Hova tartozik és merre tart Európában Magyarország – sokan vetették fel ezt a kérdést az elmúlt években. Felzárkózik-e a Nyugathoz, vagy leszakad és a Kelet, a Balkán része lesz, netán a két világ közt hánykódik egyfajta köztes „kompországként”?
A kérdés indokoltságát és időszerűségét alátámasztják az utóbbi hetek kelet-európai eseményei. Ukrajna az úgynevezett Keleti Partnerség jegyében szerződést készült aláírni az Európai Unióval. A lépés jól beleillett volna az integráció keleti bővítésének folyamatába, ugyanakkor éles ellenkezést váltott ki Oroszországban, amely saját érdekszférájának megsértését látta a tervezett megállapodásban. Moszkva egy olyan vámuniót épít – saját gazdasági-politikai erőterének kialakítására –, amelynek Oroszországon kívül Kazahsztán és Fehéroroszország is a része, de határozottan számítanak Ukrajna belépésre is.
Moszkva pénze és a „gázfegyver” újbóli bevetése – ezúttal a gáz árának egyharmados csökkentése – Kijevet eltántorította az EU-s társulási szerződés aláírásától. Bár a „verseny” Ukrajnáért az EU és Oroszország között még nem tekinthető lezártnak, reális az esélye annak, hogy Magyarország az Európai Unió keleti peremterülete maradhat. Így közvetlenül határos maradhat a Kelettel, egy „új Szovjetunióval”. Egy korántsem kommunista világbirodalommal, de egy olyan jelentős súlyú közösséggel, amelynek a történelemből megszokott gazdasági és politikai érdekei vannak. Kérdés, hogy vajon Oroszország igényli-e erőterének további bővítését, illetve egyfajta pufferzóna kiépítését Nyugat felé?
Az ország politikai hagyományai ugyanis utóbbit indokolják.
Különösen fontos kérdés, hogy mint peremtérség, Magyarország inkább a centrum fejlődését követi, vagy a belső gazdasági és társadalmi folyamatok Kelet felé orientálják. A gyorsan változó globális világrendben a vén Európa folyamatosan veszít gazdasági és politikai súlyából. A centrum egyre erőtlenebbé válik, és a jelenlegi trendeket feltételezve egyre kevésbé lesz képes a környező területek fejlődését segíteni. Jól látható, hogy az euróövezet magországai és a déli államok között divergencia alakult ki a válság kirobbanása óta.
Mindeközben az EU adta lehetőségeket, a szabad munkaerő-áramlást kihasználva a nyugat-európai országokba rengetegen telepedtek át munkát vállalni a szegényebb, közép-kelet európai országokból. Csak Romániát és Bulgáriát körülbelül 3 millióan hagyták el az utóbbi esztendőkben, de a balti államok lakosságának is körülbelül 10-15 százaléka keresett megélhetést Nyugat-Európában. Természetesen pontos statisztikákat bemutatni szinte lehetetlen, hiszen nincsenek teljes körű adatok a migránsokról minden országban.
Közép-Európában ez a népességmozgás várhatóan néhány év múlva megnehezíti a nemzetállamok működőképességét, miközben a demográfiai mutatók már most is nagyon kedvezőtlenek ezekben az országokban. Az elöregedő társadalmak az innovatív csoportjaitól kénytelenek megválni, így jelentős belső társadalmi konfliktusok keletkezhetnek. Ezek pedig – hatva a politikai folyamatokra – az érintett országok „balkanizálódását” okozhatják.
Meglepő, hogy a közép-európai államok „állva” figyelik a történéseket, sőt, ha Nyugaton a bevándorlás korlátozását emlegetik, akkor hangosan tiltakoznak az uniós jogokra hivatkozva. Úgy vélem, hogy adminisztratív korlátozásokkal nem lehet eredményesen akadályozni a folyamatokat.
Erőforrás-elszívás folyik, a humán erőforrásé. A gazdagabb, úgynevezett centrum térségek a magasabb fizetéssel, a jobb életkörülményekkel, a kiszámíthatóbb jövőképpel nagy vonzerővel bírnak. Nem új folyamat, amit Magyarországon belül is megtapasztalhattuk. Budapest és Közép-Magyarország gazdasági fejlődését a vidéki térségekből érkezők nagyban segítették az elmúlt évtizedekben, és napjainkban már használatos a térségek elnéptelenedésének fogalma. De ha egyszer megszűnik ez az erőforrás, mi lesz utána?
Nem aggódnék akkor, ha a sok közép-európai pár év elteltével visszatelepedne, vagy még az utódaik is hazautalnák a pénzüket, netán a német társadalom fizetné két-három évtized múlva a román – netán a magyar – szociális-, vagy nyugdíjrendszer kiadásait. De ha ezek nem történnek meg, akkor félő, hogy Közép-Európa egyszer csak Kelet-Európa lesz.
De a probléma nem csak Közép-Európáé. A „megoldás”, a helyes út megtalálása a Nyugat számára is fontos, hiszen jövőbeli prosperitása is nagyban függ attól, hogy mi történik a szomszédjában. Esetleg ez az út vezet az Európai Unió egyfajta belső megosztottsága, egy kétsebességes integráció felé? Pedig a rendszerváltás után az egykori szovjet blokk népei hitet tettek a közös Európa mellett.
A jövő egyik legfontosabb kérdése, hogy vajon a gazdag államokban lesz-e akarat és szándék, hogy az esetlegesen perspektíva nélküli, a globális világban egyre jelentéktelenebb, segítségre szoruló, kiürülő térségeket támogassák, egy közös integrációban tartva azokat. A Nyugat éppen a jelenlegi folyamatokkal – nem tudatosan – talán éppen ezen térségek leszakadását, és „elengedését” készíti elő? És ha igen, akkor ez az út vezethet Kelet felé?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.