BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Ferrari

New Yorkba tart a Ferrari

2015.10.15., csütörtök 05:00

Óriási fennforgást okozott az autóiparban a Volkswagen manipulációs ügye, s ennek következtében több mint 30 százalékos esést szenvedett el a német autóipari konszern részvénye, és a versenytársak sem tudták függetleníteni magukat a botránytól.

Habár azóta részben már helyrebillent a szektor, a felépülés még hosszabb időt vehet igénybe. Ezért merész vállalkozásnak tűnik a Ferraritól, hogy most készül meghódítani a New York-i tőzsdét. Joggal gondolhatnánk, hogy a Volkswagen-botrány a Ferrari tőzsdei debütálását is beárnyékolhatja. A tények azonban egyelőre mást mutatnak, ugyanis hatalmas a kereslet a luxusautó-gyártó részvényei iránt, pedig még el sem indult a kereskedés. Egyes információk szerint tízszer nagyobb az igény, mint amennyi részvényt a nagytulajdonos Fiat Chrysler értékesíteni szeretne a tőzsdei bevezetést megelőzően. Márpedig mindez nagyban megdrágítja a Ferrari-részvényekhez való hozzájutást is.

A 90 százalékos részesedéssel rendelkező Fiat Chrysler-csoport 9-10 százaléknyi részesedést szeretne értékesíteni 48-52 dolláros részvényenkénti áron az IPO során, ami azt jelenti, hogy a cég értéke nagyjából 11,1-11,8 milliárd dollárra tehető. Csak összehasonlításképp: a tavaly közel 3 milliós autóértékesítésről beszámoló Peugeot Citroën-csoport cégértéke csupán 10,5 milliárd dollár, holott a Ferrari közben 7255 luxusautót adott el.

Az értékesítési számokból is látszik, hogy a Ferrarinál nem a mennyiségre, hanem a minőségre helyezik a hangsúlyt. Ezzel a hagyománnyal a jövőben sem kívánnak szakítani, igaz, 2019-ig az éves termelést szeretnék 9000 sportkocsi közelébe felfuttatni. Az exkluzivitás azonban továbbra is az egyik legfontosabb célként lebeg a vezetés előtt, hiszen éppen ez az alapja az autók prémium árazásának.

Összességében korántsem tekinthető olcsónak a Ferrari, akár az autóipari cégek, akár a luxusipar vállalatainak értékeltségéből indulunk ki. Elsőre sokan úgy gondolnák, hogy az autógyártók képeznék a legjobb összehasonlítási alapot, szerintem azonban a cég vevőköre (multimilliomosok), termékei (exkluzív sportkocsik), illetve profitabilitása sokkal közelebb áll egy luxusipari céghez, mint az autóiparhoz. Ugyanakkor a Ferrari 13-14-szeres előretekintő EV/EBITDA (amely a vállalat piaci értéke és a kamatfizetés, adózás, valamint értékcsökkenés előtti eredmény hányadosa) alapú értékeltsége a luxusiparban is komoly irigységre adhat okot, hiszen olyan nagyágyúkhoz képest is 30-40 százalékos prémiumot jelent, mint az LVMH, a Burberry vagy a Prada.

Habár hazai befektetőként gyakorlatilag lehetetlen részt venni a jegyzésben, mégis némi gyógyírt jelenthet, hogy nem csak Ferrari-részvények vásárlásával válhatunk a luxusautó-gyártó tulajdonosává. Létezik egy másik út is, mégpedig a Fiat Chrysler részvényeinek megvétele. A magyarázat egyszerű: az olasz–amerikai autógyártó a jövő év elején szétosztaná megmaradó részesedését saját részvényesei között.

Bár az átadás pontos időpontja még nem ismert, annyit tudni, hogy 10 darab Fiat Chrysler-részvény után 1 Ferrari-részvény járna a hűséges befektetőknek. Ebben az esetben a Fiat Chryslerbe való befektetéssel azonban már nemcsak a Ferrari cégspecifikus kockázatait futjuk, hanem magáét az anyavállalatét is.

A Volkswagen-botrány végkimenetele azonban még a Ferrari számára is rejtegethet kellemetlen meglepetéseket. Egyelőre ugyanis az alacsony gyártási volumen miatt az olasz luxusautó-gyártóra a nagy volumengyártókkal ellentétben egyedi károsanyag-kibocsátási szabályok vonatkoznak. Az előírások szigorodása azonban komoly gondot is okozhat, ami adott esetben a termékportfólió zsugorodásához, illetve az értékesítés visszaeséséhez is vezethet.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.