink ma már fontos beosztásokban dolgoznak nálunk, illetve más cégeknél. Szintén közös nevezőn vagyunk a K+F fejlesztése kapcsán: a magyarországi Siemens-csoportnak tagja az evosoft Kft., ahol több mint 500 fejlesztőmérnök dolgozik, további közel hatvan munkatárs pedig itt, a Siemens Zrt.-nél foglalkozik kutatással.
– Mit tesz a Siemens az ellen, hogy az általa a duális képzésben kiképzett, betanított szakmunkások a német vagy a brit bérek miatt elhagyják az országot?
– Ez a veszély mindig fennáll, akár egy másik cég is vonzhatja a kollégát, nemcsak egy másik ország. A mi feladatunk, hogy olyan környezetet teremtsünk, ahol a munkavállaló szeret dolgozni, és büszke erre. Ha megnézzük fluktuációnkat, látszik, hogy vonzóak vagyunk. Teszünk is érte, hogy ez így is maradjon. Rendszeresen vizsgáljuk a munkavállalói elégedettséget, és azt látjuk, hogy ez nálunk meghaladja az átlagot.
– A magyar energiapolitika jelenlegi prioritása a paksi atomerőmű bővítése. Ez egybeesik a Siemens érdekeivel?
– Minden országnak sajátos energiamixre van szüksége. Mi két éve adtuk át az e.on-nak kulcsrakészen a gönyűi erőművet, amely jelenleg sajnos csak alacsony kihasználtsággal üzemel. Ennek az oka, hogy ma olcsóbb áramot importálni, mint gázból áramot termelni. Ez egész Európában így van. Ha a gáz és az áram egymáshoz viszonyított ára újra változik, akkor az ilyen erőművek újra gazdaságosak lehetnek. Magyarországon jelenleg a termelési kapacitás csökken és az import nő. Én úgy gondolom, hogy színesebb, átfogóbb energiamixre lenne szükség. A mi erősségünk a gáz-, a gőz- és a szélturbina. A nukleáris iparágban a Siemens világszerte visszahúzódott, különösen Fukusima és a német atomkiszállás óta. De Pakson jelenleg is működnek a Siemens irányítási rendszerek.
– Magyarországon az utóbbi időben igen sok a vasútfejlesztési projekt, több vasútbiztonsági, közlekelés-biztonsági tendert írtak ki. Ezeken hogyan szerepelt a társaság, illetve milyenek a várakozásai?
– A Siemens ma is aktív ezen a területen, több vasúti szakasz vasútirányítási, biztonsági berendezéseit és rendszereit mi szállítjuk. Több pályázat van kiértékelés alatt, bízunk benne, hogy a magyar vasúti hálózat a mi technológiánk által is továbbfejlődik.
– Mik a tapasztalatai a magyar tenderezési, pályáztatási gyakorlatról? Sok furcsa döntés, korrupciós ügy, kizárások tarkítják azokat a piacokat, ahol a Siemens is jelen van.
– Én nagyon örülök, hogy vannak európai források, európai uniós alapok, pályázatok, ami mindkét oldalról lehetővé teszi, hogy komoly figyelem, nyilvánosság és előírások szabályozzák a versenyt. Ha nem lennének ezek a pályázatok és a hozzájuk kapcsolódó nagyarányú finanszírozás, az nemcsak nekünk, de az egész országnak nagyon hiányozna.
– Döcögve halad a munka, amellyel a Siemens által szállított új vonatirányítási rendszer és az Alstom által gyártott metrókocsik számítógépei között próbálják megteremteni az összhangot. El tud indulni időben a négyes metró?
– A 2-es metró új kocsijainak üzembe helyezése során merültek fel problémák, ám ezeknek előnyük is van. Amit itt megoldunk, azt a négyes metró esetében már nem kell. Vasárnap este személyesen is részt vettem az úgynevezett sötétüzemi teszten, és örömmel láttam, hogy már jól működött a rendszer. A négyes metró viszont vezető nélküli kocsikból áll majd, ami egy komplexebb feladat. A márciusi határidő számunkra is fontos, és továbbra is teszünk érte, hogy ez sikeresen tartható legyen.
– A kormány mintha kettéválasztaná a befektetőket gyártókra és szolgáltatókra. A Siemens a szerencsésebb csoportba került. A gyártókkal rendszeresek a partnerségi megállapodások, míg a szolgáltatókat különadók sújtják. Mit szól ehhez?
– Én nem választom így ketté a cégeket. Szerintem nem a tevékenységi körtől lesz „jó” vagy „rossz” egy vállalat. Léteznek mindkét kategóriában magyar és külföldi befektetők, gyártók és szolgáltatók egyaránt. Valószínűleg jobb megfogalmazás a hosszú távra tervezők és rövidtávon gondolkodók kategória. Láttunk már olyan gyárat, amely hirtelen leszerelte és keletre szállította berendezéseit, és látunk felelős, régóta tisztességesen működő bankokat, termelő és szolgáltató cégeket is.
