Az euró jelentősen gyengült az amerikai dollárral és az angol fonttal szemben az elmúlt hónapokban, ebből pedig profitálhatnak az európai autógyártók, a turisztikai cégek (hotelek) és a vegyipari vállalatok is a Moody’s Investors Service elemzése szerint. A hoteleknek és a turisztikai cégeknek azért segíthet ez, mert több külföldi látogató érkezhet. Ennek leginkább a legnagyobb európai turisztikai cég, a TUI AG örülhet. Az euró zuhanásának vesztesei viszont a légitársaságok lehetnek, mert kevesebb európai repülhet másik kontinensre. Igaz, Európába többen érkezhetnek, ami részben ellensúlyozza a visszaesést. Ráadásul az elmúlt időszakban az olajárak zuhanása is kedvezően hat a légi cégekre.
Anke Rindermann, a Moody’s alelnöke és vezető elemzője szerint a BMW, a Mercedest gyártó Daimler, valamint a Volkswagen jól jöhet ki a közös európai deviza eséséből, mert jelentősek az Európán kívüli eladásaik. Az autógyártók sokat exportálnak az Egyesült Államokba, és ez azért jó, mert elsősorban a dollárral szemben esik az euró. A Moody’s azt írja, hogy leginkább Németországból exportálnak azok a nagy autógyártók, amelyekre nézve kedvező lehet a mostani folyamat. Az euró esése azonban nem fog sokat segíteni a Peugeot-nak és a Renault-nak, mert a legtöbb autót Európán belül adják el, és a legtöbb költségük is euróban keletkezik.
A feldolgozóipari termékeket és a fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok enyhén profitálhatnak a folyamatokból. A nagyobb feldolgozóipari cégeknek azonban természetes fedezetük van a devizapiaci ingadozásokkal szemben, éppen ezért nem hat rájuk jelentősen az euró árfolyamának ingadozása. Az euró tartós esése támogathatja viszont a tartós fogyasztási cikkek exportját, amely részben ellensúlyozhatja a stagnáló európai keresletet – írja a Moody’s. Az olajipari és a hajózási vállalatokra leginkább hatástalan lesz az euró esése, mivel a legtöbb felmerülő költségük és bevételük is dollárban keletkezik.
Az acélipar helyzetét azonban kedvezően befolyásolja az euró lejtmenete. Ehhez már az is kellett, hogy ne csak a dollárral, hanem az angol fonttal és a kínai jüannal szemben is veszítsen értékéből a közös európai valuta, miután az acélipari cégek versenyképesebbek lettek ezeken a piacokon. Az olyan globális játékosok, mint például az ABB Ltd., a Schneider Electric SE vagy a Siemens AG fedezik a valuták ingadozásából eredő kockázatokat, ezért nem számíthatnak számottevő kedvező hatásra. A Moody’s szerint a nagyon nagy ipari vállalatok éppen ezért kevésbé profitálnak az euró eséséből, mint a kisebbek, amelyek nem biztos, hogy fedezik a kockázatokat.
A hitelminősítő várakozása szerint összességében az euró gyengülése kedvező hatással lehet a vállalatokra a költségek szempontjából, és növelhetik eladásaikat az Európán kívüli országokba; az euró esése javítja az euróövezet versenyképességét az export tekintetében – ez a valutaunió GDP-jének negyedét adja –, ám növeli az importárakat és emeli az alapanyagok költségét. A Moody’s azonban azt gondolja, hogy a legtöbb vállalatra és iparágra csak átmenetileg lesz pozitív hatással az euró esése, mivel a GDP-növekedés továbbra is alacsony az euróövezetben, a munkanélküliség viszont magas.
Sok elemző a paritás elérését és fennmaradását prognosztizálja, miután az Európai Központi bank a tervek szerint még legalább a jövő szeptemberig vásárol európai állampapírokat lazítási programja keretében.
Sok elemző a paritás elérését és fennmaradását prognosztizálja, miután az Európai Központi bank a tervek szerint még legalább a jövő szeptemberig vásárol európai állampapírokat lazítási programja keretében. Azok az európai autógyártók járnak igazán jól, amelyek sokat exportálnak az USA-ba. Ezek elsősorban a németek -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.