Jövőre mintegy 230 milliárd forintot hagy a kormány az embereknél és a vállalatoknál – mínusz persze a reklámadó, de az meg nem nagy összeg. A 2016-os büdzsé középpontjában mai tudásunk szerint így valóban az adócsökkentés lehet, annak ellenére is, hogy ez a mérséklés egyáltalán nem mondható nagynak. A GDP valamivel kevesebb, mint 0,7 százalékát kitevő lefaragás azért nem röpíti az országot a térség reformállamainak élvonalába.
Bárhogy nézzük: a magyar adórendszer ma tervezett jövő évi változása sem egészében, sem pedig részleteiben nem lesz elég nagy ahhoz, hogy érdemi változást érjen el. A jövedelemcentralizáció kétségtelenül csökkenhet a bejelentett tervek alapján, ám ettől még nem beszélhetünk arról, hogy a kormány fogyókúrára fogta volna a mindig éhes államot. Az elmúlt négy évben emelkedett az elvonások mértéke – gondoljunk bele, hogy mi lett volna akkor, ha a Fidesz nem elkötelezett az adócsökkentés mellett. Az állam bevételei 2010-ben a GDP 45,2 százalékát tették ki, míg 2014-ben 47,4 százalékát. Ezen belül az adók és járulékok szintje 37,5 százalékról 38,5-re nőtt. És ebben nincsenek benne azok a felügyeleti díjemelések, és egyéb fizetnivalók (lásd: élelmiszerfelügyeleti-díj, vagy Quaestor-feltöltés az idén), amelyek – mint a különadók – igazán megnehezítik egy-egy ágazat életét.
Gazdaságpolitikai értelemben változást egyedül a bankadó csökkentésétől lehetne remélni, amennyiben a kormányzat más formában is támogatni tudná a pénzügyi szektor talpra állását. Az ugyanis önmagában kevés, ha a szektor mentesül egy óriási teher egy része alól. A bankoknak ugyanis most egy bizalmi válságot kellene leküzdeniük – nagyon nagy részben a kormányzati politikusok szóbeli intervenciói miatt. A pénzügyi betéteket ma a pénzkidobás szinonimájaként használják vezető politikusok, hogy az egyébként a pártjukkal igencsak összefüggésbe hozható botrányokban ne kelljen felelősséget vállalni. Mindemellett az állam képviselői biztatják is arra a polgárokat, hogy nehogy a pénzügyi intézményekbe fektessék a pénzüket (segítve ezzel a növekedést), hanem csak az ő költekezését (adósságát illetőleg hiányát) finanszírozzák: az állampapírok nem csak magas hozammal, de még adókedvezményekkel is csábítanak. Ebben a helyzetben némileg cinikusnak tűnik azt mondani a pénzügyi szférának, hogy a hitelezés garantált emelése esetén kapnak csak adócsökkentést. Nem beszélve arról, hogy ennek kapcsán egyre többször merül fel kérdésként, hogy most akkor a kormány betartja-e a vállalását, vagy trükközik ebben?
Az adócsökkentések iránti bizalom hiánya nem alaptalan – a kormány túl sokszor variál az adótörvényekkel (néha év közben is, így kérdés, hogy a nyáron elfogadandó jövő évi szabályok tényleg érvénybe lépnek-e 2016-ban). A kabinet másodszor halasztja el ugyanis a társasági adó mérséklését: a nagyvállalatok 19 százalékos terhének lefaragását már az idei évre ígérték, aztán ennek időpontját a költségvetés készítésekor áttették egy évvel odébb. Egy hónapja, a költségvetési vita kezdetén a 2016-os bevezetés hirtelen 2017-re csúszott, majd most már a bizonytalan távolba látszik veszni. Mindenesetre nincs már új ígéret, a pénzt egyértelműen az szja mérséklésére használja fel a kormányzat. (A tőkehúsok áfájának csökkentése ma egy technikai lépésnek tűnik, hiszen alig kerül valamibe, miközben nem volt mit tenni: a csalások megakadályozása miatt erre is szükség lett. Kérdés persze, hogy itt meg lehet-e állni, és nem kell e más élelmiszereknél mégiscsak ugyanúgy faragni.)
Az szja-csökkentés elsőre ésszerűnek tűnik, hiszen a bérterhek csökkentése fontos, a magas adóék ugyanis versenyhátrány: a munkáltató bérköltségének közel a fele (48 százaléka) az államhoz kerül, miközben a térség államaiban a munkavállaló a bérére fordított kiadások közel 60 százalékát megkapja. Persze az egy százalékpontos mérséklés ahhoz kevés, hogy ezen változtasson, de a lépés – és ez azért fontos elem lehet – a jólét növelésén keresztül hathat a kormány népszerűségének növekedésére is. Valószínű, hogy ez utóbbi érv dönthetett mellette, az alternatív intézkedések növekedési hatása ugyanis valószínűleg ennél ugyanis nagyobb volna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.