Úgy tudom, hogy külföldön is terjeszkedne a társaság. Milyen új piacokat célozna meg?
– Eddig is számos külföldi megkeresésünk volt, de itthoni feladataink miatt nem volt ezekre elegendő kapacitásunk. Most aktívabban próbálunk nyitni külföld felé. Egy megkeresésre máris leforgattunk egy angol nyelvű műsort a magyar gasztronómiáról, ez pilot produkció, de bízunk benne, hogy elnyeri a külföldi médiatársaságok tetszését, és megrendelik az egész sorozatot.
Egy magyar műsorgyártó cégnek milyen utat kell bejárnia ahhoz, hogy megjelenjen egy külföldi piacon?
– A külföldi megjelenésnek számunkra három iránya van. Az egyik lehetőség, amikor egy legyártott műsort megpróbálunk külföldön értékesíteni. A másik, amikor egy magyar műsorötletet igyekszünk külföldön eladni. Erre már volt is példa, a Legenda című műsorunk ötletét az Egyesült Arab Emírségekben már sikerült eladnunk, és jelenleg is tárgyalunk több műsorötletünk külföldi értékesítéséről. A harmadik irány pedig a külföldi bérmunka, hisz mi Magyarországon ugyanazt a minőséget elő tudjuk állítani, mint bármelyik nyugat-európai országban, csak a külföldihez képest nagyságrendekkel jobb ár-minőség arányban.
Tematikájuk szerint mely műsortípusok értékesítése a legesélyesebb külföldön?
– A vetélkedők külföldi gyártására van a legreálisabb esélyünk, mégpedig azért, mert az elmúlt években a Show and Game készítette a legtöbb licencműsort Magyarországon, a licenctulajdonosok legnagyobb elégedettsége mellett. Külföldi terjeszkedésünkben ők is segítségünkre vannak.
Ebben az esetben hol, milyen módon, milyen nyelvi környezetben, kiknek a részvételével készülne a műsor?
– Egy külföldi ország számára készülő vetélkedő legyártása nem sokban különbözik a magyartól, hisz ugyanaz a stáb ugyanolyan minőségben képes a produkciókat megvalósítani, mintha itthonra készítené, azzal a különbséggel, hogy ide jönne a megrendelő országból egy szerkesztő, egy műsorvezető és a játékosok. A licenceknek ugyanis épp a formai azonosság a jellemzőjük, és ezért ezek a világ minden pontján többé-kevésbé ugyanúgy néznek ki.
Névjegy
Závodszky Zoltán 2002-től a Show and Game Kft. ügyvezető-tulajdonosa. Közben 2011-ben az MTVA vezérigazgató-helyettese. Korábban pedig, 1997–2002 között az MTM Kommunikációs Rt. általános igazgatója, majd ügyvezetője volt. Pályáját az A3 Televíziónál kezdte, ahol 1995–1997 között sajtófőnök volt. Závodszky előbb az ELTE-n szerzett szakokleveles közgazdászdiplomát, majd a Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Karán előbb marketing szakirányon, majd pedig vállalatgazdálkodási szakirányon végzett.A nagyjátékfilmiparban például a cseh, a román stúdiók versenyeznek a magyarországiakkal. A televíziós műsorgyártói piacon mennyire jellemző a külföldi gyártás?
– Nem nagyon jellemző, de mi belevágunk, és a tárgyalásaink első visszajelzései – részben a már említett jó ár-érték arány és a meggyőző referenciáink folytán – kedvezők. Az általunk kidolgozott gyártástechnológiánkra pedig jó példa, hogy a Maradj talpon! című vetélkedőből még a licenctulajdonos anyacégnél is hatékonyabb felvételi struktúrát tudtunk kidolgozni.
Említette, hogy milyen csatornákon lehet eljutni külföldre, de valójában hol lehet és kell házalni például egy televíziós műsorral?
– Egyrészt korábbi licencpartnereinkkel folyamatosan jó kapcsolatokat ápolunk, ez esetben tehát a direkt kommunikáció segít. Másrészt bemutatkozásra és kapcsolatépítésre alkalmas lehet Cannes. Az ottani vásáron ebben az évben a Show and Game saját standdal lesz jelen. Bemutatjuk a licenceinket, a legyártott műsorunkat és a bérmunkával kapcsolatos elképzeléseinket.
Azt mondta, hogy részben nyugat-európai piacokat vennék célba. Kelet-Európa ebből a szempontból nem tartogat lehetőségeket?
