Sokat gondolkodtam azon, hogy mi a legfontosabb konklúziója a devizahitelesek sorozatos „megmentésének”. Az, hogy külföldi banktulajdonosként soha többé eszünkbe se jusson Magyarország, mint potenciális befektetési célpont? Esetleg az, hogy soha többé ne vegyünk fel devizahitelt a házunkra vagy autónkra úgy, hogy nincs devizabevételünk? Vagy ha mégis, akkor legalább megtanultuk egy életre, hogy csak akkor tegyünk ilyet, ha bőven van tartalékunk fedezni az árfolyamkockázatot? Sajnos a legfontosabb következmény nincs a felsoroltak között: a legfőbb üzenete az egész devizahiteles programnak az, hogy Magyarországon egészen egyszerűen megéri felelőtlennek lenni, hiszen a szavazatmaximalizálást szem előtt tartó, a többséghez hasonló problémákkal küzdő politikai elit előbb-utóbb „segíteni” fog, akár magánszerződések visszamenőleges módosítása árán is. Az ilyen jellegű beavatkozásoknak a devizahitelezésen messze túlmenő következményei vannak, amennyiben az élet más területein sem ösztönöznek felelős gondolkodásra és elhitetik a többséggel, hogy az „ingyenebéd” márpedig létezik.
A devizahitelek társadalmi problémává válása vitathatatlanul a bankok, a szabályozó hatóságok és a hitelfelvevők együttes felelőssége, éppen ezért érdekes ez a „megoldás”, amiben tulajdonképpen majdnem teljes mértékben a bankok állják a számlát. Amikor gyerekként a testvéremmel összevesztünk valamin, a büntetések kiszabásához a szüleim nem vártak az Európai Bíróság véleményére, mindenkit egyformán részesítettek megrovásban. Ennek a módszernek pont az az előnye, hogy mindenkit helyes magatartásra ösztönöz. Ha mindig csak az egyik felet büntetjük, azzal csak arra ösztönözzük a másikat, hogy meg se próbálja elkerülni a konfliktushelyzeteket a jövőben. Lefordítva mindezt a devizahiteles probléma nyelvére, ha a programok költségeit mindig a bankokkal fizettetjük meg, ez a jövőben sem fogja az embereket körültekintésre ösztönözni. Itt most persze nem arra gondolok, hogy a devizahitelezés problémája megismétlődik, de nagyon is valószínű, hogy más termékekkel kapcsolatban, az élet más területén hasonló problémát generálunk.
Az erkölcsi kockázaton túl a devizahiteles mentőcsomagok a következő szempontból is aggályosak: a sorozatos mentés közben megfeledkeztek arról a csendes, visszafogott és foglalkozásukat tekintve feltehetően a politikától távol álló rétegről, akiket forinthiteleseknek hívunk. Ők azok, akik annak idején úgy döntöttek, hogy a kisebb kockázat érdekében hajlandóak magasabb törlesztőrészletet fizetni, ellentétben a devizahitelesekkel, akik évekig élvezték az alacsonyabb törlesztőrészlet előnyeit. Nem titok, a téma elsősorban azért foglalkoztat, mert én is ebbe a körbe tartozom, illetve tartoztam. Nemrég ugyanis visszafizettem a hitelemet, mert a sikertörténetnek elkönyvelt, bátor kamatcsökkentési periódusról én csak a hírekből értesültem, annak ellenére, hogy változó kamatozású, forint-jelzáloghitelem volt 2009 óta. Az időszak elején – zömmel persze a kamatemeléseket – nagyjából lekövette az árazás, azonban az intenzív alapkamat-csökkentési periódus beindulását a hitelkamatomon már nem lehet beazonosítani.
Nem vagyok naiv, világos, hogy a bankoknak finanszírozniuk kellett valahogyan a bankadó miatti veszteségeiket, majd a végtörlesztés miatti még nagyobb veszteségeiket, később a tranzakciós adó miatt kényszerültek arra, hogy minden lehetséges „fejős tehénből” a maximumot hozzák ki. A gond csak az, hogy a törvényalkotóink miért gondolják azt, hogy csak az egyoldalú kamatemelés a tisztességtelen? Az egyoldalú „kamat nem csökkentés” miért esik más elbírálás alá? És úgy általában, miért csak a devizahitelek esetén „bűn” az egyoldalú kamatemelés? És leginkább, miért nincs legalább egy apróbetűs köszönetnyilvánítás a mentőprogram sikerességét hirdető plakátokon, hogy mindezt jelentős részben a felelősen viselkedő banki ügyfelek tettek lehetővé?
Hogy mi következik mindebből a jövőre nézve? Azt valószínűleg senki nem tudja megmondani, de a hitelezés és a bankok démonizálásának köszönhetően nagy valószínűséggel felnő legalább egy olyan generáció, akinek hitelfelvételi kedve a nullához konvergál, még akkor is, ha egy jövedelmező beruházásról van szó. Tekintettel arra, hogy a modern közgazdaságtudomány a hazai döntéshozók szerint megbukott, fölösleges lenne részletezni, miért is fontos az egészséges bankrendszer és hitelezés a hosszú távon fenntartható növekedés szempontjából. Csak remélni tudom, hogy egy nap a döntéshozók közül valaki fellapozza Széchenyi István körülbelül 200 évvel ezelőtt papírra vetett gondolatait a témával kapcsolatban.
(A cikk a szerző véleményét tükrözi, ami nem feltétlenül egyezik meg az EIB álláspontjával.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.