A 2008-as pénzügyi válság kétségbe vonta a konszenzust, amely szerint az éppen felnőtt korba lépő inflációs célkövetés (IT) a legjobb monetáris politikai keretrendszer. A pénzügyi szektorból kiinduló problémákat a tradicionális, az IT keretein belül korábban alkalmazott eszköztárral sem megelőzni, sem megfelelően kezelni nem lehetett. Mindez arra késztette a vezető jegybankok közgazdászait, hogy átértékeljék korábbi stratégiájukat, és az 1990-es évek óta népszerű inflációs célkövetés rendszere helyett kevésbé „vegytiszta” monetáris politikai eszközökben gondolkodjanak.
Az IT-vel három alapvető probléma merült fel. Egyrészt nem ad megfelelő választ kínálati és cserearány-sokkokra. A gazdasági teljesítmény szempontjából az az optimális, ha a monetáris politika az exportárak növekedésére szigorítással reagál. Ezzel szemben a fogyasztói árakra fókuszáló jegybank akkor szigorít, ha az importárak növekednek.
Másrészt nem kezeli megfelelően az eszközár-buborékokat. Ez részben abból fakad, hogy az eszközárakon keresztül felépülő kockázatokat nehéz időben azonosítani. A klasszikus eszközrendszer nem volt alkalmas a hitelpiacokról kiinduló válság megelőzésére, leginkább azért, mert a kamatpolitika nem tud szektorspecifikus választ adni.
Harmadrészt a válság során az infláció és a kibocsátás közötti kapcsolat megváltozott. A relatíve nagy kibocsátási rés alapján korábban erős dezinflációt, akár deflációt vártunk volna. Ennek ellenére az infláció a válság előtti szintekhez viszonylag közel maradt. Ennek hátterében két dolog húzódhat meg. Az egyik az, hogy a potenciális kibocsátás az aktuális outputtal együtt csökkent, vagyis a kibocsátási rés nem változott érdemben, ezért nem is volt számottevő hatása az inflációra.
A másik az, hogy a kibocsátási rés továbbra is jelentős, viszont az infláció és a kibocsátási rés között fennálló hosszú távú kapcsolat változott meg. Az első eset empirikusan nem igazolható: egyrészt nehezen magyarázható, hogy a munkanélküliség természetes rátája miért maradt tartósan a válság előtti szint felett, másrészt a mérési bizonytalanságok ellenére a fejlett országokban kimutatott kibocsátási rés továbbra is számottevő. A megváltozott hosszú távú összefüggés származhat a stabilabb inflációs várakozásokból, illetve abból, hogy a két változó között meggyengült a kapcsolat. Míg az előbbi kedvező folyamat, utóbbinál fontos kérdés, hogy ha ez történt, az mennyiben tekinthető a válság következményének. Amennyiben elfogadjuk – akár részben is –, hogy egy válságtól független, hosszabb távú folyamat áll a háttérben, érdemes megfontolni, hogy a monetáris politikai célfüggvénybe a gazdasági aktivitás, illetve a pénzügyi stabilitás is bekerüljön.
Az IT-t felváltó alternatív megoldások között vannak azok, amelyek akár teljesen eltérnének a korábbi inflációs célkövetés rendszeréttől, illetve azok, amelyek kiegészítenék azt. Az IT-t felváltó egyik eszköz a PPT (Product Price Targeting), azaz a termelői árszínvonal célzása. Ez lehetővé teszi, hogy a cserearány-sokkokra a monetáris politika megfelelően reagáljon, azaz az exportárak növekedésekor szigorítson. Ez a nominális horgony különösen hatékony lehet kis, nyitott gazdaságokban.
A másik eszköz a nominális GDP növekedési ütemének célzása. Ez azért lehet jó választás, mert az inflációs célkövetéssel szemben egy kínálati sokkra a nominális GDP-t célzó monetáris politika lazítással reagál, és összességében stabilabb kibocsátást eredményez. Az IT-hez képest azonban számottevő hátrányt jelentenek egyrészt a GDP mérésével kapcsolatos problémák, a gyakori adatrevíziók, valamint az, hogy a havi rendszerességgel rendelkezésre álló inflációs mérőszámokkal ellentétben a GDP-adatokat csak negyedévente publikálják.
A válságra válaszul jött az inflációs célkövetés 2.0. A megújult IT szolgál pénzügyi stabilitási célokat. A válság rávilágított arra, hogy az alapkamat egyáltalán nem, vagy csak túlzott növekedési áldozat révén képes bizonyos makroprudenciális problémákat kezelni. Ilyen például a magas tőkeáttétel, a túlzott kockázatvállalás vagy az eszközárak elszakadása a fundamentumoktól. Erre jelenthetnek megoldást a különböző, ciklikusságot mérséklő szabályozási eszközök. Ezek legfőbb hátránya, hogy kevésbé ismertek mind maguk az eszközök, mind pedig a hatékonyságuk.
A másik változás az árfolyamcél. Az IT keretein belül az árfolyam csak olyan mértékig fontos a döntéshozók számára, amíg annak valamilyen relevanciája van az inflációra nézve. De vajon kell-e ennél nagyobb jelentőséget tulajdonítani az árfolyamnak? A válasz nem, hiszen valamiféle árfolyamcél csak a tőkeáramlás időszakos kilengéseinek tompításában lehet kívánatos. Az újabb monetáris politikai cél azonban újabb eszközt is igényel. Míg a kamatpolitika továbbra is az inflációs célnak lehet alárendelve, addig az esetleges árfolyamcél elérése a korábbinál aktívabb intervenciós politikát igényel.
Bár a válság egyik legfontosabb konklúziója talán az, hogy egyszerre több makrováltozót érdemes célba venni, ez nem jelenti azt, hogy a korábbi összefüggések és eszközök haszontalanok lennének. Részben ennek a jegyében, részben a nulla nominális kamatszint elérése miatt merült fel megoldásként az inflációs cél megemelése. A fő kérdés ebben az esetben az, hogy a magasabb infláció magasabb társadalmi költségekkel jár-e, nehezíti-e az inflációs várakozások horgonyzását, valamint az, hogy a magasabb infláció ismert társadalmi költségeit ellensúlyozzák-e a nulla nominális kamatszint elkerülésének előnyei. Bármi legyen is a válasz, nem lehet megkerülni a jegybanki hitelesség kérdését. Az inflációs cél emelése ugyanis még átmeneti bevezetés esetén is kikezdheti a hitelességet. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a jegybankok nem szakítottak véglegesen az IT koncepciójával, inkább a reformok irányába indultak, bízva abban, hogy amit eddig megtanultunk, nem volt haszontalan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.