BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
ustream

Tovább fejleszt Budapesten a Ustream

Az IBM felvásárlás kínálta lehetőségeket kihasználva jelentős bővítésre készül idén a Ustream Budapesten – mondta el a Világgazdaságnak Fehér Gyula, a cég társalapítója.
2016.02.26., péntek 05:00

Valamivel több, mint egy hónapja jelentették be, hogy az IBM megvette a Ustreamet. Mi történt azóta?

– Sok minden. Egyrészt nagyon sok új kollégát ismertem meg, javarészt az Egyesült Államokból, másrészt pedig új pozíciókat nyitottunk, és elkezdtünk arról beszélgetni, elég intenzíven, hogy az IBM erőforrásaival hogyan is alakulhatnak az üzleti és növekedési terveink a jövőben. Azt kell mondanom, ami az elmúlt egy hónapban történt, az nekem nagyon tetszik, jó hónapot zártunk.

Milyen változások lesznek a cégnél most, hogy új a tulajdonos?

– Az IBM a teljes csapatot átvette, így én is és a többiek is maradunk. Egyelőre túl sok konkrétummal nem szolgálhatok arról, hogy mire készülünk, de nagyon ambiciózus elképzeléseink vannak. A szolgáltatásunk technológiai részéért a budapesti iroda felel, és ez nem változik a jövőben sem. A változás szerintem inkább csak a létszám növelésében érződik majd.
Mekkora bővítést terveznek Budapesten?

– Dolgozunk egy növekedési terven, és arra számítok, hogy az év végére jóval többen dolgoznak majd nálunk Budapesten, mint most. A legnagyobb szinergiát abban látom, hogy nekünk van egy nagyon erős és sokat bizonyított technológiánk, és van egy termékportfóliónk, ami a vállalkozások számára érdekes. Az IBM-nek pedig ott a globális infrastruktúrája, a világszintű elérése a marketinget és az értékesítést tekintve, amibe kiválóan be tudják illeszteni azt, amit mi nyújtunk. Arra számítok, hogy ahogy beépülnek a megoldásaink az IBM termékportfóliójába, az megsokszorozza az ügyfélszerzés ütemét, sokkal gyorsabban és nagyobb mértékben tudunk majd értékesíteni. Ezzel párhuzamosan persze a fejlesztést is fel kell gyorsítanunk.

Hányan dolgoznak most a Ustream budapesti irodájában, és mekkora létszámnövekedés várható?

– Most százöten vagyunk, a növekedésre még nincsenek meg a végleges számok, de annyit mondhatok, hogy elég ambiciózus terveink vannak. Hamarosan pontosabb adatokat is közlünk erről.

Gyakran hallani a szektor képviselőitől, hogy Magyarországon egyre nehezebb megfelelő munkaerőt találni, sok ezer informatikus hiányzik a piacról. A Ustreamnek nincsenek toborzási gondjai?

– Mi eddig mindig megtaláltuk a megfelelő kollégákat, de ehhez az is hozzátartozik, hogy eléggé szem előtt vagyunk, különleges sztorit tudunk ajánlani a munkavállalóknak, és olyan fejlődési lehetőséget, amely egyedülálló itthon ebben a szakmában. Vagyis szeretnek hozzánk jönni és itt dolgozni. Azt viszont én is látom, hogy jóval több szakembert is el tudna tartani a magyar piac. Az csak egy dolog, hogy hány informatikust képeznek a hazai felsőoktatásban, az is érdekes, hogy mennyire elméleti vagy gyakorlati a megszerzett tudás. Azaz a mennyiség és a minőség egyaránt fontos.

Miért pont most adták el a céget? Mennyi lesz a végleges vételár, illetve nem érzi úgy, hogy többet is kérhettek volna?

– Köt a titoktartás, számokról nem tudok nyilatkozni. Az időzítésről és arról, miért gondoltuk úgy, hogy az IBM a megfelelő partner, azt mondhatom, hogy az évek során többször is elmondtam házon belül és kívül, hogy akkor érdemes egy másik, nagyobb cég részeként folytatni, amikor úgy gondoljuk, hogy a stratégiát, amelyben hiszünk, gyorsabban tudjuk velük megvalósítani. Volt sokfajta érdeklődő, de ennyire biztos még nem voltam abban, hogy a másik fél tökéletesen érti, miről van szó, mint az IBM esetében. Határozott elképzeléseik vannak, s azok találkoznak a mieinkkel, és úgy látom, valódi értéket jelent számukra, amit itt, a Ustreamnél felépítettünk. Úgy éreztem, végre megtaláltuk a hozzánk igazán passzoló másik felet. Bízom benne, hogy meg is tudjuk mutatni a következő években, mit jelent az, hogy gyorsabban és jobban tudjuk megvalósítani, amit szeretnénk.

Milyen elvárásokat fogalmazott meg az új tulajdonos az üzleti eredményekkel kapcsolatban?

– Az teljesen egyértelmű, hogy az IBM stratégiájának kiemelten fontos része, hogy a felhőalapú üzletágat minél gyorsabban és minél nagyobbra növeljék. Mi itt jövünk a képbe, mint az egyik fontos egység, a videó alkotóeleme. Az az elvárás, hogy ezt a részleget közösen a lehető legjobban pörgessük fel. Ugyanakkor elég türelmetlen ember vagyok, és szeretném, ha már az idei évben érdemben tudnánk megjelenni mint változtató tényező az IBM mérlegének a cloud video unitról szóló részében. Büszke voltam arra, hogy másfél százalékot erősödött a felvásárlás hírére az IBM részvénye. Akkor lennék elégedett, hogy ha jövőre, amikor az elemzők megnézik az IBM eredményeit, azt mondanák, hogy a Ustream felvásárlása és a videós részleg erősítése a cég egyik legjobb döntése volt 2016-ban. Nyilván szeretném azt is, hogy ha a csapat és a technológia, amelyet az évek során felépítettünk, még intenzívebben bővülhetne.

