BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
tv

Külföldi terjeszkedést tervez a Virtuózok gyártója

A televízióműsor-gyártó piac átrendeződik: van, ahol az ajtók bezáródnak, máshol kinyílnak, és új megrendelők is jönnek. Ezek új lehetőségek, ezekkel kell tudnunk élni – nyilatkozta a Világgazdaságnak Závodszky Zoltán, a Show and Game Produkciós Kft. ügyvezetője.
2016.03.02., szerda 05:00

Úgy tudom, hogy külföldön is terjeszkedne a társaság. Milyen új piacokat célozna meg?

– Eddig is számos külföldi megkeresésünk volt, de itthoni feladataink miatt nem volt ezekre elegendő kapacitásunk. Most aktívabban próbálunk nyitni külföld felé. Egy megkeresésre máris leforgattunk egy angol nyelvű műsort a magyar gasztronómiáról, ez pilot produkció, de bízunk benne, hogy elnyeri a külföldi médiatársaságok tetszését, és megrendelik az egész sorozatot.

Egy magyar műsorgyártó cégnek milyen utat kell bejárnia ahhoz, hogy megjelenjen egy külföldi piacon?

– A külföldi megjelenésnek számunkra három iránya van. Az egyik lehetőség, amikor egy legyártott műsort megpróbálunk külföldön értékesíteni. A másik, amikor egy magyar műsorötletet igyekszünk külföldön eladni. Erre már volt is példa, a Legenda című műsorunk ötletét az Egyesült Arab Emírségekben már sikerült eladnunk, és jelenleg is tárgyalunk több műsorötletünk külföldi értékesítéséről. A harmadik irány pedig a külföldi bérmunka, hisz mi Magyarországon ugyanazt a minőséget elő tudjuk állítani, mint bármelyik nyugat-európai országban, csak a külföldihez képest nagyságrendekkel jobb ár-minőség arányban.

Tematikájuk szerint mely műsortípusok értékesítése a legesélyesebb külföldön?

– A vetélkedők külföldi gyártására van a legreálisabb esélyünk, mégpedig azért, mert az elmúlt években a Show and Game készítette a legtöbb licencműsort Magyarországon, a licenctulajdonosok legnagyobb elégedettsége mellett. Külföldi terjeszkedésünkben ők is segítségünkre vannak.

Ebben az esetben hol, milyen módon, milyen nyelvi környezetben, kiknek a részvételével készülne a műsor?

– Egy külföldi ország számára készülő vetélkedő legyártása nem sokban különbözik a magyartól, hisz ugyanaz a stáb ugyanolyan minőségben képes a produkciókat megvalósítani, mintha itthonra készítené, azzal a különbséggel, hogy ide jönne a megrendelő országból egy szerkesztő, egy műsorvezető és a játékosok. A licenceknek ugyanis épp a formai azonosság a jellemzőjük, és ezért ezek a világ minden pontján többé-kevésbé ugyanúgy néznek ki.

Névjegy

Závodszky Zoltán 2002-től a Show and Game Kft. ügyvezető-tulajdonosa. Közben 2011-ben az MTVA vezérigazgató-helyettese. Korábban pedig, 1997–2002 között az MTM Kommunikációs Rt. általános igazgatója, majd ügyvezetője volt. Pályáját az A3 Televíziónál kezdte, ahol 1995–1997 között sajtófőnök volt. Závodszky előbb az ELTE-n szerzett szakokleveles közgazdászdiplomát, majd a Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Karán előbb marketing szakirányon, majd pedig vállalatgazdálkodási szakirányon végzett.

A nagyjátékfilmiparban például a cseh, a román stúdiók versenyeznek a magyarországiakkal. A televíziós műsorgyártói piacon mennyire jellemző a külföldi gyártás?

– Nem nagyon jellemző, de mi belevágunk, és a tárgyalásaink első visszajelzései – részben a már említett jó ár-érték arány és a meggyőző referenciáink folytán – kedvezők. Az általunk kidolgozott gyártástechnológiánkra pedig jó példa, hogy a Maradj talpon! című vetélkedőből még a licenctulajdonos anyacégnél is hatékonyabb felvételi struktúrát tudtunk kidolgozni.

Említette, hogy milyen csatornákon lehet eljutni külföldre, de valójában hol lehet és kell házalni például egy televíziós műsorral?

– Egyrészt korábbi licencpartnereinkkel folyamatosan jó kapcsolatokat ápolunk, ez esetben tehát a direkt kommunikáció segít. Másrészt bemutatkozásra és kapcsolatépítésre alkalmas lehet Cannes. Az ottani vásáron ebben az évben a Show and Game saját standdal lesz jelen. Bemutatjuk a licenceinket, a legyártott műsorunkat és a bérmunkával kapcsolatos elképzeléseinket.

