– A Földművelésügyi Minisztérium idén is vállalta a Coop Rally fővédnökségét. Mindig van egy üzenet is, ebben az évben mi az?
– Fontosnak tartjuk, hogy a fogyasztókkal megismertessük a magyar termékeket. A termelő, a feldolgozó és a kereskedő összefogása sokat segíthet abban, hogy nőjön a hazai fogyasztás.
– Most indul az új uniós támogatási időszak. Zsigó Róbert, a tárca államtitkára a rallyt megelőző sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a következő hét évben az élelmiszeripar prioritást élvez a támogatások elosztásánál. Milyen formában?
– Az európai uniós források 2015-től állnak rendelkezésünkre. Ebből több százmilliárd forint jut az élelmiszeriparra, amelynek a legjelentősebb részét a versenyképesség javítására, beruházásokra kívánjuk fordítani. Ez sokféle programot, fejlesztést jelenthet, a rövidtávú ellátási lánc erősítésétől kezdve az innováció, a marketing finanszírozásáig.
– Ezek abból a keretből valósulhatnak meg, amelyet a kormány gazdaságfejlesztésre szán?
– Természetesen, a legnagyobb hányadot erre kívánjuk felhasználni.
– Nyilvánvalóan eltérőek a kisebb vállalkozások igényei, mint a nagyobb cégeké. Mindkét csoport számíthat támogatásra?
– Az általános, uniós támogatási elveknek megfelelően elsősorban a mikro-, kis- és közepes vállalkozások számíthatnak a forrásokra. De a nagyvállalatok is fontos szerepet töltenek be az ágazat fejlődésében, hiszen az élelmiszeripar exporttevékenysége folyamatosan nő, ezt is szeretnénk fenntartani. Esetükben a piacszerzést támogatjuk.
– A keleti nyitás, illetve az exportpiacok bővítésére vonatkozó politikai célkitűzések teljesülését most nehezíti az orosz embargó. Változtat a tárca ennek hatására az exportstratégián?
– Nem, azt gondolom, hogy a keleti nyitás továbbra is fontos. Egyébként az európai uniós piacok a magyar agrárium és élelmiszeripar legnagyobb felvevői, de fontos vevők találhatók Ázsiában is. Stratégiai partnereink vannak Kínában vagy Japánban, de az idei évtől kezdve már az Egyesült Államokba is szállíthat a magyar húsipar, miután elismerték a magyar élelmiszer-biztonsági garanciákat.
– Ez pozitív, de megvannak azok a termékek, amelyeket ki lehetne szállítani?
– Természetesen, nagyon komoly érdeklődés van a japán és az amerikai piacon is olyan exkluzív termékek iránt, mint a mangalica. Ezekre a területekre nem csak élelmiszeripari termékeket, de élő állatot, szaporítóanyagot is tudunk szállítani. Ezek nagyon nagy lehetőségek.
– Sokáig az volt a fő gond a magyar élelmiszer-exporttal, hogy nem nagyobb hozzáadott értéket képviselő áruk, hanem alapanyagok kiszállítására specializálódott. Támogatja a tárca azt, hogy a magasabb feldolgozottságú élelmiszerek exportja erősödjön?
– A támogatások iránya egyértelműen ebbe az irányba mutat. A technológiafejlesztés is ezt a célt szolgálja.
– A rally utolsó állomásaként jártunk a GICI TEJ-TEJTERMÉK Kft.-nél, ahol a COOP és a Tej Terméktanács együttműködési megállapodást írt alá, amelynek célja a hazai (tej)termékek piaci pozíciójának erősítése. A Terméktanács az importtermékek dömpingjére igyekszik felhívni a figyelmet. A tárca tud ebben segíteni,?
– Több eszköz van, az első és legfontosabb az a munka, amelyet itt is látunk: az ismeretterjesztés, a tudatos vásárlói szokások kialakítása. Mindenki, aki magyar terméket vásárol, magyar munkahelyeket is véd. De természetesen szabályozási eszközök is rendelkezésünkre állnak, mind az élelmiszer-biztonság, mind az adóellenőrzések erősítésére. Van egy harmadik lehetőség is: a dömpingáruk visszaszorítása érdekében szigorú minőségi követelményeket határozhatunk meg.
Ötvenezer embert képviseltek
A kétnapos esemény fővédnökségét idén is Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter vállalta. A Coop Rally résztvevői idén a Nyugat-Magyarországi régiót járták körbe. A rally során meglátogatott termelők, feldolgozók és kereskedők, a hazai élelmiszer-kereskedelmi piacon évi mintegy 2000 milliárd forintot kitevő terméket értékesítenek, és a COOP Csoporttal együtt 50 ezernél is több munkavállalót képviselnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.