A Siemens magyarországi csoportja a szeptember végén zárult 2013-as pénzügyi évben 307,6 millió euró forgalmat ért el, mintegy 1 százalékkal alacsonyabbat az előző periódus 311 millió eurójánál. Ugyanakkor a rendelésállomány növekszik.
A magyarországi tevékenységből származó export némileg csökkent, 171 millió eurót tett ki, míg az import 105 millió euró értékű volt, ami azt mutatja, hogy a kivitel továbbra is meghaladja a behozatalt.
A Siemens magyarországi csoport hazai beszerzési értéke az elmúlt évben 13 százalékkal nőtt, a 2013-as üzleti évben 2346 magyar beszállító 91 millió euró értékben járult hozzá a Siemens magyarországi csoport tevékenységéhez.
A Siemens az elmúlt három évben mintegy 500 új munkahelyet teremtett Magyarországon, jelenleg több mint 2500 embert alkalmaznak, ebből mintegy 2000 saját és 500 a bérelt munkaerő.
Az Infrastruktúra és Városok szektor sikeresen zárta a Budapesti Forgalomirányítási Központ korszerűsítését, folytatja a Kelenföld-Székesfehérvár és Óbuda-Piliscsaba vasútvonalak biztosí-tóberendezésekkel való felszerelését. Elindultak a fővárosi 1-es és 3-as villamosvonal rekonstrukciójának elektromos munkálatai és befejező szakaszukhoz érkeztek a 2-es és 4-es metróvo-nallal kapcsolatos Siemens feladatok.
Az Ipar szektor harmadik éve vesz részt a kecskeméti Mercedes gyár termelésében, és szerepe volt az új típus gyártásának elindításában is. A termékbevezetések miatt is kiemelt szerepet kap a partnerek oktatása és képzése, illetve az elmúlt gazdasági év eredménye az is, hogy a Siemens termékeit választotta a Vegyészeti Mérő Rendszer kiépítéséhez a Paksi Atomerőmű.
Az Energiaszektor 2038-ig meghosszabbította a Gönyűi Erőmű karbantartási szerződését, valamint sikerrel zajlott a Lőrinci erőmű gázturbinájának nagyrevíziója is.
A Siemens magyarországi csoportja a szeptember végén zárult 2013-as pénzügyi évben 307,6 millió euró forgalmat ért el, mintegy 1 százalékkal alacsonyabbat az előző periódus 311 millió eurójánál. Ugyanakkor a rendelésállomány növekszik.
A magyarországi tevékenységből származó export némileg csökkent, 171 millió eurót tett ki, míg az import 105 millió euró értékű volt, ami azt mutatja, hogy a kivitel továbbra is meghaladja a behozatalt.
A Siemens magyarországi csoport hazai beszerzési értéke az elmúlt évben 13 százalékkal nőtt, a 2013-as üzleti évben 2346 magyar beszállító 91 millió euró értékben járult hozzá a Siemens magyarországi csoport tevékenységéhez.
A Siemens az elmúlt három évben mintegy 500 új munkahelyet teremtett Magyarországon, jelenleg több mint 2500 embert alkalmaznak, ebből mintegy 2000 saját és 500 a bérelt munkaerő.
Az Infrastruktúra és Városok szektor sikeresen zárta a Budapesti Forgalomirányítási Központ korszerűsítését, folytatja a Kelenföld-Székesfehérvár és Óbuda-Piliscsaba vasútvonalak biztosí-tóberendezésekkel való felszerelését. Elindultak a fővárosi 1-es és 3-as villamosvonal rekonstrukciójának elektromos munkálatai és befejező szakaszukhoz érkeztek a 2-es és 4-es metróvo-nallal kapcsolatos Siemens feladatok.
Az Ipar szektor harmadik éve vesz részt a kecskeméti Mercedes gyár termelésében, és szerepe volt az új típus gyártásának elindításában is. A termékbevezetések miatt is kiemelt szerepet kap a partnerek oktatása és képzése, illetve az elmúlt gazdasági év eredménye az is, hogy a Siemens termékeit választotta a Vegyészeti Mérő Rendszer kiépítéséhez a Paksi Atomerőmű.
Az Energiaszektor 2038-ig meghosszabbította a Gönyűi Erőmű karbantartási szerződését, valamint sikerrel zajlott a Lőrinci erőmű gázturbinájának nagyrevíziója is. Névjegy 1957-ben született az amerikai Pennsylvania államban. Bécsben a Wirtschaftsuniversität Wien Menedzsment és Exportmarketing szakán diplomázott 1984-ben.
Szakmai karrierjét Bécsben, az AWT International Trade and Finance Corporation-nél kezdte, majd ügyvezető igazgató helyettesként dolgozott az AWT Services Hongkong-nál.
1991-ben csatlakozott a Siemens-hez, 1992-től a magyarországi telekommunikációs cég CFO-ja.
2000-től Japánban és Szlovákiában töltött be pozíciókat a Siemensnél.
2010-ben jelenlegi megbízatását elfogadva családjával együtt tért vissza Magyarországra.
2013 májusától a Német Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara elnöke.
Dale A. Martin Budapesten él magyar feleségével és két fiával (Máté 23; András 14). -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.