Talán emlékeznek: 2011-ben egyebek között azzal vették rá a magán-nyugdíjpénztári tagokat az állami nyugdíjrendszerbe való visszalépésre, hogy a rendszerben létrehozandó egyéni nyugdíjszámlájukon majd látni fogják minden korábbi befizetésüket, így nem kell tartaniuk semmiféle jogvesztéstől. Persze a fő érv a visszalépés mellett akkoriban valójában az volt, hogy aki dacolni merészel a kormányzati akarattal, az a tb-től egy fillér nyugdíjra sem számíthat.
Ezt a törvénybe is foglalt alkotmánysértő fenyegetést később azonban visszavonták – de akkor már mindegy volt. Vissza is lépett közel hárommillió pénztártag, így a központi költségvetés 13 év alatt összegyűlt 3 ezer milliárd forintnyi pénztári vagyonhoz jutott, amely mára gyakorlatilag az utolsó forintig elolvadt anélkül, hogy nyugdíjszempontból bármilyen pozitív hatását érezhetnénk. Az államadósság sem csökkent, és a nyugdíjváromány sem emelkedett. Jelentősen nőtt viszont az állam nyugdíjígérvényekben megtestesülő implicit államadósság a jövő nyugdíjasaival szemben. De ez legyen a jövendő kormányzatainak a gondja.
Folyamatosan pozitív hatása van viszont annak, hogy megszűnt a magánnyugdíjpénztárakba átirányított járulékfizetés (az eredetileg 6, majd 8 százalékos tagdíj), így a Nyugdíjbiztosítási Alap évi 300 milliárd forint többletbevételhez jut. Ezt az összeget 2011 előtt a költségvetésnek kellett pótolnia, hogy a jelenlegi nyugdíjakat ki lehessen fizetni.
Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter néhány napja az egyéni számlákban még a mai napig bizakodók reményeit is szertefoszlatta, amikor bejelentette, hogy mégsem lesz egyéni számla a nyugdíjrendszerben. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter viszont azt mondta, hogy már tökéletesen működik az egyéni számla, és közel 40 ezer ember már ellenőrizte is a számlaegyenlegét.
Hol az igazság? Odaát, mint mindig: egyéni számla ugyanis van is, meg nincs is. Abban az értelemben, ahogyan 2011-ben megígérte a kormányzat, úgy nincs, de a folyó finanszírozású nyugdíjrendszerben nem is lenne semmi értelme, ebben tökéletesen egyetérthetünk a Miniszterelnökséget vezető miniszterrel. Másfelől a nemzetgazdasági miniszternek is igaza van: 2013-tól valóban létezik a társadalombiztosítási egyéni számla, amelynek azonban semmi köze sincs az előző értelemben vetthez.
A félreértést a fogalmak keszekusza keveredése okozza. A magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénzárakról szóló, 1997-es törvény szerint egyéni számla az a nyilvántartás, amelyen a felhalmozási időszakban a pénztártag követelése, illetve nyugdíjba vonuláskor a részére járó nyugdíjszolgáltatás megállapítása alapul. A számla tényleges megtakarításon, valóságos tőkefedezeten alapuló nyugdíjjogosultságok megállapítására szolgál. Ez volt az a 3 ezer milliárd forint, amelyből már egy garas sincs.
Másfelől a tb-nyugellátásról szóló, 1997-es törvény szerint a társadalombiztosítási egyéni számla nem más, mint egy időben és jogcímek tekintetében is erősen korlátozott elektronikus nyilvántartás, amely nem tart nyilván semmilyen valódi pénzt, amely nyugdíjként megillethetné a számla „tulajdonosát”. Nem is tarthatna nyilván valódi pénzt, hiszen a folyó finanszírozás lényege, hogy a mindenkori aktív dolgozók járulékfizetéseiből kell a mindenkori nyugdíjasok járandóságát kifizetni. Ezért teljesen értelmetlen lenne egy nem tőkefedezeti egyéni számlán nyilvántartott összeget a későbbi nyugdíjunk alapjának tekinteni.
A tb-nyugellátásról szóló törvény egyértelműen tisztázza is a helyzetet, amikor elrendeli, hogy annak a személynek a nyugdíját, aki a magán-nyugdíjpénztári rendszerből visszalépett a tb rendszerébe, úgy kell megállapítani, mintha biztosítási idejének teljes tartama alatt kizárólag nyugdíjjárulék fizetésére lett volna kötelezett. Mintha soha nem lett volna magánnyugdíjpénztár tagja.
Az egyéni számla problémája mindezek miatt valóban összetett. A magyar folyó finanszírozású tb-rendszerben kizárólag nyilvántartási és motivációs célokat szolgálhat, hogy a járulékfizető magánszemély ellenőrizheti, mennyi nyugdíjjárulék befizetése szerepel a tb nyilvántartásaiban. Egyelőre csak 2013-tól, aminek önmagában semmi értelme nincs, hiszen a nyugdíja az 1988-tól szerzett, nyugdíjjárulék alapját képező kereseteiből számítandó nettó átlagkeresetétől és az egész élete során szerzett szolgálati ideje egész években mért hosszától függő nyugdíjszorzótól függ. Ezekre vonatkozóan azonban a egyéni tb-számla az égvilágon semmilyen segítséget nem nyújt. Ráadásul semmilyen adatot nem szolgáltat a munkáltató által fizetendő szociális hozzájárulási adóról (leánykori nevén: társadalombiztosítási hozzájárulásról), pedig annak átlagosan 85 százaléka szintén a nyugdíjak fedezetére szolgál.
A számla akkor lenne hasznos, ha a magyar rendszer elmozdulna a svéd modell felé, amire annak idején tett néhány célzást a nemzetgazdasági miniszter. A modell lényege, hogy a folyó finanszírozás okosan keveredik a tőkefedezeti elvvel, s a jogosultak minden évben részletes és áttekinthető kimutatást kapnak az egész életükben addig befizetett járulékokról, azok virtuális hozamáról és az aktuálisan várható nyugdíjuk összegéről.
Ne felejtsük azonban el, hogy a svéd modell kidolgozása közel két évtizedig tartott, elfogyasztott négy kormányzatot, és több tízmilliárd koronányi tartalékkal indult útjára. Azt pedig főként vegyük figyelembe, hogy a svédek halálosan komolyan veszik az „együtt sírunk, együtt nevetünk” elvét, vagyis a nyugdíjak összege is dinamikusan változik a világgazdasági folyamatoknak, a tőkepiaci hozamoknak, a várható élettartamnak és a nyugdíjba vonulás választott életkorának a függvényében. A svéd modell sem fenékig tejfel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.