A hazai közúthálózat igen csekély részét, összesen 5,8 százalékát teszik ki az autópályák, amelyek kivitelezési és fenntartási költsége egy átlagos főút két-háromszorosára is rúghatnak. Sokan megfeledkeznek arról az egyszerű tényről, hogy a közút az egyetlen olyan közlekedési alágazat, amely képes minden települést bekapcsolni a gazdaság vérkeringésébe. Ennek figyelembevételével a közlekedésfejlesztés tervezésekor mérlegelni kell, hogy a versenyképesség elengedhetetlen feltétele a megfelelő minőségű közúthálózat.
Napjainkban átlagosan 15 évre tehető egy frissen átadott út élettartama. Nem szabad elfelejtenünk, hogy az utak romlása természetes jelenség, ám a leromlás sebessége az, amelyen változtatnunk kell. Ezért fontos, hogy megfelelő minőségű aszfaltból építsük útjainkat. Ennek kapcsán számos olyan innovatív magyar és külföldi szabadalom került napvilágra az elmúlt 10 évben, amely hatékony megoldást nyújt az útélettartam növekedésére és mindemellett környezettudatos is.
Tavaly ősszel került a hazai Útügyi Műszaki előírásba a mérsékelten meleg aszfaltkategóriába sorolható Low Energy Asphalt, amelynek előállítása a hagyományos aszfalttal szemben 50-60 százalékkal kevesebb széndioxid és bitumengőz kibocsátással, továbbá 50 százalékkal kevesebb energiafelhasználással jár. Emellett a minősége nemhogy megegyezik, de jobb, mint a hagyományos aszfalté.
Egy másik hasonlóan kedvező megoldás a gumibitumen. A környezetbarát eljárás alkalmazásával a hagyományos módon készült utaknál lényegesen jobb minőségű és hosszabb élettartamú utak épülhetnek. A gumibitumen pozitív tulajdonságai közé sorolható a nagyobb tapadás, a kátyúk kialakulásának csökkenése, továbbá a féktávolság rövidülése is.
A fent említett két eljárás alkalmazása hozzájárulhat a hazai úthálózat minőségi fejlődéséhez. Ehhez azonban szemléletváltásra van szükség a megrendelői oldalon is, ami várhatóan a közeljövőben be fog következni.
Az Európai Unió harmadik Energia- és Klímacsomagjával összefüggésben Magyarország komoly vállalásokat tett. Eljött az idő, hogy az útépítő iparág komoly szerepet vállaljon a kezdeményezés sikerességében, hiszen olyan innovatív, környezettudatos eljárások vannak a kivitelezők birtokában, amelyek fellendíthetik a hazai zöld közbeszerzést, de ehhez egyenlőre még nem minden feltétel adott.
Jelenleg a közbeszerzési eljárások elbírálása során a legfontosabb szempont a kivitelezési keretösszeg, így a becsült fenntartási költség vagy a garancia nem kap elegendő hangsúlyt. Jó hír, hogy az elfogadás előtt álló, új Európai Uniós közbeszerzési irányelvek alapján bírálati szempontként ezen tényezőket is figyelembe kell majd venni. Remélhetőleg néhány éven belül a magyar szabályozásban is megjelennek a fenti irányelvek. Ha ez így lesz, akkor minden remény megvan arra, hogy az útépítő ágazati innovációk valóban széleskörű hatást fejtsenek ki a gazdaság egészére nézve.
A közbeszerzési kiválasztás tehát gyökeres változás előtt áll, amely a legtöbb ágazatra komoly hatást fog gyakorolni. Kérdés, hogy szakembereink rendelkeznek-e azzal a tudással, melyet az új irányelvek mentén kidolgozott, a hosszú távú fenntarthatóságot szem előtt tartó, komplex tervezés igényel.
Nagy út áll még az ágazat előtt, az elkövetkező két-három évben rengeteg feladatot kell megoldani, nem csak a szükséges pályázati tudás megszerzésében, hanem a sikeres pályázatokhoz elengedhetetlen, hosszú távú gondolkodásmód elsajátításában is. A legfontosabb kérdés viszont, hogy meg van-e a fejlődéshez és tanuláshoz szükséges hajlandóság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.