Húsz éve az újságíró-iskolában az akkori nagyember még azt magyarázta, hogy azért nyomtatnak újságot, mert pénzt nem lehet. Az emberek kíváncsiak a hírekre, és ezért megveszik a napilapot – mondták milliárdos profitot termelő cégek élén ülve. Húsz éve a hazai újságírók sztárok voltak, sztárgázsival és sztárallűrrökkel. A lapkiadás a digitális kor előtt aranybánya volt. Ugyan átalakította a piacot a kereskedelmi rádiók és televíziók (a bulvár) terjedése, de ez legfeljebb egyes szerkesztőségeknek és néhány korábbi sztárnak fájt nagyon, a lapkiadók összességének kevésbé. Aztán jött az internet: a hír ingyenessé vált, és ma már senki sem akar fizetni érte. Az üzlet zsugorodott, a profitabilitás csökkent, az újságírás magyar sztárjai ma hobbiból dolgoznak, és nem a pénzért. A hírek csak a nagyon nagy piacokon hoznak annyit, hogy jól lehessen élni a közvetítésükből.
A zeneiparra hasonló átalakulás vár. Nagyobb piac, és a szerzők is jobban védik az érdekeiket, de a folyamat vége nem kétséges. A Google ingyen adja a zenét – és ugyan fizet érte, de nem sokat. A reklámbevétel nem termel úgy, mint a közvetlen eladás. A zenészek a koncertekből kezdenek élni – ezért nem kell csodálkozni azon, ha drágább a Sziget-belépő. Nincs ingyenzene. Pontosabban: a zenélés kevesebbeknek hoz majd felhőtlen életet, a sztároknak itt is többet kell majd dolgozniuk.
Az ügyben mi, magyarok (kelet-közép-európaiak) legfeljebb arra lehetünk büszkék, hogy felgyorsítottuk a folyamatot. Nyugaton a digitális technika fejlődése hozta el majdnem ugyanazt az állapotot: ott ma már nagyon keveset fizetnek a zenéért. Nálunk, amióta ingyenes fájlcsere létezik, csak a nagyon elmaradottak fizetnek. A zeneipari jelentés szerint a 45 év alattiak legalább kétharmada digitálisan jut hozzá a muzsikához, és pusztán 10 százalék fizikai hordozón – a többi rádión. Közben – bár a digitális értékesítés aránya nő – a többség nem fizet a zenéért semmit.
A kormánynak meg csak az Uberrel van baja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.