– A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület milyen új intézkedéssel lépne fel tagsága, vagyis a vasúthoz kapcsolódó hazai szakma közel egésze érdekében?
– Mivel térségünknek nem elég erős az európai érdekérvényesítő képessége, a közeljövőben szervezni szeretnénk egy kelet-közép-európai vasúti árufuvarozási konferenciát, amelyen a térség vasútvállalatainak vezetői felvethetnék a szakterület konkrét problémáit a régióban. Ilyen kérdések például az észak-dél vasúti folyosó végein lévő kikötők elérhetőségnek javítása, vagy a kelet-nyugati intermodális és más szállításban lévő lehetőségek. Ez utóbbi főként a romániai és a törökországi desztinációkat jelenti.
– Kiket tömörít a szervezet?
– Tagságunk lefedi a hazai vasúti áruszállítás 90 százalékát és a személyszállítás 100 százalékát. Aktív tagunk a két nagy pályahálózat működtető, valamint a legnagyobb vasúti árufuvarozó, járműgyártó és vasútépítő vállalatok. E társaságokkal a háttérben komoly érdekérvényesítésre van módunk.
– Milyen háttérrel folyik az érdekérvényesítés?
– A HUNGRAIL ma Magyarország meghatározó vasúti szakmai érdekképviselete, melynek tevékenysége három pilléren nyugszik. Az első pillér a szakmai bizottságok sora, a második pedig a partnerségi megállapodások köre. Itt a két legfontosabbat a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal (NFM) és a Nemzeti Közlekedési Hatósággal (NKH) kötöttük. E megállapodásoknak köszönhetően a HUNGRAIL-t a szakmában első számú tárgyalópartnerként ismerik el. A harmadik pillér a nemzetközi szervezetek munkájában való részvétel. Ezek közül Európában a legfontosabb a CER, illetve az UIC, melyeknek teljes jogú tagjai vagyunk évek óta. Ezeken keresztül bekapcsolódhatunk az európai vasúti döntés-előkészítésekbe, illetve Brüsszelben is képviselhetjük a magyar vasút érdekeit. E tevékenységünk részeként rálátunk az uniós rendeletek átültetésére, és formálhatjuk az irányelvből adódó kötelezettségek átültetésének módját. Az UIC vasúti áruszállítási igazgatója a HUNGRAIL képviseletében dr. Kopp Miklós.
– Jelenleg milyen, a vasutat érintő munka folyik Brüsszelben?
– Brüsszel a jogalkotásra és a műszaki rendszerek szabályozására összpontosít. Így komoly szerepet kap az ERTMS rendszer bevezetése a kiemelt vasúti folyosókon az EU országain belüli határátláspés zökkenőmentes sé tétele érdekében. Egy 2012-es döntés szerint minden tagország jogrendjébe át kell ültetni az előbbi előírást is tartalmazó, az egységes európai vasúti piac létrehozását szolgáló szabályokat, amelyeket a 2012/34/EU irányelvben hirdettek ki. Folyik a négyes vasúti csomag egyeztetése is. A cél a vasúttársaságok igazgatási költségeinek csökkentése és az új szereplők piacra lépésének megkönnyítése. Így például a terv szerint az Európai Vasúti Ügynökség kiadhatna járműengedélyeket és biztonsági tanúsítványokat. A csomag foglakozik a független infrastruktúrával és a belföldi személyszállítás liberalizációjával is.
– Milyennek várja a szakma a megújuló vasúti törvényt?
– Az új vasúti törvény véleményezésénél fókuszálni fogunk arra, hogy mennyire használták ki az NFM szakemberei az irányelv által engedett mozgástereket a hazai vasúti ágazat érdekében. A HUNGRAIL szerint az új törvény nem csupán a legszükségesebb változásokról és az érintett társaságok működése érdekében indokolt módosítások átültetéséről kell, hogy szóljon, hanem a vasúti közlekedés egészét érintő, alapvető jogi környezet újragondolásáról is. Ennek szellemében vizsgáljuk az új törvény tervezetét, és állítottuk össze javaslatcsomagunkat, amelyet a napokban adtunk át dr. Becsey Zsoltnak, az NFM közlekedésért felelős helyettes-államtitkárának.
– Melyek voltak a fő javaslatok?
– A hatályos vasúti törvénnyel és a 2012/34/EU irányelvvel kapcsolatban fogalmaztunk meg javaslatokat. Ilyen például, hogy hogyan kezeljük a vasúti közlekedésben a „regionális hálózatot” és a „regionális közlekedést”, vagy az, hogy kiemeljük-e a vasúti infrastruktúra használati díjának felszámítására, az infrastruktúra-kapacitás elosztására vonatkozó úgynevezett Recast rendelkezések hatálya alól a „vasúti piaci működése szempontjából stratégiai jelentőséggel nem bíró helyi és regionális infrastruktúrákat”. Javasoltuk, hogy a vasúti szabályok alkotására, utasítások készítésére hatékony intézményrendszer jöjjön létre. 2015. június 16-ig kell hatályba léptetni a 2012/34/EU irányelvből adódó módosításokat.
– Más területeken hogyan segítette a HUNGRAIL a tagságát?
– Táraságunk szorgalmazta az 19/2011. (V. 10.) NFM rendelet (képzési rendelet) széles körű egyeztetésének megkezdését. Az egyeztetések után, a tavasztól javaslatcsomag összeállításán dolgozunk, hogy gördülékenyebbé váljon az oktatás és a képzés. Fontos volt, hogy a beérkezett javaslatok alkalmasak legyenek az egyeztetésre, így alakulhattak ki a jogszabály-módosítási javaslatok, a jogszabály-módosítást nem igénylő szakmai javaslatok is, illetve a figyelemfelhívó javaslatok az NFM részére. A HUNGRAIL a 2013-as sikeres megjelenés után 2015-ben is részt kíván venni a Transport Logistic szakkiállításon, több tagvállalatát képviselve, és a hazai vasúti árufuvarozásban rejlő lehetőségeket népszerűsítve. A HUNGRAIL több éve kiemelt szakmai partnere a Magyar Vasút konferenciának, amely ma Magyarország első számú vasúti találkozója. A rendezvényen évente több mint 200 szakember cserél eszmét az aktuális kérdésekről.
– A HUNGRAIL ma már negyedszer adja át Sipos István díjat. Mit kell erről tudni?
– Minden évben olyan személynek ítéljük oda a díjat, aki sokat tett, illetve tesz a magyar vasútért. Eddig dr. Bárány István, Siklós Csaba és dr. Józan Tibor vehette át az elismerést. Az idén az elnökség dr. Tánczos Lászlóné professzor asszonynak, a BMKE oktatójának ítélte a díjat. Dr. Tánczos Lászlóné a Magyar Tudományos Akadémia doktora, kiváló szakember. Nagyon sokat tett az európai és a magyarországi közlekedésért, ezen belül kiemelten a vasútért is. A díj névadója, Sipos István a MÁV azon vezérigazgatója volt, aki minden cselekedetével a magyar vasúti közlekedésért küzdött, a szakma emblematikus alakja volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.