Beer Gabor, partner, a KPMG adótanácsadási üzletágának vezetője:
„A tény, hogy a gyorsan változó gazdasági körülményekhez hasonlóan az adórendszer is változik, akár természetesnek is vehetjük. Hogy kedvező irányba mutatnak-e a változások, valójában csak egy-két év múlva tudjuk megítélni – akkor derül ki, hogy ösztönözték-e a beruházásokat, segítették-e a munkahelyteremtést, összességében hozzájárultak-e a GDP növekedéséhez, a feketegazdaság kifehérítéséhez. Kevésbé ismert, de az adóváltozások mellett szintén lényeges és sokakat érintő esemény, hogy november 14-én elfogadták a Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok (IFRS-ek) alkalmazásának a lehetőségét, ami beláthatatlan könnyítést jelent a nemzetközi cégeknek a nagyon közeli jövőben.”
Békés Balázs, a Ryan magyarországi és kelet-közép-európai régiójának vezetője:
„Az elfogadott módosítások jól illeszkednek a kormányzat eddigi adópolitikájába, amely a jövedelmet terhelő adók felől a fogyasztást terhelő adók irányába tolja a hangsúlyt. Bár nem változik lényegesen a társasági adózás, bizonyos szabályok hátrányosan érintik majd a vállalkozásokat. Legnagyobb figyelmet ezek közül a kvázi szektorális különadók kapták. Szélesebb kört érinthet a nyereségminimum meghatározásának új szabálya, amely szerint 2015-től a bevételt nem lehet csökkenteni az eladott áruk illetve a közvetített szolgáltatások beszerzési értékével. Sok céget érintő szigorítás az is, hogy a következő évtől kezdődően keletkezett elhatárolt veszteségek felhasználását 5 éves időkorláthoz kötik.”
Hegedüs Sándor, az RSM DTM Hungary adócsoportjának vezetője:
„Adópolitikai szempontból ez a csomag érdemi újdonságot nem hozott, az elmúlt évek alatt kitaposott ösvényen halad tovább. A hangsúly továbbra is a fogyasztási típusú és különadókon van a jövedelemadókkal szemben. A korábban kommunikált adóelvonás csökkentése helyett inkább ennek fordítottja fog megvalósulni, még ha két szimbolikussá vált elemben (internetadó, cafeteria terheinek növelése) visszakozott is a jogalkotó. Így is maradt azonban az elfogadott törvényben a külföldi befektetéseket riasztó és az adórendszer stabilitását és a kiszámíthatóságot megkérdőjelező elem (élelmiszerlánc-felügyeleti díj). Pozitívum, hogy újabb erőfeszítéseket is láthatunk a feketegazdaság visszaszorítására.”
Lőcsei Tamás, a PwC Magyarország üzletágvezetője:
„A családok szempontjából egyértelmű a javulás, a kiskereskedelmi láncok vagy a dohányipar egyes szereplői számára viszont romlott a helyzet az új adócsomag elfogadásával. Könnyű felismerni a változásokban a költségvetés bevételi igényeit, például az államadósság csökkentése érdekében tett lépéseket vagy a gazdaság fehérítésének szándékát. Egy fontos dolog viszont elmaradt: az előzetes egyeztetés az adózókkal. Kétséges például az új áruforgalom ellenőrző rendszer januári bevezethetősége. Én a jogalkotó helyében most kezdeném el az egyeztetéseket a 2016-os adóváltozások kapcsán, hogy legyen felkészülési idő, kiszámíthatóság, nyugalom, amire Magyarországnak nagy szüksége van.”
Vámosi-Nagy Szabolcs, az EY adószakértője:
„Az adózatlan gazdaság visszaszorítás érdekében elfogadott intézkedések helyénvalók és szükségesek is. Az viszont nem jó, hogy ötletszerűen új adókat talál ki a kormány. Amíg a magánszemélyek esetében – a személyi jövedelemadónál – a lineáris arányosságot tekintik igazságosnak, addig a vállalkozásoknál egyre többször alkalmaznak sávosan progresszív adókat. Úgy tűnik, hogy az adórendszer változásai időnként túl agresszívek (például a reklámadó felső kulcsának 50 százalékra való emelése, valamint az élelmiszerlánc-felügyeleti díj növelése, amely adott esetben a hatvanszorosára emelkedik). A cafeteria kivezetésére tett bátortalan intézkedés folytatódhatna, mert szerintem helyesebb bérben adni a munkaerő elismerését, mint egyéb szolgáltatásokban.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.