– A brókerbotrány megváltoztatja a belföldi megtakarítók viselkedését? Vagy van befolyása a külföldiek állampapír-vásárlására?
– A Buda-Cash és a Quaestor botrányával az derült ki, hogy a pénzügyi szolgáltató is egy kockázat a befektető számára. Nem csak azt kell mérlegelni, hogy kockázatosabb eszköznek számító részvénybe, részvényhez kötött befektetési alapokba fektet-e az ember, vagy kisebb kockázatú kötvénybe, állampapírba, esetleg pénzpiaci alapokba, hanem azt is, hogy hova teszi a pénzét. Egy kicsit elfelejtkeztünk arról, hogy az elsődleges szempont a befektetésnél a pénzügyi szolgáltató biztonságossága. Ennek kell az első helyre kerülnie, és csak a második lesz, hogy milyen kockázatú terméket vásárlunk. Ebben, mint adósságkezelő, nem állunk rosszul, mert állampapír-értékesítőkként segítségünkre vannak a nagybankok, amelyek biztonságosabbak, valamint segítség a Magyar Államkincstár és a Magyar Posta, amelyek állami tulajdonban vannak, vagyis a legbiztonságosabb szolgáltatók. A brókerbotrány miatt a lakosság befektetési szempontjai megváltozhatnak, azzal szembesülnek, amivel hosszú idő óta szerencsére nem találkoztak. Az olyan pénzügyi szolgáltató, amely kis saját tőkével rendelkezik és nagy befektetett tőke van nála, kockázatot jelent.
– A befektetések átrendeződéséből jól jöhet ki az állampapír?
– Megvan erre az esély. Az első körben sokan átutalják a vagyont más szolgáltatóhoz. Ugyanakkor nem könnyű választ adni arra, hogyan hat a magyar állampapírokra a brókerbotrány, mert februárban 0,25 százalékponttal emeltük a lakossági állampapírok kamatát, és kibocsátottunk egy infláció+4 százalék kamatprémiumú államkötvényt. A magasabb kamatnak önmagában is pozitív hatása van a keresletre. Februárban, még a botrányok előtt 72 milliárd forinttal emelkedett a lakossági állampapír-állomány, és úgy látjuk, hogy márciusban még nagyobb mértékű volt a bővülés, vagyis a lakossági állampapír népszerűsége tovább nőtt, de pontosan nem lehet elválasztani a két hatást.
– Miért adnak sokkal nagyobb hozamot a lakosságnak az állampapírokra, mint a bankok a lekötött betétekre?
– Örülünk, ha a lakosság ezt sokkal magasabb hozamnak ítéli meg, mert számunkra nem jelent nagy többletköltséget a kamat kismértékű emelése. Gondoljunk bele, hogy a kamatcsökkentési ciklus előtti években 6-9 százalékos kamatok voltak, csak a jelenlegi nagybani piac kamatához képest magasabb a lakossági, a korábbi szintekhez képest nem. Ezt sokan elfelejtik. Emiatt korábban kétszerese volt a magyar állam adósságterhe, mint Németországé, hasonló adósságszint mellett. Igyekszünk a lakossági oldalról forrást bevonni a lejáraton felül is, amelynek az a célja, hogy a költségvetési hiányt belföldről, elsősorban a lakosság finanszírozza.
– Most 10 százalék körül van a lakosság részesedése az adósság finanszírozásából. Meddig növelhető az arány?
– Tavaly év végén 2411 milliárd forint állampapír volt a lakosságnál, március végére 2600 milliárdnál járunk, év végére pedig reális cél, hogy 3000-re növekedjen. Ezzel 12 százalékra emelkedhet a lakosság részaránya az adósság finanszírozásában. A mostani ütemmel 2020-ra érhetjük el a 20 százalékot, ez azonban nem jelenti azt, hogy ott megállunk. Az adósságkezelési stratégia három alapelvre épül: az adósságráta csökkentése, a devizaarány mérséklése és a lakosság nagyobb szerepvállalása. A 70-es évekből örököltük a magas devizaarányt, ami évtizedeken át visszafogta a magyar gazdaságot. Ezt folyamatosan törlesztjük.
– Ez az oka annak, hogy a kedvező hozamkörnyezet ellenére sem bocsát ki devizakötvényeket az ÁKK? Ha később szeretnének, akkor lehet, hogy nem lesz ilyen jó a hozamkörnyezet, amikor a Federal Reserve kamatot emel.
– Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter úr feladatként szabta nekem, hogy a tavaly meghirdetett alapelveket tartsuk meg. A devizakötvények valóban vonzó forrást jelenthetnek, ha csak a kamatot nézzük, de a helyzet nem ilyen egyértelmű. A devizára fizetett kamat 100 százalékban külföldre irányuló jövedelem. Viszont a lakosság 70-80 százaléka újra állampapírt vesz, és a kamatot vagy befekteti, vagy fogyasztásra fordítja, ami a gazdasági növekedést serkenti. Ez a jövedelem „belül” marad. De nézzük a tapasztalatokat. A 70-es években dollárban és változó kamatozás mellett vettünk fel hitelt, ám a forintot 40 százalékkal kellett leértékelni, az amerikai jegybank pedig 15 százalékra emelte a kamatot, adósság spirálba kerültünk és az 1973-as 10 százalékról az évtized végére 60 százalékra nőtt az adósságráta.
– A GDP-arányos adósságot azóta sem sikerült csökkenteni. Hogyan alakulhat az államadósság a következő években? Az alapfolyamatokból látszik a csökkentés, vagy csak a kormányzati tartalékok év végi mérséklésével lehet ezt elérni?
– Matematikailag az adósság három tényezőtől függ az árfolyamon kívül. A költségvetési hiány növeli, a GDP-növekedés és az infláció csökkenti. Ha 5 százalék a nominális növekedés (2,5 százalékos a reálnövekedés és 2,5 százalék az infláció), és tartja magát a kormány a GDP 2,5 százaléákát kitevő hiányhoz, akkor az adósságráta határértéke 50 százalék, ami az alaptörvényben lefektetett szabály. Ez matematikai törvényszerűség. A nagy kérdés, hogy gazdaság növekedési üteme el tudja-e érni azt a szintet, amely mellett az adósság képes csökkenni. Az alapfolyamatok szerint az adósságráta évente 1,3 százalékponttal tud csökkenni, vagyis 2018-ra 70-71 százalék lehet, ha a kormány felelős költségvetési politikát folytat. Amíg ez így van, addig az adósságcsökkenés matematika, nem gazdaságfilozófia kérdése. A gazdaságfilozófiai kérdés az, hogy kitesszük-e az állampénzügyeket a nemzetközi piacok hangulat ingadozásának vagy biztonságra törekszünk.
– A Standard & Poor’s is elismerte a kedvező folyamatokat, amikor felminősítette Magyarországot, de még a befektetési sáv alatt vagyunk. Ha megszereznénk a befektetési ajánlást, az hogyan hatna az adósságfinanszírozásra?
–Jó, hogy már felminősítési ciklusban vagyunk. Ősszel a stabil kilátást pozitívra javíthatják és jövő tavasszal pedig legalább egy hitelminősítőtől vissza is kaphatjuk a befektetési ajánlást. Érdekes visszatekinteni, hogy a legjobb minősítésünk 2005-ben volt, amikor magas volt a hiány, gyors eladósodás ment végbe és minden idők legrosszabb választási költségvetése készült. A hitelminősítők akkor hibáztak, és végül csak 2008-ban, majd 2010-11-ben minősítettek le. Vagyis legalább 3 – de lehet, hogy 5-6 – év csúszásban van az értékelésük, amit most is láthatunk, hiszen a gazdasági növekedés 2012 óta megvan.
– Most valóban jók a számok, minden az állampapír felé tereli a befektetőket. Önök mégis mintha levonultak volna a piacról: nem reklámoznak. Nem okozott gondot az állami hirdetések elosztásáért felelős Nemzeti Kommunikációs hivatal döcögős felállása?
– A keresletre a megemelt kamatok, a brókercégek bedőlése, valamint a marketing együttesen hatnak. Ha a kommunikációs kampány pár hónapig kiesik, annak nincs jelentős hatása, mert kitart a korábbiak lendülete. Bízunk abban, hogy a következő hónapokban megvalósul a közbeszerzési eljárás, és tudjunk folytatni a marketing tevékenységünket. Korábban az állampapírokat, mint brandet is hirdettük, mostantól azonban e mellett intenzívebben reklámozzuk az egyes termékeket.
– Lesz több fajta állampapír és több értékesítési pont?
