Túlzás lenne állítani, hogy a reklámpiac dzsungelének legszimpatikusabb képződménye a bónuszrendszer, de nem kiált állami szabályozás után. Hívhatjuk ezt a pénzt akárminek, a kérdés az, ki fizesse a piac nélkülözhetetlen köztes szereplőit, akik a hirdető és a hirdetést közlő médium között állnak.
Alaphelyzetben az ő munkájuk költségét a megbízók állták, azonban a piac átalakulása nyomán az ügyfelekért folytatott verseny lenyomta a jutalékokat, és a reklámcégek mind nagyobb mértékben a másik oldalról, a hirdetést közlő médiacégektől szedték be a bevételüket. Kialakultak azok a médiavásárló cégek is, amelyek több hirdető pénzét kezelve nagyvevőként tudtak fellépni a médiumoknál, amiből fakadóan nagyobb engedményt kapnak. Aztán ezt bónuszt vagy visszaosztják a megrendelőnek vagy nem, vagy csak részben.
A bónuszok dzsungele kétségtelenül a piac szürke zónája, ahová a hirdetést ténylegesen feladó cégek nem mindegyike lát be. Így van, aki tudja, hogy pontosan mennyiért is hirdet, és akad, aki nem. Az államnak mindenesetre nem lesz tőle kevesebb bevétele, a saját hirdetéseinél pedig megtilthatja a bónuszt, köthet olyan szerződést, amellyel rálát a reklámcége bevételeire, így akár az eddig előtte rejtett bónuszokra is – ahogyan teszi ezt egyébként több nagy hirdető.
A piac többi szereplőjének tevékenységébe viszont fölösleges rögtön törvénnyel beavatkoznia. Először a versenyhivatalnak kellene megvizsgálnia, hogy a kialakult gyakorlat sérti-e a verseny tisztaságát, és ha igen, akkor megvannak az eszközei a megszüntetésére. A bónuszok kényszere ugyanis a médiatulajdonosok jelentős részének legyengüléséből fakad, a helyzet kialakulásában pedig jócskán szerepet játszott az állam is.
Lenne tennivalója a kormánynak és a parlamentnek a tiszta, kiszámítható viszonyok között működő, fejlődni képes magyar reklám- és médiapiacért, de hogy nem a reklámadó és a bónusztörvény viszi előre a leginkább az ágazatot. Ezt még azok is tudják, akik erről határoznak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.