– A kedvezőbb magyarországi ár-érték arány miatt a bérmunka terén Nyugat-Európa nagyobb lehetőséget tartogat számunkra. A licencértékesítés terén viszont adódhat lehetőségünk a kelet-európai piacon is, nem beszélve a közel-keleti vagy ázsiai piacokról.
Néhány év múlva bevételük mekkora része származhat a külföldi piacról?
– Egy évvel ezelőtt valószínűleg semelyikünk sem gondolta volna, hogy a négy legnagyobb saját gyártású produkciót megrendelő televíziónak mára más lesz a vezérigazgatója. Ez a váltás pedig olyan szinten rendezi át a televíziós műsorok megrendelésének piacát, amire senki sem számított. Ennek fényében nagyon nehéz megmondani, hogy mi lesz három év múlva itthon vagy akár külföldön.
És ezt azt átrendeződést a Show and Game is megérezte, hisz legutóbb például A Dal gyártásának lehetőségét veszítette el.
– A mindenkori megrendelőnek joga, hogy egy adott produkciót más gyártóval próbáljon megvalósítani. Nem egyedülálló eset ez a szakmában. Mi is gyártottunk, gyártunk olyan műsort, melyet korábban másik cég készített.
Hogyan lehet ma Magyarországon piacot szerezni?
– Hullámok mindig voltak és lesznek, és azt sem lehet tagadni, hogy jelenleg a magyar megrendelési piacot erős hatások érik, de előbb-utóbb egyik megrendelő sem engedheti meg magának, hogy ne professzionális műsorgyártókkal dolgozzon együtt. A Show and Game 15 éves működése alatt a piac összes nagy szereplőjével kapcsolatban volt, és főleg a szórakoztató területeken. Csak tavaly nyolc különböző műsort gyártottunk négy különböző csatornára. A piac átrendeződik: van, ahol az ajtók bezáródnak, máshol kinyílnak, és új megrendelők is jönnek, például a Sony. A mi feladatunk, hogy élni tudjunk ezekkel az új lehetőségekkel.
Kopogtattak például az RTL Klubnál is?
– Igen. Az RTL Klub a korábbiakhoz képest most sokkal nyitottabb a műsorbeszerzés és -gyártatás terén, ezért azt gondolom, hogy ez reális és jó lehetőség lehet számunkra is.
Hány nagy gyártó van a piacon?
– Ez nagyon szűk piac kevés igazán hozzáértő szereplővel.
Milyen a verseny a szereplők között?
– A televíziósműsor-gyártás nagyon speciális terület. Egy produkció nagyon sok pénzbe kerül, de ha megbukik, a sikertelenséget a piacon nem a gyártóhoz, hanem a csatornához kötik. A csatorna tehát nagy rizikót vállal, ezért biztosra akar menni, és olyan gyártót akar megbízni, akinek a munkájában feltétlenül megbízik. Azért nehéz betörni erre az egyébként nagy pénzt mozgató piacra.
A politikának lehet ebben szerepe?
– A piacot át lehet csoportosítani, és cégeket is át lehet rendezni, de politikai alapon nem lehet szaktudást előállítani. A kereskedelmi tévéknél pedig a szaktudás elengedhetetlen, hisz ezeknek a csatornáknak a nézettségből kell megélniük.
Önöknek melyik volt a legsikeresebb produkciójuk?
– A sikeresség és a nézettség Magyarországon nem jár kéz a kézben, hisz nem a legnézettebb műsorunk volt a Mindentudás Egyeteme vagy a Virtuózok, mégis nagy társadalmai elégedettség, visszhang kötődik hozzájuk. Ezekre a kultúrmisszió miatt is büszkék vagyunk.
És melyik bukott meg?
– Lehetett olyan, hogy valamely produkciónk nem hozta a várt sikert, de olyanra szerencsére nem tudok példát mondani, amellyel megbuktunk volna az elmúlt tizenöt évben.
l Stahl konyhája
l A Kocka
l Észbontók
l A milliomos szakács
l Az ének iskolája
l Virtuózok
l Legenda
l Bumm!
l Maradj talpon!
l A Dal – Eurovíziós Dalfesztivál
l Szálka – avagy Bagi és Nacsa megakad a torkán
l Mindentudás Egyeteme 2.0
l Magyarország, Szeretlek!
l Nanee!
l Nagy Duett
l Bízunk benned!
l A következő
l Mr. és Mrs.
l Mesterszakács
l Hogyan legyek jó nő?
l Csináljuk a fesztivált!
l Dalnokok ligája
l Áll az alku
l Mi kérünk elnézést!
l Irigy Hónaljmirigy show
l Szulák és más A Show and Game tulajdonosai: Závodszky Zoltán, Oláh Károly, Koós György Závodszky Zoltán -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.