Milyen eredménnyel zárta a tavalyi évet a Ustream?

– Sajnos erről nem beszélhetek.

Marad-e a Ustream márka a piacon?

– Ustream an IBM company néven működünk tovább.
Néhány éve az egyéni felhasználóktól egyre inkább a céges partnerek felé fordult a Ustream. Mi indokolta ezt a váltást, mennyire jött be ez a koncepció?

– Jó három éve történt a stratégiai váltás. Follow the money, vagyis kövesd a pénzt, tartja a mondás, és ennek megfelelően cselekedtünk. Úgy alakult, hogy még amikor inkább egy B2C stratégiát követtünk, meglehetősen sok komolyabb márka, cég, szervezet lett az ügyfelünk. Azt láttuk, hogy lehet, hogy felhasználószámban kevesebben vannak, de az üzleti eredményeink gerincét ők adják. Ahogy a B2C-piac kezdett telítődni, megjelentek más szolgáltatások, fel kellett tennünk azt a kérdést, hogy az erősségeinkre játszunk-e, vagy megpróbálunk tovább versenyezni velük. Úgy döntöttünk, hogy az erősségeinkre építünk, elvittük az üzletet és a termékportfóliót B2B irányba. A termékeinkkel jelenleg a vállalatok és egyéb szervezetek külső és belső kommunikációját támogatjuk. Az IBM részeként bejönnek új szegmensek, ahol mi nem voltunk erősek, de az új tulajdonos az, például a kormányzati szektor, ahonnan nekünk még nincs sok ügyfelünk.

Milyen nagy eseményekről közvetítenek a Ustreamen keresztül?

– Tavaly a Facebook, a LinkedIn, a Salesforce is igénybe vette a szolgáltatásunkat, de a NASA is folyamatosan használja. Most már kevésbé fókuszálunk a fesztiválokra és népszerű tömegrendezvényekre, inkább a céges ügyfelek eseményei kerülnek középpontba. Az idei CES-ről például a Samsung, a Sony és az Nvidia is Ustreamen keresztül adott közvetítést.

A nagy közösségi oldalak is nyitottak a videós tartalmakra. Lehetnek idővel vetélytársak?

– Nyilván figyelünk arra, hogy mit vezetnek be ezek. Nekünk egyébként ez a folyamat nagyon jó, mert rászoktatják a cégeket arra, hogy bátran használják a videót mint kommunikációs eszközt, ne féljenek tőle. Ezek után pedig az általunk kínált lehetőségekhez is szívesebben nyúlnak, hiszen kialakul a megfelelő tudás a vállalatokon belül. A Facebook, a Twitter bizonyos felhasználási módokat fednek le jól, nekünk nem velük kell versenyeznünk, de a termékeink nem is igazán arra valók, amire ezeket a platformokat használni lehet. Persze mindegyik megoldásnak van létjogosultsága a felhasználói igényektől függően, és természetesen mi is integrálunk ezekkel a platformokkal.

A Ustreamet a Prezi.commal és a LogMeIn-nel együtt a legsikeresebb magyar gyökerű technológiai cégek között emlegetik. Az elmúlt években sok tízmilliárd forintnyi forrás áramlott a magyar piacra a startupok támogatására, ám az újabb nagy sikerek eddig elmaradtak. Véleménye szerint miért van ez így?

– Felemás a helyzet, mert az Euró­pai Unió jól látja, hogy az európai startupfinanszírozásban, főleg a magvető alapok fölötti szinten kevesebb a pénz, mint az Egyesült Államokban. Azzal azonban szerintem mindenki tisztában van, aki rálát a dolgokra, hogy a jeremie-s pénzek valamilyen szinten torzították a rendszert. Intézményi pénzeket nehéz úgy kezelni, mintha egy alap a befektetői pénzét kezelné, egész egyszerűen más ilyenkor a befektetői hozzáállás. Azt látom, hogy az EU kemény fába vágta a fejszéjét, amikor közpénzből akarta növelni a nagy kockázatú befektetéseket. Számomra az ideális az lenne, ha egy ponton eljutnánk legalább a közelébe annak, ami az Egyesült Államokban van, ahol magánszemélyek, illetve az ő pénzüket kezelő intézmények forrásaiból történnek befektetések, és ahol a gondos gazda nemcsak egy fogalom, hanem a gyakorlatban is megtalálható.

Mennyi pénz jutott önnek az IBM által fizetett vételárból?

– Csányi Sándor valószínűleg nem fog nyugtalanul aludni, de azért nincs okom panaszra. Konkrét összeget azonban nem árulhatok el.

Tervez befektetéseket a most kapott pénzből?

– A Ustream-korszakomnak még egyáltalán nincs vége, jelenleg ez köt le. Nemcsak a cég által elvárt, de személyes ambícióm is, hogy bebizonyítsam, hogy a csapatot egyben tudjuk tartani, és képesek vagyunk még dinamikusabb növekedésre.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.