A gépjárműipar gazdasági jelentőségét mindenki elismeri. Rengeteg munkahelyet teremt mind a gyártási, mind az értékesítési és szervizhálózati ágazatban, ahogy a kutatásban is. A gépjármű jelentős exportterméke Európának. A családoknak szükségük van autóra ahhoz, hogy gyermekeiket oktatási intézményekbe vigyék, majd munkába menjenek, a kisvállalkozásoknak és a közszolgáltatóknak pedig ahhoz, hogy vidéken is elérjék ügyfeleiket. Mindazonáltal a gépjárműipar növekedése önmagában nem lehet cél, és nem szentesít minden eszközt. Összhangba kell hoznunk az ipar, a fogyasztók és a környezetvédelem kívánalmait. Ez nem új elképzelés, korábban is beszéltünk már róla. De a gépjárműiparnak most már komolyan törekednie kell erre.
A Volkswagennél feltárt csalások – melyek pontos mértékét mihamarabb meg kell állapítani – amellett, hogy megdöbbentők, rávilágítanak a változtatás sürgősségére. Gondoskodnunk kell arról, hogy ilyen többé ne fordulhasson elő. A sikeres, jól irányított autógyártó cégeknek megbízható belső ellenőrzéssel kell rendelkezniük, megbízható kockázatkezelést kell folytatniuk, és tiszteletben kell tartaniuk a törvény betűjét és szellemét.
A cégeknek az automatizált vezetési funkciókat és az utasbiztonságot szolgáló innovációk terén kell egymással versenyezniük. A szén-dioxid-kibocsátások csökkentését kiaknázandó lehetőségként kell kezelniük, nem fenyegetésnek, amelyet a Volkswagen csalással került ki. Az uniós jog tiltja a kiiktató eszközök használatát, és a nemzeti hatóságok feladata e tilalom végrehajtása a tagállamokban.
Levontuk a tanulságokat: megszűnnek a kiskapuk, és szigorodnak a szabályok. Új nitrogén-oxid- és egyéb szennyezőanyag-kibocsátási teszteket vezetünk be, valós vezetési feltételek mellett, amelyek eredményei pontosabbak és kevésbé manipulálhatók lesznek. És a szén-
dioxid-kibocsátások mérését is meg fogjuk reformálni. Nem csak az ágazatnak kell változtatnia. Egy olyan egységes piacon, amelyen az áruk szabadon mozognak, mindenkinek be kell tartania a játékszabályokat. A hatékony piacfelügyelet és jogérvényesítés elengedhetetlen, különösen ebben az ágazatban, amelyről gyakran vélik, hogy összejátszik a hatóságokkal. Javaslataim – amelyet az Európai Bizottság támogat – alapjaiban reformálják meg az uniós típusjóváhagyás rendszerét. Ez az az eljárás, amelyben egy nemzeti hatóság igazolja, hogy adott jármű megfelel az uniós biztonsági, környezetvédelmi és gyártási előírásoknak, és engedélyezi annak forgalomba hozatalát az EU piacán.
Az eddig alkalmazott rendszer a kölcsönös bizalmon alapult: ha egy járműtípust jóváhagytak valamelyik tagállamban, azt az egész EU-ban szabadon forgalomba lehetett helyezni. A kölcsönös elismerés alapelvén nem fogunk változtatni, hiszen az az uniós egységes piac építőköve, de a rendszer hiányosságait fel fogjuk számolni. Először is biztosítani kell, hogy a járművek tesztelése valóban független legyen: nem mindegy, ki fizeti, és ki jelöli ki a műszaki szolgálatokat. Másodszor, jobb információáramlásra van szükség a tagállamok között a területükön forgalomba helyezett járművekről. Lehetővé kell tenni, hogy egy tagállam önállóan is felléphessen a nem megfelelő járművek ellen, anélkül, hogy a többiek fellépésére várna. Harmadsorban pedig meg kell erősítenünk a piacfelügyeletet azzal, hogy egy járművet akkor is lehessen vizsgálni, ha már forgalomba állították. Erősebb európai szintű felügyeletre van szükség, melynek keretében az utólagos teszteket is végrehajthatunk, és szükség esetén visszahívhatunk egy típust, sőt bírságot is kiszabhatunk.
Most az a fontos, hogy mihamarabb cselekedjünk, és helyreállítsuk a fogyasztók, a beruházók, valamint nemzetközi partnereink bizalmát. A javaslataim ambiciózusak, de megvalósíthatók, és nincs vesztegetni való időnk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.