Nagyon nem tetszik a kormányzatnak és a jegybanknak, amit a vállalati szektorban látnak: nincsen elég beruházás, ami miatt lassulni fog a gazdasági növekedés, a bankok meg nem finanszírozzák a cégeket, így maguk is kerékkötőivé válnak a bővülésnek. Mi legyen hát a terv? Újabb csomagot kell összeállítani a beruházások ösztönzésére, a bankokat meg kedves erőszakkal rá kell bírni arra, hogy finanszírozzák végre a magyar cégeket.
Az elgondolás önmagában nem rossz, és az élénkítési szándék is határozottan üdvözlendő. A döntéshozóink ugyanakkor megint mintha fordítva ülnének a lovon: a pénzügyi szolgáltatóknak akarnak újabb programot kidolgozni azért, hogy a kívánatos mértékben finanszírozzák az itthon működő vállalatokat, tudomást sem véve arról, hogy nem a bankok hitelezési képességével vagy hajlandóságával van a probléma, hanem egészen egyszerűen arról van szó, hogy a hitelek iránt nincs elég erős kereslet a piacon.
Így, ha a kormány vagy az MNB hitelprogramokkal próbál beavatkozni az élénkítés érdekében, annak túl nagy hozadéka biztosan nem lesz. Ékes példa erre a növekedési hitelprogram, amely tényleg nagyon hasznos és sikeres ugyan, de a keretein belül eddig kihelyezett 1650 milliárd forint jelentős része vagy meglévő hitelek kiváltását szolgálta, vagy már egyébként is tervezett beruházás finanszírozását oldotta meg igen kedvező feltételekkel, tehát a növekedést ösztönző hatása viszonylag korlátozott.
Ennek megfelelően nem az lenne itt a megoldás, hogy rafináltan kitalált konstrukciókkal próbáljuk életre kelteni a céges piacot, hanem magukat a vállalatokat kell meggyőzni arról, hogy érdemes beruházni Magyarországon. Ehhez viszont kiszámítható szabályozási környezet és gazdaságpolitika kell, amelynek megteremtése nem tartozik a gyorsan megoldható feladatok közé. Lehet persze stimulálgatni a hitelpiacot bármilyen irányból, nem valószínű, hogy ennek számottevő hozadéka lenne: a vállalatok bizalma az, amit helyre kellene állítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.