Híven betartotta 2013-ban az M1 a közszolgálati kódexben lefektetett alapelvet, miszerint „a közszolgálati szolgáltatás több és más, mint piaci alapon végzett médiaszolgáltatás. A közszolgálati média számára a reklámidő minél nagyobb hasznot eredményező értékesítése nem a legfőbb prioritás, és a műsortartalom sem a lehető legmagasabb nézettség vagy hallgatottság szolgálatában áll”. Az M1 főműsoridős közönségaránya ugyanis a Nielsen adatai szerint 2013-ban a teljes lakosság körében 8,3 százalék, míg a 18-49-es célcsoportban mindössze 4,7 százalék volt. Egyik legnézettebb produkciójának pedig az augusztus 20-i ünnepi tűzijáték bizonyult.
A törvényi megfogalmazás szerint a közszolgálati médiaszolgáltatás működésének biztosítása elsősorban a Magyar Köztársaságban élők közös áldozatvállalásával, állami finanszírozás mellett történik. A közel négymillió adófizetőnek fejenként mintegy 20 ezer forintjába került tavaly a közszolgálati média fenntartása. Az MTVA összes kiadása ugyanis 2013-ban 82,9 milliárd forintra rúgott, ez négymilliárd forinttal több, mint az eredeti előirányzat, de négymilliárd forinttal kevesebb, mint a menet közben módosított büdzsé. Aki szerint ez drága és pazarló, az téved. Az Állami Számvevőszék ugyanis korábban alaposan átvilágította a közszolgálati média rendszerét, és megállapította, hogy a közszolgálati hírgyártás a felesleges párhuzamosságok megszüntetésének következtében takarékosabbá, gazdaságosabbá vált. Összességében a közszolgálati médiavagyon egységes kezelésének megteremtése elősegítette a közszolgálati médiavagyon megóvását és gyarapítását.
Segíthette a spórolást, hogy a korábbi 3500 fő helyett jelenleg alig 2200 munkavállalót foglalkoztatnak. „A közszolgálat a közjó szolgálata, az értékteremtés és az értékek továbbításának színtere, és ez a szemlélet áthatja azokat a munkatársakat, akik az MTVA-nál dolgoznak” – fejtette ki nemrég Szabó László Zsolt megbízott vezérigazgató. Szintén fontos közszolgálati alapelv a pontos, alapos, tárgyilagos és felelős hírszolgáltatás, valamint a sokszínű, gazdag választékú, többféle értékrendet bemutató műsorok közzététele. Most hirtelen egy olyan műsor sem jut eszembe, amelyik kifejezetten a liberális értékrendet próbálta volna bemutatni a nézőknek. Ellenben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság májusi gyorsjelentése szerint az M1 hírműsoraiban 41 százalékban beszéltek a kormány vagy a Fidesz politikusai, a Duna TV híradójában 53 százalékban, a Déli Krónikában pedig 56 százalékban fejthették ki véleményüket.
Eddig tehát úgy tűnhet, hogy a nézettség és a pénz egyáltalán nem szempont, ha közszolgálatiságról van. Hatalmas sikert ért el viszont az M1 múlt pénteken, ugyanis a Hollandia-Spanyolország labdarúgó mérkőzést többen nézték, mint a Barátok közt című sorozat aktuális részét az RTL Klubon. A foci-vb közvetítési jogáért 900 millió forintot fizettek, bár a magyar csapat nem jutott ki az eseményre. Ennek ellenére szinte garantált, hogy bejön az MTVA számítása, és a négy évvel ezelőtti torna kiváló nézettségét is túlszárnyalja majd a mostani világbajnokság. Ez viszont nem feltétlenül a köztévé sikere, hanem automatizmus. Ha bármelyik más kereskedelmi televízió vehette volna meg a közvetítési jogot, akkor a mintegy egymillió fix néző ott nézné a meccseket. A múlt hét ötven legnézettebb műsora között mindössze hat produkcióval szerepel az M1 a 18-49 évesek körében, akik csak a meccsre kapcsolnak a köztévére, előtte és utána inkább más csatornát néznek.
Hosszú távon elvileg fenntarthatatlan és megmagyarázhatatlan, hogy 80 milliárd forintból minimális nézettséget sikerül elérni a közszolgálati csatornáknak. Persze lehet mondani, hogy az országos kereskedelmi televíziók műsorai a felelősek, amelyek annyira lebutították a népet, hogy már nem fogékonyak a közszolgálat által teremtett és továbbított értékekre. Egyetlen járható útnak a reklámadó tűnik, ami miatt elsötétülnek a köztévé riválisai, így jobb híján, nem lehet majd mást nézni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.