Az egyenlőtlenségről szóló vita egyre csak mélyül és szélesedik. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy sok szó esik a témáról azokon a fórumokon, ahol a gazdasági, politikai és szellemi elit képviselői a világ aktuális ügyeit rendszeresen megtárgyalják.
Az osztrák Alpbach konferencián augusztusban a szerb-amerikai Branko Milanovic professzor, a Világbank egykori vezető közgazdásza tartott előadást. Teltház előtt rámutatott, hogy bár világgazdasági értelemben kevesebb ma az egyenlőtlenség, mint korábban, egyes országokon belül a jövedelmi polarizáció fokozódhatott, főleg az északi féltekén.
A Kuala Lumpurban szeptember elején rendezett Világgazdasági Szimpozion (GES) a Nobel-díjas Joseph Stiglitz főszereplésével kutatta az egyenlőtlenségek okait. Szerinte egyértelműnek tűnik, hogy az elmúlt két-három évtizedben az egyenlőtlenségek elsődleges forrása a deregulált pénzügyi rendszer volt. Ennek következtében alakultak ki azok a magas jövedelmek, amelyek a termelékenységi trendektől messze elszakadva gazdagították a felső 4-5 százalékot.
Emellett minden új technológia – ha megjelenését nem kíséri az általános oktatásba és képzésbe történő befektetés – inkább kedvezhet azoknak, akik már anyagi előnyökkel rendelkeznek, és kirekesztheti a fejlődésből azokat, akik hátrányos helyzetből indulnak.
Mind Alpbach, mind Kuala Lumpur közönségét érdekelte az Egyesült Államok és Európa összehasonlítása. Amerikára és Európára is jellemző, hogy az egyenlőtlenségek az 1970-es évek válságai után indultak újból növekedésnek. Míg azonban az Egyesült Államokat hatalmas termelékenység-növekedés jellemezte az elmúlt harmincöt évben, a bérek összességében csak 2-3 százalékkal tudtak emelkedni. Az OECD szerint az USA minimálbére az egyik legalacsonyabb a mediánjövedelemhez képest, így nem jelent elégséges védelmet az elszegényedés ellen.
A hasonló trendek ellenére elmondható: az európai szociális modell továbbra is több és erősebb társadalmi kohéziót garantál, mint ami Amerikában tapasztalható. A társadalom „legalsó” negyedének, és különösképpen a legalsó tizedének az életszínvonala Németországban összehasonlíthatatlanul jobb, mint az USA-ban. Az általános német minimálbér bevezetése tovább javítja az összképet, a produktivitás veszélyeztetése nélkül.
Nem mindegy azonban, hogy az EU-USA összehasonlításban egy aggregátumnak tekintjük-e az európai országokat vagy sem. Ha az EU egészét egy társadalomnak tekintjük, akkor Európa lényegében ugyanazt a statisztikát produkálja, mint az USA. Ez azonban – szerintem – félrevezető, hiszen mind a gondolkodást, mind a jóléti politika lehetőségeit alapvetően a nemzeti keretek határozzák meg az EU-ban.
Számunkra aggasztó, hogy a válság következtében az országokon belül a Gini-index által mért egyenlőtlenségek csak növekedtek, és különösképpen az eurózónán belül figyelhető meg polarizáció. Igaz ugyan, hogy Lengyelország vagy Románia gyors gazdasági növekedése egyfajta konvergenciát jelez, de közben a dinamikus zónához tartozó Lettországban mérjük a legmagasabb egyenlőtlenségeket, a leggyorsabb ütemű romlás pedig a hét éve stagnáló Spanyolországban tapasztalható.
A GES résztvevői a monetáris politika és a társadalmi egyenlőtlenségek közötti összefüggésekről is beszéltek. A vita résztvevői, a volt Clinton-tanácsadó Stiglitz és a volt Bush-tanácsadó Edward Lazear egyetértettek abban, hogy a monetáris politika komoly hatást gyakorol a jövedelem-eloszlásra (például adósok és hitelezők, aktív dolgozók és nyugdíjasok között), és bár az egyenlőtlenségek csökkentésének feladatát nem veheti magára, fontos, hogy a fennálló hatásokról informálja a társadalmat.
Kérdés, hogy inkább a skála alján, vagy inkább a tetején kell-e beavatkozni? A francia közgazdász Thomas Piketty nem az egyetlen, akinek legelőször az adóztatás jut az eszébe. Az örökösödést, vagy általában a vagyont terhelő adók kerülnek elsősorban számításba, mivel ezek veszélyeztetik a legkevésbé a gazdasági teljesítményt és a keresletet. Hogy be lehet avatkozni a magas jövedelmeknél, mutatja az is, hogy a bankárok bónuszainak korlátozására az EU is javaslatot tett.
A javaslatok egy másik köre a szegények támogatására koncentrál: effektív minimálbér-szint és annak következetes érvényesítése, hatékony minimál-jövedelemmel felszerelt szociális védelmi rendszerek kiépítése és fenntartása elvárható a modern társadalomban, megakadályozandó az alsóbb osztályok elnyomorodását.
Ha nemcsak a túlélést, hanem a társadalmi mobilitás elősegítését is az egyenlőtlenségek elleni küzdelem részének tekintjük, akkor a minőségi oktatásban való részvétel kiegyenlítésére kell törekedni. Minél többen vehetnek részt a felsőoktatásban, annál szélesebb lehet a középosztály, és minél inkább sikerül elkerülni, hogy a fiatalok szakképzetlenül lépjenek ki a munkaerőpiacra, annál kevésbé lesz szükség később különféle pénzbeli támogatásokra.
A legerősebb „egyenlősítő hatással” azonban az óvoda jár, amely egyszerre segíti a gyermekek tudásának és szocializációjának korai megalapozását és a dolgozó nők jobb megélhetését. Stiglitz szerint Amerikában éppen az oktatás kiegyenlítő hatása nem működik: sokkal többre viheti egy rossz tanuló, ha gazdagok a szülei, mint egy jó tanuló, ha a szülei szegények.
Negyedikként említendő, hogy a magas szintű foglalkoztatás, a teljes foglalkoztatásra törekvő politika és a munkakörülmények javítása kihat a társadalmi egyenlőtlenségekre. Európában ennek fontos részét képezi a munkaidő szabályozása, illetve az erős gyökerekkel rendelkező szociális párbeszéd.
A túlzott jövedelmi és vagyoni egyenlőtlenségek nemcsak politikai instabilitással és szociális robbanással fenyegetnek, de – például az OECD szerint – a gazdaságok növekedési potenciálját is rontják. Ennek következtében ezekből a vitákból a jövőben inkább többet fogunk látni, nem pedig kevesebbet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.