A tárgyalások jelenleg is folynak az Európai Unió és az Egyesült Államok között tervezett szabadkereskedelmi megállapodásról. A Transzatlanti Kereskedelmi és Beruházási Partnerség (TTIP) deklarált célja, hogy a két gazdasági tömb között még meglévő kereskedelmi akadályok lebontásával, illetve mérséklésével szorosabbra vonja az EU és az USA közötti kereskedelmet és gazdasági együttműködést, ami által a korábbinál versenyképesebb gazdasági övezet jöhet létre.
A TTIP-pel kapcsolatos vélemények nagyon megoszlanak, pedig a legtöbb pontban még az eddigi tárgyalási fordulókon nem született érdemi eredmény. A vám- és nem vámjellegű akadályok (például szabványügyi kérdések) lebontása mellett két pontot érdemes feltétlenül kiemelni. Az egyik az ISDS (a befektetők és az államok közötti vitarendezés), amely a nyilvános konzultáció eredményeként legalábbis időlegesen lekerült a napirendről, noha ez a klauzula hagyományosan része a két- és többoldalú beruházásvédelmi egyezmények döntő többségének.
A másik a géntechnológiailag módosított (GMO) termékek kereskedelmének liberalizálása. Az EU több irányelvben is kinyilvánította ugyan a tagállamok jogát a GMO-val kapcsolatos moratóriumok bevezetésére, ennek ellenére Európában még mindig vannak olyan félelmek, hogy az amerikai lobbi hatására a TTIP végül zöld utat fog adni a GMO-termékek behozatalának.
Viszonylagos objektivitás mellett csak a kereskedelemliberalizáció várható hatása értékelhető, mivel csak itt állnak rendelkezésünkre tényadatok. A vám- és nem vámjellegű akadályok lebontását eddig vizsgáló tanulmányok is ellentmondásos eredményre jutottak, általában az alkalmazott módszertan, illetve makroökonómiai alapfeltevések határozták meg az elemzések kimenetelét. A TTIP-nek a magyar gazdaságra való hatásával eddig részletesen két intézet foglalkozott. Az egyik a Kutasi Gábor által vezetett kutatócsoport a Corvinus Egyetemen 2013-ban, a másik a Kopint-Tárki mostani kutatása. Bár az alkalmazott módszertanok eltérőek, az eredmények mégis hasonlóak.
Az egységes importvámrendszer keretében az EU-n kívüli országokból érkező árucikkekre az uniós tagállamok azonos vámot vetnek ki. A két gazdasági közösség által alkalmazott vámok azonban meglehetősen aszimmetrikusak, mivel az EU által kiszabott vámok átlagosan majdnem kétszer akkorák, mint az USA-ban az európai termékek esetén.
Számszerűen 2014-ben az USA-ban az effektív vám (vagyis a kereskedelem volumenével súlyozott vám) az EU-termékekre 1,7 százalék volt, míg az EU-ban az amerikai árucikkeket átlagosan 2,56 százalék terhelte. A magyar–amerikai kereskedelemre is hasonló mértékű effektív vámok a jellemzőek.
Az USA-ba irányuló magyar export a teljes kivitelünknek mindössze 3,5 százalékát adta 2014-ben (igaz, 2008-ban még csak 2,3 százalékát), míg az Amerikából érkező import a teljes behozatalnak közel 2 százalékát tette ki. Exportunknak döntő része, közel négyötöde a gépek és szállítóeszközök termékcsoportból kerül ki, azon belül is a közúti járművek alkatrészei, az energiafejlesztő gépek (például hajtóművek), illetve az irodagépek (számítástechnikai eszközök) képviselnek jelentős hányadot. Amerikai importunk 70 százaléka pedig szintén gépekből áll, leginkább gázturbinákból, valamint számítástechnikai eszközökből. A közvetlen magyar–amerikai kereskedelem tehát olyannyira csekély volumenű a teljes külkereskedelemhez képest, hogy a vámok és más akadályok eltörléséből származó közvetlen haszon is feltehetőleg minimális, ráadásul a rendkívül koncentrált termékszerkezet miatt csupán néhány ágazatot és – alighanem szintén néhány, főleg amerikai tulajdonban lévő – vállalatot érinthet. Számításink szerint a vámok eltörlése az USA-ba irányuló magyar exportot 3,2 százalékkal, az USA-ból hazánkba érkező importot 0,3 százalékkal emelheti, ez a teljes magyar külkereskedelmi forgalomban azonban alig néhány tized százalékpontnyi változást jelent.
Jóval nagyobb hatást várunk azonban a közvetett kapcsolatoktól, azaz attól, hogy beszállítóként Magyarország a várakozások szerint meg tud jelenni más EU-tagállamoknak az USA-ba irányuló exportjában. Tekintve, hogy szerkezetében az EU-ba irányuló magyar export is aszimmetrikus a magasabb hozzáadott értékű feldolgozóipari termékek javára, így a közvetett hatás is elsősorban a vegyipari (egyéb) feldolgozott termékek, valamint a gépek és szállítóeszközök kategóriájában lehet kimutatható.
Figyelembe véve azonban azt a tényt, hogy az EU – és így Magyarország is – magasabb vámokat enged el, így az USA-termékek versenyképesebbek lehetnek az EU piacán, mint az EU-termékek az USA piacán. Ennélfogva az EU-ba irányuló magyar kivitelnek 0,5 százalékos, az EU-ból származó behozatalnak ennél nagyobb, 0,7 százalékos bővülését várjuk.
Ugyanakkor a nem vámjellegű akadályok lebontása a számítások szerint akár a termék árának 20 százalékát is elérheti. Csak a szabványok, illetve eljárási rendek egyszerűsítésével óvatos becslések szerint a fenti értéket akár negyedével is lehetne csökkenteni, ami 5,6 százalékkal növelné a magyar exportot, és 0,6 százalékkal az importot.
Összességében a vám- és nemvámjellegű akadályok leépítése a TTIP keretében az amerikai–magyar kereskedelemben a magyar nettó export 0,1 százalékos növekedésével járhat együtt, ami ugyan nem szimmetrikusan oszlik el az egyes ágazatok között, de várhatóan nem lesz olyan iparág, ahol a vámok és egyéb akadályok eltörlése veszteséget okozna.
A tervezett megállapodás leginkább pozitív hatása lehet az egyes ágazatok további integrációja a globális értékláncokba. A vám- és a nem vámjellegű kereskedelmi akadályok lebontása elősegíti a termelési folyamatok bevonását a globális kereskedelembe, ami versenyképességi előnyöket teremt harmadik országokkal szemben azok javára, akik részt vesznek az integrációban.
(A kutatás a Nemzeti Fenntartható Fejlődés Tanácsának megbízásából készült.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.