– A magyar élelmiszer-ágazatban vannak olyan cégek – ilyen például a Master Good, az Univer vagy a Fornetti –, amelyek megtanultak nemzetközi szinten gazdálkodni, eredményesnek és versenyképesnek lenni. A jelenlegi hétéves uniós ciklusban viszont éppen ezek szorulnak ki még a számukra egyébként egyedüliként elérhető kutatás-fejlesztési pályázati lehetőségekből is, pedig a forrásokat fejlesztésre, munkahelyteremtésre fordítanák. Az indoklás az, hogy ezek a cégek nagyvállalatnak számítanak, ám ez csak idehaza igaz, uniós léptékben ez a kör tipikusan középvállalkozásnak számít.
– A kormányzat álláspontja szerint a kkv-szektor foglalkoztatja a munkavállalók döntő részét. Ha a foglalkoztatást állítják középpontba, nem jogos, hogy nem a legnagyobbakat akarják az uniós pénzekből támogatni?
– A kis- és középvállalkozások valóban teremthetnek munkahelyeket, kézművestermékeikkel értékes szereplői a magyar piacnak, de a hosszú távú sikerhez ennél ma már több kell. Ráfordításintenzív kutatás-fejlesztésre, innovatív termékek kidolgozására, sikeres és érdemi exportpiaci szereplésre nem képesek a hazai kkv-k, ahhoz a magyar viszonylatban nagynak számító vállalkozások kellenek. Nemzetgazdasági szinten is ezek szerepe igazán jelentős.
– A felmérések azt igazolják, hogy a fogyasztók inkább árérzékenyek. Ön szerint átalakul a vásárlói kör igénye?
– A piac egyre sokszínűbb, a fogyasztó pedig az információk terén mindenevő, azaz jót-rosszat elhisz. Felelős élelmiszer-ipari vállalatként a mi dolgunk az, hogy a korszerű táplálkozástudományi trendeknek és a keresleti igényeknek megfelelően folyamatosan alakítsuk a kínálatunkat. Egy évtizeddel megelőztük a korunkat azzal, hogy termékeinkben csökkentettük a transzzsírsavak szintjét, hamarosan megjelennek energiaszegény készítményeink is. Az az elvünk, hogy inkább állítsunk kevesebbet, de a vásárlónak csak olyat mondjunk, ami számon kérhető rajtunk.
– A néhány éve kezdődött válság a lakosság fogyasztásán is meglátszott. Hogy érintette ez a Fornettit?
– Eddig minden válságban sikerült nőnünk, sőt a Fornetti 1997-ben, a Bokros-csomag nyomása alatt, egyfajta válságban született. A 2009-es visszaesés sokunkat meglepett, de hála fejlesztői gárdánknak, ma már közel dupla akkora a forgalmunk, mint a legrosszabb válságévben volt. Ez is a termékfejlesztés fontosságát mutatja – most egy újabb hét-tíz éves fejlesztési ciklus előkészítésén dolgozunk, nemzetközi szakértők bevonásával.
– A korábbi évek nagy híre volt a Fornetti piacra lépése az Egyesült Királyságban – ez mintha nem sikerült volna.
– Az ottani megjelenésünk nem volt több, mint egy pilotprojekt, több körülmény együttállása okozta, hogy leállítottuk. Ezek közül a legfontosabb, hogy nem kaptunk olyan színvonalú háttérszolgáltatásokat megfelelő áron, amelyek a tevékenységünkhöz kellettek. Mindez nem jelenti azt, hogy végleg kivonultunk az Egyesült Királyságból, csupán jelenleg más irányba tekintgetünk.
– Ez új exportpiacok felkutatását jelenti?
– Egyértelműen, hiszen a növekedés záloga a Fornettinél a külföldi terjeszkedés. A tengerentúli érdeklődés folyamatos, és Kína is ígéretes piacnak tűnik. Nagy érvágás volt viszont az orosz–ukrán válság: e két országban már teljesen kiépített állásokkal rendelkeztünk, amit a történelem felülírt. Pedig nem jelentéktelen piacokról volt szó, csak innen 3-4 millió euró profitot realizálhattunk volna évente. A vis maior helyzetek azonban már csak ilyenek, és hiszünk benne, hogy idővel ezek a piacok is újra megnyílnak.
Névjegy
Palásti József 1960-ban született Kiskunfélegyházán. A nagykőrösi Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakközépiskolában végzett, két évvel később sütőipari mesterlevelet szerzett. Első pékségét 1979-ben nyitotta meg Kunszálláson, a ma már piacvezető Fornetti Kft.-t 1997-ben alapította fagyasztott sütőipari termékek előállítására és franchise rendszerű értékesítésére. A cég négy országban rendelkezik saját gyártókapacitásokkal (Magyarország mellett Szlovákiában, Ukrajnában és Egyiptomban), és összesen mintegy 3400 franchise partnerrel működik együtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.