Két évtizede mutatják a híradók az üres parlamenti padsorokat a költségvetési viták idején. És miközben azon háborodunk fel, hogy a képviselők nem végzik a munkájukat, valójában nem gondolunk bele abba, hogy miért nincsenek ott: tudják, hogy teljesen érdektelen, mit mondanak el a nagy nyilvánosság előtt. A szóvirágok ugyanis semmit sem érnek.
A rendszerváltás óta nem az Országgyűlés plenáris ülésén, hanem a folyósokon, a frakcióüléseken és a József Nádor téri irodákban dől el, hogy melyik terület mennyi pénzt kap. Ha egy képviselő szeretné elintézni, hogy a körzetében újuljon meg a HÉV-megálló, vagy legyen pénz az útépítésre, akkor neki nem a padsorokat, hanem a minisztériumi szobák küszöbét kell koptatnia.
Az érdekkijáráson alapuló költségvetés-alkotási rendszer természetesen nem feltétlenül a legjobb gazdaságpolitikai szempontból sem. Csökkenti például a hosszú távú tervezés iránti elkötelezettséget: senkinek nem az számít, hogy az oktatásra most elköltött összegek milyen módon segítik majd a versenyképesség növekedését. Az a fontos, hogy a körzeti iskola megkapja-e a pénzt a tornateremre jövőre. És sokszor ezért cserébe lobbiznak egyes képviselők az oktatásért. Elkötelezettség kevés van, üzlet annál több. Harmincegy kormánypárti módosító indítvány közül egyetlen foglalkozott szociális kérdésekkel: Tapolczai Gergely, a Fidesz országgyűlési képviselője tulajdonképpen bebiztosítani javasolja néhány fogyatékos-ügyi cél és szervezet támogatását, de a területnek nem kér több pénzt, csak átcsoportosít. A szegénység mélyülése, az egészségügy helyzete, az ápolók tiltakozása nem hallatszott eléggé: az útépítési keretet egy kormánypárti honatya sem akarta csökkenteni.
A gazdaságpolitikusok és az újságírók évtizedeken át úgy csináltak, mintha a költségvetés csak a hiányról és az adósságról szólna. A hiány most rendben lenne. Itt volna az ideje megtanulni, hogy a költségvetés miről is szól valójában. És akkor talán a parlamenti vitának is lesz tétje.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.