– Az ezredfordulót követően tucatjával jöttek létre Budapesten és több vidéki nagyvárosban is shared service centerek, főként az olcsó, ugyanakkor képzett magyar munkaerőre alapozva tevékenységüket. 2014-ben vajon ugyanolyan vonzó célpont hazánk a szolgáltató központok számára, mint másfél évtizede volt?
– Felméréseink azt mutatják, hogy bár több tényező is nehezíti a munkájukat, SSC-t működtetni még mindig előnyös nálunk. A HOA idén ősszel készült ágazati kutatása is azt mutatja, hogy az iparág még mindig dinamikusan, évi 8-10 százalékkal képes növekedni. A felmérésben részt vevők 16-20 százalék közötti növekedést terveznek két éven belül, ami azt jelenti, hogy legalább 1900 munkahely létesülhet. Ennek egyetlen komoly akadálya lehet, a munkaerő hiánya. Lényegében elfogytak a nyelvet beszélő, képzett fiatalok, különösen, akik rendelkeznek az egyre komplexebb szolgáltatásokhoz szükséges nyelv- és szaktudással.
– Külföldre mentek?
– Az elvándorlás is oka lehet ennek, de az is látszik, hogy egyre kevesebben kerülnek ki a hazai munkaerőpiacra a felsőoktatásból. A felmérésünk szerint két év alatt majdnem a duplájára, 30-ról 56 napra nőtt az az idő, mire a cégek egy üres pozíciót be tudnak tölteni.
– Amíg a munkaerő-hiány nem jelentett ilyen gondot, leginkább a változékony jogi és gazdasági környezet miatt tartották bizonytalannak a hozzáértők az SSC-k magyarországi jövőjét.
– Ezen a téren sajnos nem érzékelünk jelentős elmozdulást, de az országkockázat a szolgáltató központok szempontjából most már csak a második probléma. Egy jól működő csapatot létrehozni sok időbe telik, rengeteg munka van abban, hogy egy nagy center olajozottan működjön. Ezért is érte őket kedvezőtlenül, hogy megszűntek a belső képzésekhez nyújtott támogatások, hogy alig tudnak részesedni az uniós pályázatokból. Ettől függetlenül nagyon komolyan kell venni az instabil magyar gazdaságpolitika miatti bizonytalanságot is. Amikor olyan ötletek röppennek fel, mint az internetadó, vagy olyan döntések születnek, mint a cafetéria megadóztatása, továbbra sem lehet hosszú távra tervezni. Márpedig ez elriaszthatja a befektetőket.
– Látják már ennek jeleit ebben a szektorban?
– Most még nincs okunk nagy aggodalomra, de intő jel, hogy egyre kevesebb új cég jelenik meg az ssc-szektorban a magyar piacon.
– Az outsourcing mindazonáltal nem merül ki a szolgáltatás-exportban. Mi a helyzet Magyarországon a vállalatok közötti együttműködést feltételező outsourcinggal?
– Ezen a területen nem annyira rózsás a helyzet. Az outsourcing lényege ebben az értelemben a szervezeti innováció, valamely speciális tevékenység minél tökéletesebb, hatékonyabb elvégzésére. Ez akkor működőképes, ha megvan a gazdaságban a szereplők közötti bizalom, magasak az üzleti etikai normák. A legnagyobb probléma, hogy a gazdasági válság és a jogszabályi változások erősen igénybe vették a vállalatokat, kevesen mernek hosszú távra tervezni, ami a külső szolgáltatók igénybe vételében is megnyilvánul. Különösen nagy a lemaradás e téren a kis- és középvállalkozásoknál, miközben ezek a cégek foglalkoztatják a legtöbb embert, adják a magyar gazdaság gerincét.
– Mit lehet tenni annak érdekében, hogy változzon a kis- és középvállalkozások gondolkodása, hozzáállása e téren?
– A forráshiány miatt a kooperációs hajlam alacsony szintjén is változtatni kell. A mai konferenciával, valamint a jövőre tervezett országos roadshow-val is az a célunk, hogy ezen változtassunk, felhívjuk a cégek figyelmet az outsourcingban rejlő előnyökre. De a kormány figyelmét is rá szeretnénk irányítani arra, hogy most, amikor jelentős uniós források nyílnak meg a kis- és középvállalkozások előtt, különösen fontos, hogy ne csupán az infrastruktúra-fejlesztéshez, de például abszorpciós képességeik javításához is támogatást kaphassanak a cégek.
– Mi lehet az üzenet, mit nyernek azok a cégek, amelyekben az outsourcing jól működik?
– Bár a költségcsökkentés fontos prioritás, nem csupán erről van szó. A külső partner a kiszervezett tevékenységet profi, hozzáértő csapattal, ennélfogva magasabb minőségben fogja elvégezni. Például az IT, a marketing, az adó- vagy a jogi tanácsadás kifejezetten olyan szolgáltatások, amelyekben nagyon fontos a professzionális partner. Jó szolgáltatókkal a cégek magasabb minőségben tudják ügyfeleiket kiszolgálni, így újabb piacokat hódíthatnak meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.