Annak érdekében, hogy az Orbán Viktor miniszterelnök utasítására végrehajtott, a Questor-botrány fényében gyanúsnak tűnő állami tranzakciót tisztázzanak, odafentről napok óta mindenki azt hallhatja, hogy a brókercégeknél nincs biztonságban a pénze. A Buda-Cash és Quaestor már megbukott, így ennek következménye azok fejére száll, akikről senki sem állítja, hogy svindliznek az ügyfelek vagyonával.
Egy független, a pénzügyi stabilitásért felelős jegybank ilyenkor felemeli a hangját, és kiosztja azokat, akik indokolatlanul keltik a rossz hírét egy egész szektornak. A Magyar Nemzeti Bank viszont valamiért nem tesz így, ez pedig veszélyes következményekkel járhat. Az Erste Bankot – a legnagyobb hazai brókercég, az Erste Befektetési Zrt. anyacégét – is elérte a minap a pánik, ami ha eszkalálódik, a teljes magyar bankszektort, sőt az országot is bedönthette volna. Elismerem, erre a helyzetre már időben is jól reagált a jegybank és a Nemzetgazdasági Minisztérium is, ahhoz azonban, hogy a jövőben is sikerüljön megállítani egy kialakuló pánikot, hitelesebb, egyértelműbb kommunikáció kell a jegybanktól, olyan, amelyben megbízik a közvélemény, ha azt állítja egy szektorról vagy egy pénzügyi intézményről, hogy az biztonságos.
Bár vannak, akik azt sulykolják, a lopások és csalások azért történhettek meg, mert a szocialisták által megszavazott jogszabályok szerint a pénzügyi felügyelet csak ötévente mehet vizsgálódni a brókercégekhez, ez nem igaz. A befektetési vállalkozásokról szóló törvényben feketén-fehéren ott áll, hogy a felügyeletnek minimum évente ellenőriznie kell nagyon sok mindent a brókercégeknél, és igazából olyan gyakran mehet ellenőrizni, amilyen gyakran csak akar. A rendszeres látogatások dacára sok problémát a szektorban az elmúlt években nem találtak. A legutóbbi tavaly novemberben kiadott pénzügyi stabilitási jelentésben egyebek között arról írnak, hogy a befektetési vállalkozások tőkeellátottsága kiugróan magas, a jövedelmezőségük stabil, és a leghalványabban sem utalnak arra, hogy a szektor veszélyes lenne.
Ha tavaly novemberben a stabilitási jelentés szerint még nem említett különösebb kockázatokat a szektorban, akkor hogyan hullhattak ki néhány hónappal később ezek a méretes csontvázak a szekrényből? Mit ellenőrzött a felügyelet a pénzpiaci szereplőknél? Időnként látunk ebből is ízelítőt. Tavaly például végigrazziáztak a hitelintézeteket, és megállapították: törvénytelenül emelték a számlavezetés költségeit. A vizsgálatnak ugyan a felével sem voltak még készen, de a választás előtt pár héttel tartottak erről egy sajtótájékoztatót. Az MNB tagadta, hogy kampánycélokat szolgálta volna a bankok látványos megbírságolásával, viszont az ellenőrzésről szóló sajtótájékoztatón Windisch László alelnök és a sajtóosztály látványosan kerülte a „tranzakciós illeték” kifejezést. Pedig mindenki tudta, hogy a díjemelések legfőbb oka ez volt.
A nagy ellenőrzés tiszavirág életű eredményt hozott: pár hétig minden bank visszaállt a régi kondíciókra, és olcsóbban adta a számlacsomagokat, az ügyfelek is visszakaptak pár száz forintot. Majd felmondták a bankok a nullás számlájú ügyfelek szerződéseit, megszüntették a régi számlacsomagokat, és újakat indítottak helyettük olyan ÁSZF-fel, hogy többé ne lehessen belekötni a tranzakciós illeték áthárításába.
Kérdés: ha ilyen vizsgálatokra is van a jegybanknál pénz, paripa, fegyver, akkor miért nem sikerül megakadályozni, hogy svindler brókercégek lopjanak az ügyfélszámlákról, vagy fiktív kötvényeket bocsássanak ki és adjanak el? A felügyelet önállóan vagy az MNB részeként 15 év alatt nagyon sokszor a tiszteletét tette a Buda-Cashnél, a tízmilliárdos lyukakat viszont nem találta. Ahogyan a Quaestornál sem. Hogyan lophattak a felügyelet szeme láttára? Az is kérdéses, hogy egy 12 millió forintos saját tőkéjű kft-nek miért engedélyeztek 70 milliárd forintnyi kötvény kibocsátását.
Kockázatos volt, és a felügyelet tudta ezt? Persze. Sejtették, hogy az értékesítés során kamuznak a Beva garanciájáról is? Persze, egy PSZÁF-végzésből ez is kiderül. Mégsem tettek még annyit sem, hogy legalább korlátozták volna az értékesítési kört, és kizárták volna belőle a kisbefektetőket. Pedig ha így jártak volna el, nem tartanánk itt.
Az már tényleg hollywoodi vígjátékba illő momentum, hogy miközben a Quaestor Értékpapírnál kint csücsül egy felügyeleti biztos azért, hogy „védje az ügyfélvagyont”, eközben Tarsoly Csaba cégvezető a cégcsoportot zavartalanul átjátssza Orgován Béla tápiósági börtönviselt közmunkás kezére, a kötvényeseket pedig egy cégcsoporton belüli tranzakcióval az utolsó helyre juttatta a hitelezői rangsorban. Elvárható lenne, hogy valamelyik hatóság vállalja már ebben a helyzetben a felelősséget. Eddig azonban csak azt tudtuk meg, ki miért nem felelős. A felügyelet azért hárít, hiszen ők csak a brókercéggel tudnak foglalkozni, a többire rá se látnak, de az ügyészség meg a rendőrség sem tehet semmiről.
Nyilvánvaló az is, nem három perc alatt szórta ki a Quaestor 150 milliárd forintnyi fiktív kötvényt. Ezt sem sikerült észrevenni az ott vizsgálódó felügyeleti szakembereknek soha, csak azután mentek intézkedni, hogy a helyzet végképp kritikussá vált, és Tarsoly Csaba híres-hírhedt levelét megírta. Ezek után eléggé visszatetsző, hogy az MNB arra az álláspontra jutott, hogy a Befektető-védelmi Alapon keresztül a becsületes piaci szereplők fizessenek kártérítést a fiktív kötvények után. Csakhogy a Beva nem erre van, az alapnak az eltűnt értékpapírok, és nem a pilótajátékok károsultjait kell kártalanítania.
Az persze jól kommunikálható, hogy a csaló brókerek térítsék meg a kisemberek kárát, ezzel mindenki elégedett lehet. Csakhogy valójában azoknak kell összedobniuk a 150 milliárdot, akik tisztességesen működnek. Mi lesz, ha a pénzügyi és kommunikációs terhekbe újabb szereplő rokkan bele, vagy esetleg kitör egy bankpánik? Lefogadom, az „egészséges ösztönű” emberek akkor is időben kimenekítik majd a pénzüket. Ha a pénzügyi felügyelet nem képes megelőzni a bajt, akkor másra nagyon nem is számíthat az ember, mint az ösztönére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.