Hogyan módosul az Alstom európai, benne a magyarországi tevékenysége, miután a csoport eladta energetikai üzletágát a GE-nek, és megvásárolta tőle annak vasúti biztosító- és jelzőberendezés-szegmensét?
– Az Alstom a 2015. november 2-án lezárult ügylet után kizárólag a vasúti közlekedésre összpontosít. Erőit hat kulcsfontosságú régióban fókuszálja, ezek Észak-Amerika, Latin-Amerika, az általam vezetett Európa, Franciaország, itt van a csoport központja, a Közel-Kelet és Afrika, valamint a csendes-óceáni térség. Az európai adja a csoport forgalmának a 60 százalékát, itteni tevékenységét az Alstom nem is kívánja átszervezni. A Magyarországon 2016. január 1-jétől új jogi személyként működő Alstom Transport Hungary Zrt. is csak a közlekedéssel kapcsolatos tevékenységgel foglalkozik. A cég munkáját közvetlenül nem befolyásolja a GE Signalling akvizíciója, mert annak itt sem projektje, sem alkalmazottja nem volt.
Várható-e hangsúlyeltolódás a csoport tevékenységében?
– Ebben az iparágban az Alstom kínálja a megoldások legszélesebb körét. Arra törekszünk, hogy 2020-ra a bevételeink 60 százalékát a vasúti biztosító- és jelzőberendezések, a komplett vasúti rendszerek és a vasúti szolgáltatások eladása adja. Ennek érdekében olyan átfogó megoldásokat szeretnénk kínálni, amelyek lefedik a gördülőállományt, a vasútbiztonsági megoldásokat, az infrastruktúrát, a forgalomirányító rendszereket és a kapcsolódó szolgáltatásokat is. Ezt szem előtt tartva vásároltuk meg például a Signalling Solution Ltd.-t az Egyesült Királyságban vagy a Motola Traint Svédországban.
– Jelentőseket: az országnak több új vonatra és villamosra, korszerűbb vasúti infrastruktúrára van szüksége, ezekhez uniós alapokból is szerezhető támogatás. Az Alstom szállította a budapesti 2-es és 4-es metró szerelvényeit, és végzi az érintett járművek karbantartását is, de ez a munkája várhatóan 2016 októberében véget ér. A 3-as metróvonal járműflottájának felújítására viszont nem adtunk be tavaly ajánlatot, mert úgy tartjuk, hogy a felújítással csak húsz évvel hosszabbítható meg a flotta élettartama, míg az általunk kínált új járművekkel legalább harminc évre. Ez utóbbi megoldás évente 15 százalékkal olcsóbb is lett volna az üzemeltetőnek. Az Alstom kész fedélzeti ERTMS 2 biztosító- és jelzőberendezéseket szállítani a MÁV-Start vasúti járműveihez. E rendszerek terén tízéves tapasztalatunk van, szállításukban piacvezetők vagyunk. A mi fedélzeti ERTMS-ünkkel fut sok jármű például Olaszországban, Spanyolországban, Franciaországban, Hollandiában, Svájcban, Ausztriában és Németországban. Részt vennénk az itteni vasútvonal korszerűsítésében is, főleg a felújított pályákon, a pálya menti ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszerek fejlesztésében és létesítésében.
Mely várható magyar tenderek érdeklik az Alstomot?
– Minden, ami a vasúttal kapcsolatos. Az európai régió vezetőjeként nagyon szeretném, ha az Alstom a vezetésem alatt álló országokban jelen lenne a terület összes szegmensében. Magyarországon hamarosan szükség lesz a HÉV-ek felújítására vagy cseréjére. Csere esetén az Alstom vezető termékét, a térségi közlekedésre kifejlesztett Coradia vonatait tudja felkínálni. Ilyenből már több mint kétezret adtunk el Európában. Versenyképes ajánlattal szállnánk be Magyarországon vasúti korridorok felújításába is, amint a piac elég éretté válik rá, hogy új szereplőket is szívesen lásson.
A szerződések teljesítésébe be tud-e vonni az Alstom helyi alvállalkozókat is, vagy vannak-e helyi tevékenységei?
– Ahol az Alstom jelen van, ott rendszerint már az első projekttől kiépíti a bázisát. Romániában a bukaresti metró karbantartásához, Görögországban a biztosító- és jelzőberendezések szállításához fejlesztettünk ki helyi kompetenciákat, Magyarországon pedig kiképeztünk száz főt a budapesti metró karbantartására. Készek vagyunk a folytatásra, de sajnos a karbantartási szerződésünk hamarosan lejár.
Nagy-Britanniában a súlyos csalások elleni hivatal (Serious Fraud Office, SFO) áprilisban közölte, hogy az Alstom négy vezetője megvesztegetési pénzt fizetett a magyar BKV vezetőinek, hogy a BKV az Alstomtól rendeljen metrókocsikat. Hol tart a nyomozás?
– Az Alstom több éve tud az SFO által indított elhúzódó vizsgálatról. A hivatal 2001 és 2006 közötti projektekkel, tanácsadói szerződésekkel kapcsolatos állítólagos bűncselekményekkel vádolja az Alstom Network UK-t. Bízunk benne, hogy a felmerült vádakat korrektül és megfelelően kivizsgálják. Az Alstom folyamatosan szigorítja a 2000-es évek elején bevezetett etikai és megfelelési kódexét. A társaság megfelelési programja 2011-ben megkapta az Ethic Intelligence tanúsítványát, amelyet 2014-ben megújítottak. A vállalat tavaly februárban sikerrel teljesítette a Világbank hároméves monitoring programját.
Melyek a főbb tendenciák Kelet-Közép-Európa vasúti piacán?
A vevők megfizethető megoldásokat várnak a kezdeti beruházások és a termék teljes élettartama alatt is, mert csak így tehető vonzóbbá a vasút. A térség országai sokat profitálnak uniós tagságukból, mert részben uniós pénzalapokból láthattak hozzá a sok éve stagnáló vasúti ágazatuk korszerűsítéséhez. Ám még sok a teendőjük is. Az EU 2014–2020-ra szóló költségvetése alapján társaságunk az európai egységes ERTMS-rendszerre alapozott biztosító- és jelzőberendezések, a vasúti áruszállítás és a nagy sebességű vasúti rendszerek szállításában lát üzleti lehetőségeket. Az áruszállításban a közútról vasútra való átállás ütemét jelentősen felgyorsítja majd Európában a hat teherszállítási folyosó fejlesztése. A térség abból is profitálhat, ha hálózatát jobban összeköti a már nagy sebességű vasúti rendszereket üzemeltető országok, Németország, Lengyelország vagy Csehország hálózatával, kiépíti a hiányzó nagy sebességű rendszereket. Ezzel jelentősen hozzájárulhat a valóban páneurópai, nagy sebességű vasúti hálózat kiépüléséhez és ahhoz, hogy összekössék a nagyvárosokat és a gazdasági központokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.