Azt mondta, hogy részben nyugat-európai piacokat vennék célba. Kelet-Európa ebből a szempontból nem tartogat lehetőségeket?

– A kedvezőbb magyarországi ár-érték arány miatt a bérmunka terén Nyugat-Európa nagyobb lehetőséget tartogat számunkra. A licencértékesítés terén viszont adódhat lehetőségünk a kelet-európai piacon is, nem beszélve a közel-keleti vagy ázsiai piacokról.

Néhány év múlva bevételük mekkora része származhat a külföldi piacról?

– Egy évvel ezelőtt valószínűleg semelyikünk sem gondolta volna, hogy a négy legnagyobb saját gyártású produkciót megrendelő televíziónak mára más lesz a vezérigazgatója. Ez a váltás pedig olyan szinten rendezi át a televíziós műsorok megrendelésének piacát, amire senki sem számított. Ennek fényében nagyon nehéz megmondani, hogy mi lesz három év múlva itthon vagy akár külföldön.

És ezt azt átrendeződést a Show and Game is megérezte, hisz legutóbb például A Dal gyártásának lehetőségét veszítette el.

– A mindenkori megrendelőnek joga, hogy egy adott produkciót más gyártóval próbáljon megvalósítani. Nem egyedülálló eset ez a szakmában. Mi is gyártottunk, gyártunk olyan műsort, melyet korábban másik cég készített.

Hogyan lehet ma Magyarországon piacot szerezni?

– Hullámok mindig voltak és lesznek, és azt sem lehet tagadni, hogy jelenleg a magyar megrendelési piacot erős hatások érik, de előbb-utóbb egyik megrendelő sem engedheti meg magának, hogy ne professzionális műsorgyártókkal dolgozzon együtt. A Show and Game 15 éves működése alatt a piac összes nagy szereplőjével kapcsolatban volt, és főleg a szórakoztató területeken. Csak tavaly nyolc különböző műsort gyártottunk négy különböző csatornára. A piac átrendeződik: van, ahol az ajtók bezáródnak, máshol kinyílnak, és új megrendelők is jönnek, például a Sony. A mi feladatunk, hogy élni tudjunk ezekkel az új lehetőségekkel.

Kopogtattak például az RTL Klubnál is?

– Igen. Az RTL Klub a korábbiakhoz képest most sokkal nyitottabb a műsorbeszerzés és -gyártatás terén, ezért azt gondolom, hogy ez reális és jó lehetőség lehet számunkra is.

Hány nagy gyártó van a piacon?

– Ez nagyon szűk piac kevés igazán hozzáértő szereplővel.

Milyen a verseny a szereplők között?

– A televíziósműsor-gyártás nagyon speciális terület. Egy produkció nagyon sok pénzbe kerül, de ha megbukik, a sikertelenséget a piacon nem a gyártóhoz, hanem a csatornához kötik. A csatorna tehát nagy rizikót vállal, ezért biztosra akar menni, és olyan gyártót akar megbízni, akinek a munkájában feltétlenül megbízik. Azért nehéz betörni erre az egyébként nagy pénzt mozgató piacra.

A politikának lehet ebben szerepe?

– A piacot át lehet csoportosítani, és cégeket is át lehet rendezni, de politikai alapon nem lehet szaktudást előállítani. A kereskedelmi tévéknél pedig a szaktudás elengedhetetlen, hisz ezeknek a csatornáknak a nézettségből kell megélniük.

Önöknek melyik volt a legsikeresebb produkciójuk?

– A sikeresség és a nézettség Magyarországon nem jár kéz a kézben, hisz nem a legnézettebb műsorunk volt a Mindentudás Egyeteme vagy a Virtuózok, mégis nagy társadalmai elégedettség, visszhang kötődik hozzájuk. Ezekre a kultúrmisszió miatt is büszkék vagyunk.

És melyik bukott meg?

– Lehetett olyan, hogy valamely produkciónk nem hozta a várt sikert, de olyanra szerencsére nem tudok példát mondani, amellyel megbuktunk volna az elmúlt tizenöt évben.



l Stahl konyhája

l A Kocka

l Észbontók

l A milliomos szakács

l Az ének iskolája

l Virtuózok

l Legenda

l Bumm!

l Maradj talpon!

l A Dal – Eurovíziós Dalfesztivál

l Szálka – avagy Bagi és Nacsa megakad a torkán

l Mindentudás Egyeteme 2.0

l Magyarország, Szeretlek!

l Nanee!

l Nagy Duett

l Bízunk benned!

l A következő

l Mr. és Mrs.

l Mesterszakács

l Hogyan legyek jó nő?

l Csináljuk a fesztivált!

l Dalnokok ligája

l Áll az alku

l Mi kérünk elnézést!

l Irigy Hónaljmirigy show

l Szulák és más A Show and Game tulajdonosai: Závodszky Zoltán, Oláh Károly, Koós György Závodszky Zoltán -->

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.