Semmilyen probléma nem oldható meg a tudatosságnak azon a szintjén, amelyen keletkezett – mondta állítólag Albert Einstein. A magyar egészségügy krónikus baját sem képesek a kormányok orvosolni egészen addig, amíg egyrészt a politikusokat nem kényszerítik rá arra, hogy közellátást vegyenek igénybe, másrészt nem értetik meg, hogy az egészségügy az emberek munkaképességének helyreállításával és megőrzésével az egyik legfontosabb GDP-termelő ágazat.
Miután e két fenti feltétel egyike sem adott, marad a tudatosság ismert szintje. Az, amelyben az aktuális kormány azt gondolja: az egészségügy képes érdemi eredményt felmutatni pusztán azzal, hogy megint újragombolják a kórházakon a kabátot. Azt mondják, ez megoldást jelent majd a hatékonytalanság problémájára éppúgy, mint mondjuk az eladósodásra, mert ésszerűbb, takarékosabb lesz a rendszer. Arról azonban megfeledkeznek, hogy Magyarországon, az EU-n belül szinte egyedüliként, már a válság előtt, 2007-ben reálértéken is csökkentek az egészségügyre fordítható kiadások, és ez a tendencia gyakorlatilag azóta is tart. Az egészségügyi kiadásokon belül a közfinanszírozás aránya ráadásul Magyarországon 63 százalék, kilenc százalékponttal kevesebb, mint az OECD-átlag. Ezt az arányt egyszerűen nem lehet nem növelni egy olyan országban, ahol a megbetegedési és halálozási mutatók a legrosszabbak között vannak Európában, ahol az EU-n belül arányaiban a legtöbben halnak meg rákban.
Lehet és kell is az onkológián számon kérni, hogy nem elég hatékony, fontos arra kényszeríteni egyes orvosokat, hogy a betegek érdekét végre a maguk elé helyezzék, és oda küldjék őket, ahol meg is gyógyulhatnak. De mindenekelőtt politikai döntést kell hozni arról, ha fontosnak tartjuk, hogy a betegek valóban meggyógyuljanak – és az egészségügy betölthesse a hivatását –, akkor tudomásul kell vennünk, hogy az egészségügy pénzbe kerül, amit nem lehet megspórolni. Különben még évtizedeken át ülhetünk Európa szégyenpadján.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.