Digitálisan behálózott, globális világban élünk. A folyamatot a mobilitás és a felhő alapú technológia is hajtja. Az új világban már nincsenek határok, ami óriási lehetőséget kínál a növekedésre, a munkahelyteremtésre és az új üzleti modellek kialakítására. Ám egyben kihívásokat is jelent a szabályozások és az iparág számára.
Világszerte keltett érthető aggodalmakat, amikor kiderült az amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) megfigyelési ügye. Néhányan sajnos azt javasolták, hogy építsenek „erődöket” a nemzeti adatok köré. Én abban hiszek, hogy az új technológiák és az adatok szabad áramlása elengedhetetlen az innovációhoz és a nemzetközi kereskedelem kiterjesztéséhez. Ez csak akkor lehetséges, ha a vásárlók és az állampolgárok megbíznak a digitális gazdaságban és használják is azt.
A digitális iparágnak a rendeletalkotókkal együtt kell működni minden piacon, annak érdekében, hogy világos, átlátható szabályok szülessenek, amelyek egyaránt megvédik az állampolgárok, vásárlók, vállalatok jogait, és elősegítik a határokon átnyúló adatforgalmat. Sürgősen szükség van Európában a biztonsági és titoktartási szabályok belső harmonizálására, de ezek nem vezethetnek a kontinens körüli adatkorlátok felépítéséhez.
Éppen ellenkezőleg: Európának együtt kellene működnie partnereivel – kezdve az Egyesült Államokkal – egy globális megoldás irányába.
Szintén erősíthetnénk az Európa és az Egyesült Államok között létrejött Biztonságos Kikötő (Safe Harbour) megállapodáson, mely a vállalatok közti adattovábbítást szabályozza. Persze az ilyen megállapodásoknak tartalmaznia kell olyan rendelkezéseket, amelyek megerősítik a felek azon jogát, hogy megvédjék állampolgáraik személyes adatait, éppúgy, mint az érzékeny kormányzati és üzleti adatokat. Közösen kell választ találni a kiberbiztonság, a titoktartás, az intellektuális tulajdon kérdésére is.
Hasonló együttműködésekre láthattuk már példát a múltban. Ilyen volt, amikor a konténeres szállítás lökést adott a nemzetközi kereskedelemnek. Az egységesített fémkonténerek feltalálása csökkentette a hajók be- és kirakodásának idejét és költségét. A hajók végre több időt tudtak a forgalomban tölteni, mint a rakodással. Egy tanulmány szerint a konténeres szállítás két évtized alatt közel 800 százalékkal lökte meg a kétoldali kereskedelmi forgalmat a vizsgált országokban.
A globális kereskedelem ilyen mértékű robbanását olyan megállapodások is segítették, mint a Világkereskedelmi Szervezet elődje, az Általános Vám- és Kereskedelmi Egyezmény (GATT). Bár mindig voltak biztonsági aggodalmak a konténeres szállítás kapcsán, ezeket jól kezelte a kormányok közötti szoros együttműködés.
A McKinsey Global Institute felmérése szerint az elektronikus kereskedelem 8 trillió dollárt tesz ki világszerte. A Gartner előrejelzése szerint közel 154 milliárd dollárt fognak a vállalatok felhő szolgáltatásokra költeni 2014-ben, vagyis 60 százalékkal többet, mint 2011-ben. Az információ áramlása mára egyértelműen a globális kereskedelem valutája lett. Egy új GATT felépítése óriási lehetőséget rejt az adatok uralta gazdaság számára.
Az új technológiáknak köszönhetően izgalmas innovációk zajlanak világszerte. Az innovációk főként a kisebb vállalatoktól és startupoktól származnak. Olyanoktól, amelyek megoldásaikat a legújabb technológiára építik. Ám e cégek nem lesznek képesek a szükséges beruházásokat saját erőből előteremteni, és nem tudják kihasználni az új technológia adta lehetőségeket mindaddig, amíg az országokban eltérőek a szabályozások, és amíg nem hozunk létre megbízható, globális sztenderdeket.
Ahelyett, hogy „erődöket” építenénk az információk köré, azon kellene dolgoznunk, hogy a szükséges alapokat lefektessük a biztonság és a bizalom terén. Így mindannyian ki tudnánk használni a globális gazdasági lehetőségeket, amelyeket az adatok szabad áramlása hoz létre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.