BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
különadó

A progresszív különadók útvesztője

2015.07.29., szerda 05:00

Az Európai Bizottság nyíltan felvette a harcot a progresszív magyarországi különadók ellen azzal, hogy példa nélküli módon rövid időn belül három ügyben is eljárást indított, és felfüggesztő rendelkezésekkel megtiltotta a reklámadó, az élelmiszerlánc-felügyeleti díj és a dohányadóként emlegetett, dohánytermékeket érintő egészségügyi hozzájárulás progresszív kulcsok alapján való beszedését.

Az ügyek jól mutatják, hogy bár az adópolitika alakítása az állami szuverenitás alappillére, a versenytorzító és diszkriminatív (vagy annak vélt) adóintézkedésekkel szemben az Európai Bizottság a leghatározottabban fellép. Bár három egymástól független eljárásról van szó, mindhárom ügy alapja az, hogy a bizottságnak elvi kifogásai vannak az árbevétel-alapú, erősen progresszív adók bevezetése ellen.

Az ügyekből kitűnik, hogy a bizottság önmagában nem kifogásolja sem az árbevétel-alapú adókat, sem a progresszív adókulcsok alkalmazását, viszont a kettő kombinációjával már súlyos aggályok merülnek fel. Önmagában egy progresszív adókulcs alkalmazása (például jövedelemadó vagy társasági adó esetében) Brüsszel szerint is indokolt lehet az adóalanyok eltérő teherviselő képességére tekintettel: a magasabb profittal rendelkező cégektől elvárható ugyanis, hogy arányaiban is nagyobb részt vállaljanak a közterhek viselésében. Forgalmi típusú adóknál azonban a bizottság nem látja indokolhatónak progresszív adókulcs alkalmazását, mert szerinte az árbevétel növekedésével a teherviselő képesség nem növekszik progresszív módon.

A progresszív adókulcs végső soron csak a magasabb, illetve az alacsonyabb árbevételű cégek közti megkülönböztetést szolgálja, jogellenes versenyhátrányt okozva a nagyobb forgalmú (de nem feltétlen nyereségesebb) cégeknek a kisebb versenytársakkal szemben. Vagyis pontosan az egyenlő versenyfeltételek sérelme miatt kifogásolta a bizottság, hogy az (azóta már módosított) reklámadónál az alacsonyabb árbevételű cégekre csak marginális adókulcs vonatkozott (0-1 százalék), de az adókulcs forgalomarányosan egészen 50 százalékig nőtt, és a legmagasabb kulcs egyedül a legnagyobb piaci szereplőt, az RTL Klubot sújtotta.

Nagyon hasonló a helyzet a nemrég indult, élelmiszerlánc-felügyeleti díjjal kapcsolatos eljárásnál is. Brüsszel azt kifogásolja, hogy míg a kisebb szereplők (és a franchise rendszerben működő kereskedők) mentesülnek a díj fizetése alól, vagy továbbra is csak marginális (0,1 százalékos) díjat fizetnek, addig a legnagyobb árbevételű láncok – mint a Tesco és a Spar – 6 százalékos kulccsal adóznak. Dohánytermékek esetében hasonlóképpen egyenlőtlen versenyfeltételeket látott a bizottság. Az eljárásokban nem elsősorban a külföldi és a hazai cégek közti vélt vagy valós megkülönböztetést vizsgálják, hanem Brüsszel önmagában az adók szelektivitását kifogásolja: azt, hogy indokolatlanul tesznek különbséget a nagy árbevétellel rendelkező vállalatok és kisebb versenytársaik között.

A reklámadó progresszivitását a brüsszeli kifogások miatt a kormány módosította, de az élelmiszerlánc-felügyeleti díj és a dohányadó esetében nincs sok esély arra, hogy a közelgő befizetési határidőig, július 31-ig módosítja a hatályos jogszabályokat, különösen hogy az Országgyűlés jelenleg nem ülésezik.

Jogszabály-módosítás hiányában az adózók dilemma előtt állnak, hogy a bizottság döntésére és az uniós jog elsőbbségére tekintettel teljesítsék-e (és ha igen, akkor milyen mértékben) adófizetési kötelezettségüket. Ez, egy esetleges adóbírság kockázatát is szem előtt tartva, külön megfontolást igényel. A helyzetet nehezít, hogy még nem érhető el a bizottság felfüggesztő határozata. Bár a Nébih honlapján közzétett hirdetmény szerint az érintett cégek befizetési kötelezettsége szünetel, a dohányadóval kapcsolatban a NAV még nem tett közzé ilyen tájékoztatást, és az is kérdéses, hogy a hatóságok egyáltalán jogosultak-e jogszabály-módosítás hiányában, saját hatáskörben felfüggeszteni az adófizetési kötelezettséget. Ezzel kapcsolatban érdemes azt is megjegyezni, hogy a bizottság felfüggesztő rendelkezése nem feltétlenül jelenti azt, hogy az érintett cégeknek egyáltalán ne kellene élelmiszerlánc-felügyeleti díjat vagy dohányadót fizetniük.

Brüsszel ugyanis a reklámadóval kapcsolatos határozatában is csak a progresszív adókulcs alkalmazását függesztette fel, és kifejtette, hogy még ha az ügy érdemét érintő részletes vizsgálat során bebizonyosodik is a progresszív adókulcs jogellenessége, az nem feltétlen tenné szükségessé az adó eltörlését, illetve nem feltétlen eredményezné a teljes befizetett adó visszatérítését az érintetteknek. Az állam ilyen esetben csak a progresszív kulcsokon köteles módosítani, és ami a már befizetett összegeket érinti, visszamenőleges elszámolási kötelezettsége keletkezik az adófizetőkkel, amelyet egykulcsos adó alkalmazásával kell teljesítenie (ez lehet 0 százalék vagy ettől eltérő mértékű is).

A bizottság ezzel összefüggésben arra is felhívta a figyelmet, hogy az elszámolás során alkalmazott kulcs függvényében az államnak nemcsak a többletbefizetéseket kell visszatérítenie az érintetteknek, hanem arról is gondoskodnia kell, hogy az elszámoláskor alkalmazott fix kulcs alapján számított adónál eredetileg alacsonyabb összeget befizető cégektől beszedje a jogellenes adókedvezménynek (állami támogatásnak) minősülő hátralékot is. Az eljárás következményeinek kettőssége jól rámutat a szelektív adóintézkedések veszélyeire, hiszen az intézkedés előnyeit élvező cégek az állami támogatási szabályokra irányadó tízéves elévülési időn belül végső soron akár jelentős egyösszegű utólagos befizetési kötelezettséggel is szembesülhetnek.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.