Fogy a magyar, de nemcsak úgy, ahogy eddig hittük. Egy évtizedes távlatot vizsgáló kutatásból most már az is kiderült, hogy a magyarok sokkal kevesebbet esznek, mint korábban. Szó szerint: kilóra. Ebből automatikusan nem következik, hogy fogynak is, de a változás és annak összetétele alapján azért valószínűsíthető, hogy így van.
Ez a kutatás nem foglalkozik azzal, hogy kik és milyen okból esznek valamiből kevesebbet vagy többet, valamint a „feketén” előállított és/vagy vásárolt élelmiszereket sem tartalmazzák az adatok. A magas áfaszint miatt sokat emlegetett „fekete” élelmiszer-gazdaságnak biztosan lehet ugyan szerepe a mért csökkenésben, de ettől függetlenül is kirajzolódik a fogyasztói szokások változása. Ezekre az adatokra alapozva sikeresebben lehetne befolyásolni és fejleszteni a kereskedelmet és az agrárgazdaságot. Az élelmiszerpiacon ugyanis a vásárló nemcsak a pénztárcájával, hanem a hasával is szavaz. Például egy kedvezményes áfakulcs bevezetésénél nem árt felmérni, hogyan változtak a húsfogyasztási szokások. Mert bizony változtak, éppen a most kedvezményt kapó sertéshús javára. Áfakedvezmény nélkül is.
A kormánynak az áfacsökkentéssel adócélja volt, nem népegészségügyi. Aligha folyt a kormányban késhegyig menő vita a nemzetgazdasági miniszter és az egészségügyet felügyelő Balog Zoltán között arról, hogy üdvös cél-e tovább növelni a sertéshúsfogyasztást, vagy éppen ellenkezőleg, a baromfit kellene kedvezményben részesíteni (vagy legalább nem hátrányba hozni), netán a halat.
Az étkezési szokások megváltoztatása éppen olyan bonyolult folyamat, minden piaci szereplő szeretne diktálni a fogyasztónak, de ez még a legnagyobbaknak is csak ritkán sikerül. Az képes a legjobban befolyásolni a fogyasztók döntését, aki a legjobban figyeli azokat. Kilóra, forintra. Hatástanulmány – így hívták a mára a magyar jogszabály-alkotási folyamatból teljesen kikopó papirost, amely azt volt hivatott felmérni, mi lesz a hatása a tervezett döntésnek. Ha már ez nincs, időnként megtenné már egy KSH-tanulmány is. Végül is ezért dolgoznak ott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.