BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
tech

Állandó változás

2014.12.29., hétfő 05:00

Egyvalami állandó a technológiai iparban, a folyamatos változás – bár ezt mindenki tudja, a szektor egyik meghatározó cége mégis belefoglalta ezt a gondolatot az ágazat közeljövőjéről szóló jóslataiba. Az nem kérdéses, hogy ebben igazuk volt, ahogyan az is nyilvánvaló, hogy ez a változás egyre gyorsabb. A Cisco a prognózisában számos rövidítést is megadott, olyan kifejezéseket, amelyek ma még furcsának tűnnek, és nehéz elképzelni, hogyan működhetnek a gyakorlatban az ezekre épülő megoldások, de a szakértők meggyőződése, hogy a következő években meghatározóvá válnak.

Nagyon nem is kell ezen meglepődnünk, elég csak belegondolni, hogy az évtized elején a felhő alapú számítástechnika, vagy éppen a nagy mennyiségű adat kezelése és elemzése (Big Data) még a technológiai guruk számára is csak nehezen megfogható, homályos elképzeléseknek számítottak, napjainkra pedig már dollármilliárdos üzletek épülnek ezekre. Vagy jusson eszünkbe az iPad, az első táblagép, amely 2010-ben került piacra. Egészen elképesztő belegondolni, hogy mindössze 4 év alatt mennyire felforgatták a világhálóra kapcsolódni képes eszközök piacát ezek a tabletek, ráadásul mindezt úgy, hogy egyelőre főként az egyéni felhasználók látnak fantáziát bennük, az üzleti célú alkalmazásuk még csak most kezd terjedni.

Mindössze néhány nap múlva, Las Vegas-ban elkezdődik egy kiállítás, ami megmutatja majd, hogy merre tart a technológia, az okoseszközök fejlesztése, ha nem is évekre előre, de 2015-re mindenképpen. A CES, vagyis a szórakoztatóelektronikai kiállítás és vásár látogatói minden év elején megismerkedhetnek azokkal a csúcskütyükkel, amelyek nagy része majd az év második felében, a karácsonyi ünnepekhez közeledve jelenik meg az üzletekben és válik elérhetővé a fogyasztók tömegei számára.

A CES főszereplői hosszú évekig a televíziók voltak, és bár az elmúlt néhány alkalommal már nagyon komoly riválisaik akadtak, azért még mindig elképesztő újdonságokat hoznak a gyártók. Jövő januárban az LG például már olyan készülékkel igyekszik felhívni magára a figyelmet, amelyben nanokristályok gondoskodnak arról, hogy még élénkebbek, még valóságosabbak legyenek a színek.

Lesz azonban néhány kategória, amely valószínűleg ellopja majd a show-t a televíziók elől. Így például egyre reálisabbá válik a science fiction regényekben megfestett, robotoktól hemzsegő jövő. A humanoid szórakoztatóelektronikai eszközöktől a robotizált takarítógépekig, a robottechnológia sok egyéb terület mellett forradalmasíthatja a világgal való interakciót, vagy éppen egészségi állapotunk és környezetünk monitorozását. A CES-en 18 robottechnológiai cég lesz jelen, melyek bemutatják az intelligens, önműködő, felhőbe kapcsolt és mobileszközzel irányítható gépek teljes spektrumát.

De nem csak körülöttünk jelennek meg az okos készülékek, hanem rajtunk is. A jövő évi Las Vegas-i szórakoztatóelektronikai vásáron számos viselhető eszközzel, okosórával, okoskarkötővel, okosszemüveggel találkozhatnak majd a látogatók. Az elemzők hatalmas fejlődést prognosztizálnak ezeknél a készülékeknél, idén háromszorosára nőtt a forgalmuk, 2019-re pedig már közel 170 milliót adhatnak el belőlük.

A csúcstechnológiát képviselő új eszközökre (robotok, drónok, szenzorok) és az infokommunikációs iparág meghatározó megoldásaira – mint a már említett felhő alapú számítástechnika, a Big Data, a saját eszközök üzleti célú használata (BYOD), vagy éppen a biztonság új trendjei – a hazai vállalatok jelentős része még mindig úgy tekint, mint a jövő lehetőségeire. A helyzet azonban az, hogy sokkal inkább üzleti szükségszerűségnek kellene látni ezeket, amelyek segítségével hatékonyabbá tehetik a működésüket, és képesek megtartani meglévő piacaikat vagy akár ki is tudják terjeszteni azokat. Sok idő ugyanakkor nincs az alkalmazkodásra, hiszen a változás egyre gyorsabb, és az is igaz, hogy aki lemarad, az kimarad.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.