„Mit várhatunk a 2014–2020-as uniós pályázatoktól?” Ezt a kérdést teszi fel sok olyan vállalkozó és cégvezető, akik korábban vagy éltek már az unió adta pályázati lehetőségekkel, vagy megirigyelve sokak sikerét, az új időszakban ők sem szeretnének kimaradni a jóból.
2014-ben megkezdődött az új hétéves költségvetési időszak az Európai Unióban, amelynek köszönhetően újra friss pénz áramlik majd a piacokra. Az előző hétéves időszakban Magyarország 8200 milliárd forint uniós pénzt kapott, míg 2014 és 2020 között ez a szám 7300 milliárdra csökkent. Ez az összeg azonban még így is jelentős, és a prioritások átrendeződésének következtében még akár nagyobb hatást is gyakorolhat a gazdaságra, mint azt az elmúlt időszakban tapasztalhattuk.
A legszembetűnőbb változás az lesz, hogy míg 2007–2013 között a források nagyjából 20 százalékát fordították gazdaságfejlesztésre – hiszen a tervezési időszakban még szó sem volt válságról –, addig a kormány az új periódusban az uniós pénzek 60 százalékát kívánja gazdaságfejlesztésre fordítani. Ez annyit jelent, hogy kevesebb út épül – vagy szökőkút újul meg – európai uniós támogatásból, viszont sokkal több vállalkozás juthat uniós forrásokhoz, és számottevően több olyan beruházás valósulhat meg, amely fenntartható, és nem csak egyszeri befektetést jelent.
A 2014–2020-as időszakban újra értelmet nyer a regionális politika, vagyis a régiók közötti fejlettségi különbségek csökkentésének szándéka. Ez számokra lefordítva annyit jelent, hogy a legfejlettebb közép-magyarországi régió, amely Budapestet és Pest megyét foglalja magában, csak az összes forrás 3,55 százalékát kapja, ami körülbelül 255 milliárd forintot jelent. Ezzel szemben a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) csak a vidéki hat régióban lesz elérhető, ide 2825 milliárd forint forrást allokáltak. Az előző időszakban működő GOP-ban, amely a GINOP jogelődje, még 1000 milliárd forint forrás sem volt.
További hátrány a budapesti és a fejlett Pest megyei településeknek, hogy az úgynevezett regionális támogatási intenzitás tovább csökkenhet. Míg korábban egy budapesti kisvállalkozás gépek beszerzése után 30 százalékos támogatást kapott, az új rendszerben a tervek szerint már csak 20 százalékot kaphat. Középvállalkozások a korábbi 20 százalék helyett 10-et igényelhetnének, a nagyvállalkozások pedig teljes mértékben ki lesznek zárva egyes lehetőségekből. A vidéki vállalkozások esetében viszont jobbára megmaradnak a korábbi magas intenzitások, így egy kisvállalkozás továbbra is akár 70 százalékos támogatáshoz juthat a dél-dunántúli, észak-magyarországi, észak-alföldi és dél-alföldi régiókban.
Az előzőekből kiindulva a komoly uniós támogatásokra pályázni szándékozó cégek közül egyértelműen a vidéki vállalkozások lesznek előnyben mind az elérhető források összegét, mind a támogatási intenzitást tekintve. Alaposan meggondolandó lesz tehát a jövőben a vállalkozás székhelyének és telephelyének megválasztása, és akár még költözésre is rábírhatják a cégeket a kecsegtető pályázati lehetőségek.
Nagy kérdés természetesen a mennyi pénz után az, hogy mikor érkeznek a források, vagyis mikor jelenhetnek meg az első 2014–2020-as keret terhére kiírt pályázati lehetőségek. E tekintetben sajnos elmaradásban van az EU a releváns jogszabályok megalkotásával, így a témában illetékes államtitkár június–július tájékára teszi a pályázati dömping beindulását. Ettől függetlenül Magyarországnak joga lesz már idő előtt olyan kiírásokat megjelentetni, amelyek esetében kicsi a kockázata annak, hogy azok nem felelnek meg az Európai Bizottság által később elfogadásra kerülő keretszabályoknak. Ebbe a kategóriába tartoznak az államtitkár szerint a megújuló energia hasznosítását, vagy a kutatás-fejlesztést támogató pályázati lehetőségek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.