– Szeretnénk mindkettőt. A termékeknél jogi és informatikai háttér kiépítése szükséges. Az értékesítési pontokat pedig a kisebb vidéki városokban bővítheti a Kincstárral való együttműködés. Ott, ahol nagy távolságot kell megtenni a jelenleg működő 54 kincstári ponthoz. Ezekben a városokban nyílhatnak állampénztári irodák, amelyek nem lesznek nyitva minden nap, így a kincstári dolgozók egy héten több városba is eljuthatnak, ami költséghatékony megoldást jelentene. Ilyet korábban senki sem próbált ki, azonban ez a rendszer hosszabb távon számosságban fel is veheti a versenyt a nagybankok hálózatával. Valódi alternatíva lesz a megtakarítóknak az állampapír.
– És mi lesz a letelepedési kötvényekkel, amelyeknek az értékesítésében nagy szerepet játszanak az offshore cégek? Lesz változás, vagy marad a jelenlegi rendszerben az értékesítési folyamat?
– Ez a Gazdasági Bizottság feladata, legutóbb nyilvánossá is tették a cégeket. Itt is ér minket kritika a 2 százalékos kamatszint miatt. De, ahogy a lakossági piacnál is, ez is a több lábon állás stratégiájába illik, tehát nem hasonlítható össze közvetlenül. Például egy nemzetközi pénzpiaci turbulencia nem érinti a letelepedési kötvényeket, mert ezeket nem lehet ráborítani a piacra. Jöhet bármilyen amerikai vagy eurózónás változás, ezeket a papírokat nem érintené. A világban mindenhol a közvetítői részen a cégek nagy része offshore területen van bejegyezve, mert a folyamat igényli a diszkréciót. Ráadásul az egyéb járulékos kiadások a szervezőket terhelik, és nem a magyar államot. Ezt is sokan rosszul értelmezik. Egyetlen költségünk van, a 2 százalékos hozam. Vagyis az offshore bejegyzés egyáltalán nem miattunk kell, hanem a keresleti oldal miatt, mert így tudja a szervező eladni a kötvényeit. 300 ezer euró nem kis összeg, Michelin csillagos éttermet kell bérelni, prezentálni kell, meg kell győzni az ügyfelet, hogy miért jó neki a befektetés. Terveink szerint, öt év alatt összesen 2,5 milliárd euróra számítunk ebből a papírból. Az elmúlt két évben 1,5 százalékponttal a devizapiaci kötvénykamataink alatt tudtuk eladni a letelepedési kötvényeket, igaz, most a kamataink felett van a letelepedési kötvény 2 százalékos diszkontja. Azonban 5-6 évig kell értékesíteni a mostani hozammal, hogy kiegyenlítődjön a korábbi évek hozamnyeresége. De, mint hangsúlyoztam, az elsődleges szempont a biztonság.
– A letelepedési kötvényeket nem lehet a piacra dobni, de az ország legnagyobb hitelezője, a Franklin Templeton Investments eladhatja a papírjait, hiszen Ukrajnában nagy veszteségre számíthat a közelgő csőd miatt. Tartanak ettől?
– Ezt a kérdést szinte mindig megkapjuk, amikor befektetési bankárokkal találkozunk. A legutóbbi információink szerint a Templeton nem Európában, hanem Ázsiában kezdett eladni. A magyar államkötvényektől nem akar megszabadulni, mint ahogy a többi befektető sem. Egy kötvényből, ami BB besorolású és várhatóan BBB lesz (befektetésre ajánlott – a szerk.) nem akar senki eladni. De az ukrán adósság-átütemezésben úgy tűnik, hogy a Templeton is részt vesz, és ha a befektetőik a vagyonvesztés láttán elkezdik kivonni a tőkét az alapokból, akkor eladhat magyar papírokat is. Eddig azt láttuk, hogy a Templeton megvárja a lejáratokat, és nem elad. A lényeg, hogy a külföldi állomány idén közel 200 milliárd forinttal emelkedett, tehát más külföldiek vásárolnak. Nem baj, ha kiegyensúlyozottabbá válik a tulajdonosi struktúra. Felminősítési ciklusban vagyunk, kedvezőek a makrogazdasági fundamentumok, van némi hozamfelár és az árfolyam is stabil. Ez pedig azt jelenti, hogy a „befektetői sztori” jó. Hetente találkozom befektetési bankárokkal, és ők is így látják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.