A pilóták szuperlatívuszokban beszélnek a múlt hétvégi Magyar Nagydíjról. A szaksajtó is elégedett volt: jó és izgalmas verseny volt, ebben a szezonban az eddigi legjobb. Számos tényező befolyásolja egy versenyhelyszín sikerességét, de ha széles körben elfogadott nézet lesz, hogy a Hungaroringen rendszeresen izgalmasak a Forma–1-es versenyek, az milliárdokban mérhető hasznot hozhat az országnak.
Idén a tavalyinál tíz százalékkal többen, összesen 186 ezren voltak kíváncsiak a Pirelli Magyar Nagydíjra a hétvégén. Ez a nem elhanyagolható nézőszám-emelkedés milliárdokra rúgó bevételnövekedést hozhat az államháztartásnak, a magyar szállodaiparnak és mindenkinek, aki valamilyen módon részt vesz a verseny okozta megnövekedett kereslet kiszolgálásában. Mivel a pálya és a magyar szálloda-, illetve vendéglátóipar ennél jóval több nézőt is képes kiszolgálni, jó lenne tudni, hogy mivel lehetne még tovább fokozni az érdeklődést.
Sok tényező befolyásolja, hogy egy Forma–1-es versenyhelyszín mennyire sikeres. Sokat számít az időzítés, az időjárás, az adott pálya megközelíthetősége, szolgáltatásai és a környező települések vendéglátó-, illetve szálláshely-kapacitása, valamint annak minősége. Bár a Magyar Nagydíj időpontja az utóbbi években olykor változott, tavaly lényegében ugyanebben az időpontban rendezték a versenyt, így a versenynaptár nem sokat tett hozzá vagy vett el a magyar futam népszerűségéből. Igaz, idén a Német Nagydíj kiesése biztosan segítette a magyar rendezést, és hozzájárulhatott a látogatószám növekedéséhez.
Az időjárás a futam napján rendkívül kellemes volt, de az első három napon a kánikula feltehetőleg sokakat elijesztett attól, hogy a helyszínen tekintsék meg az edzéseket és az időmérőket, így ezt a tényezőt sem tekinthetjük a siker igazi okának. A budapesti szállodaipar és vendéglátás vonzereje, a város nemzetközi turisztikai megítélése örvendetesen javul – a MasterCard felmérése vagy Travel & Leisure utazási portál szerint is –, a kapacitások bővülnek, ezért okkal feltételezhetjük, hogy ez a tényező szintén hozzájárult a verseny sikeréhez.
Maga a Hungaroring infrastruktúrája tavaly óta alapvetően nem változott, a szakma azonban egyetért abban, hogy a következő években javítani kell a lelátók minőségén és a kiszolgálóegységek állapotán, mert ebben a tekintetben az öregnek mondható Hungaroringhez képest néhány új versenyhelyszín nagyon magasra tette a mércét. Kisebb-nagyobb beruházások ugyan minden évben vannak a magyar pályán, de ezzel biztosan nem magyarázhatjuk az érdeklődés növekedését.
Van egy tényező, amiben a Hungaroring nagyon jó, és ez maga a pálya. A Magyar Nagydíjat már nemegyszer az év legjobb versenyének választották a rajongók. Legutóbb éppen tavaly, és most is minden esélyünk megvan arra, hogy ez így legyen, bár néhány futam még hátravan a szezonból. A szaksajtó, a pilóták és a szurkolók mindenesetre egyetértenek abban, hogy ebben a szezonban a vasárnapi verseny messze a legérdekesebb volt. Különösen fontos ez mostanában, amikor a verseny a Mercedesek dominanciája miatt némiképp kezd érdektelenségbe fulladni.
Ha valóban ez áll a verseny népszerűségének növekedése mögött, akkor nagyon is megtérülő beruházásnak vehetjük a Hungaroring Zrt. által meghirdetett aszfaltcsereprogramot, amely tartalmazza modern rázókövek beépítését is. A mostani futamon is felmerült, hogy már egyik pályán sem található a miénkhez hasonló durva csipkézésű rázókő.
A tízszázalékos nézőszám-növekedés csak a nézők utazásra, ételre és italra fordított költéseiből egy év alatt behozza azt a 700 millió forintot, amelyet a társaság a jövő évi versenyig erre a célra tervez elkölteni, és ez nem is tartalmazza a jegyek árbevételét. Ez elenyésző méretű kiadásnak tekinthető ahhoz képest, hogy az állam a hírek szerint 25 milliárd forintot költene a pálya létesítményeire, a tribünökre és a kiszolgálóegységekre annak fejében, hogy 2026-ig meghosszabbítsa a magyar verseny rendezési jogát. Ennek az összegnek a megtérülésére is jó az esély, hiszen ez öt további versenyt jelent a jelenlegi, 2021-ben lejáró szerződéshez képest.
Számításaink szerint egy-egy nagydíj a jelenlegi 170-190 ezres nézőszám és 80 százalékos külföldi látogatottsági arány mellett évi 7-8 milliárd forint adóbevételt hozhat a magyar államnak, de a felújítás ehhez újabb nézőket adhat hozzá. És akkor még nem beszélünk arról a több ezer médiamegjelenésről, amellyel egy-egy futam jár, és azokról, amelyek a verseny kapcsán pozitívan nyilatkoznak Budapestről is.
Ettől még természetesen azt a kockázatot viseli a beruházó magyar állam, hogy ha az egész Forma–1 népszerűsége, nézettsége és látogatottsága visszaesik, akkor a megtérülés kétségessé válhat. Drukkoljunk tehát, hogy ne csak Budapesten, hanem máshol is legyenek jó versenyek, a többi csapat is felnőjön a Mercedes mellé, és a verseny ismét a régi izgalmakat hozza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.