„Keresve sem könnyű elégedett pályázót találni. Van, akit a túlzott adminisztráció, mást a források szűkössége sújt. Ez csak két ok, amiért a kormány új fejlesztési rendszert épít. A jó időzítés mindennél fontosabb. Most, amikor már lekötöttük az előző időszak forrásait, de még van pár hónapunk az új pályázatok megjelentetéséig, hozzányúlhatunk a gyökerekhez. Az alapvető cél, a gyakorlatban is pályázóbarát intézményrendszer felépítése. A következő hét évben az eddigi 16 százalékkal szemben, a keret 60 százalékát fordítjuk gazdaságfejlesztésre, de ez csak akkor hoz valódi eredményeket, ha a pályázók ideje nem papírok tologatásával, hanem a projektek tartalmi menedzselésével telik. ”
Essősy Zsombor, a MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. (MAPI) vezérigazgatója
„Egy biztos, a magyaroknak és az EU fejlesztési intézményeiben dogozóknak is érdeke, hogy olajozottan működjön a támogatások rendszere. Ennek „hogyanja” évek óta vita tárgya, hisz a gazdasági-szabályozási környezet a rendszer születése óta alapvetően átalakult. Korábban a teljesítmény biztosítékát az alapos tervezésben láttuk, ma akkor sikeres a szervezet, ha rugalmasan tud igazodni a változásokhoz. Meggyőződésem, hogy a hatékonyság kulcsa mindig a jól képzett, motivált szakember. Az, aki ha kell, kezdeményezni, megtervezni is képes az elengedhetetlen korrekciót, innovációt. Ezeket az embereket megtalálni, együttműködőnek megnyerni és megtartani: ez a szervezetfejlesztés sikerének záloga.”
Heil Péter, az NFÜ egykori elnökhelyettese
„Az átalakítással három baj van. Az első, hogy rossz az irány. Az NFÜ eltűnésével meggyengül a fejlesztéspolitika stratégiai irányítása. A hatékonysági alapon, társasági formában működő pályázatkezelők felszámolásával az állami bürokrácia kerül előtérbe. A minisztériumok ilyen feladatokra (65 ezer projekt egyidejű irányítására) alkalmatlanok. Másodsorban, semmilyen figyelmet nem fordítanak a szakembergárda megtartására. A tartós bizonytalanság, a 30-50 százalékos fizetéscsökkenés elkergeti a hozzáértőket. Harmadik probléma, hogy az EU-val sem beszélték végig, mi történik, ami amatőr hiba. A csapok elzárása milliárdokba kerülhet. Az átszervezés miatti késés pedig százmilliárdokat veszélyeztet.”
Maróczi Imre, Pályázati Projektmenedzserek és Tanácsadók Országos Szövetsége (PÁTOSZ) elnöke
„A hét éve működő pályázati rendszer túladminisztrált volt, lassan működött, de a pályázók már megismerték. A pályázatkiíró (NFÜ) és -kezelő szervezetek (MAG, ESZA, MVH stb.) több ezer tisztviselője többségében elkötelezetten, szakmailag felkészülten végezte a munkáját. A PÁTOSZ 2.500 jobbító javaslatának mintegy felét elfogadták. Ahhoz kevés még a tényinformáció és gyakorlati tapasztalat, hogy a Brüsszel számára kérdéseket felvető 2014-20-as pályázati rendszer működéséről megalapozott véleményt lehessen alkotni – nagy szervezetek is lehetnek hatékonyak. Ha az új rendszer gyorsabb, átláthatóbb, kiszámíthatóbb lesz, kevesebb adminisztrációval jár, a tisztességes pályázók kedvelni fogják.”
Nagy Sándor Gyula, a Budapesti Corvinus Egyetem docense
„Az EU-támogatások intézményrendszerére különféle nemzetközi jó gyakorlatok vannak. Egy központosított és egy decentralizált intézményrendszer is működhet jól vagy rosszul. Az NFÜ-vel való elégedetlenséget jelezte elnökének tavalyi elmozdítása. A mostani kormányzati struktúrához és stílushoz egy központosított rendszer megfelelően erős koordinációval jobban illik. Hasonló rendszer van Portugáliában és Bulgáriában. A közreműködő szervezetek megszüntetésével azonban – akármennyi probléma is volt egyik-másikkal – veszíteni fog a rendszer a rugalmasságából. Itt a megszüntetés, beolvasztás helyett átszervezésre (tulajdonosi struktúrát is beleértve), illetve vezetőváltásra lett volna szükség.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.