BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
pénzügyi világválság

Görög és magyar út a válságkezelésben

2016.09.13., kedd 05:00

Görögország és Magyarország gazdasága jelentősen különbözik egymástól, a pénzügyi világválság mégis több szempontból hasonló helyzetben érte őket. A hazai válságkezelés a gazdasági mutatók alapján ugyanakkor hatékonyabbnak bizonyult, bár mindkét országban a versenyképesség javítására van szükség.

A görög és a magyar gazdasági válsághoz vezető számos közös ok mellett voltak egyedi tényezők is. A két ország esetében a válsághoz vezető útnak voltak közös pontjai (például: ikerdeficit, magas kiinduló államadósság, romló versenyképesség), illetve egyedi tényezői is. Magyarország sérülékenységét tovább növelte, hogy az eladósodás jelentős része devizában, illetve a külfölddel szemben történt. Görögország pedig módszertanilag megalapozatlan adatközlésekkel igyekezett elfedni a magas hiányt és adósságot. Mindazonáltal Görögországban az euróövezeti tagsághoz kapcsolódó alacsony állampapírpiaci hozamok akadályozták a növekvő problémák felszínre kerülését. Így Magyarországnál már a 2008-as válságnál kiderültek a problémák, Görögországnál azonban csak a 2010-ben indult eurózóna-adósságválság során vált egyértelművé a magas sérülékenység.

A hasonló kiindulópont ellenére a válságra adott válaszok merőben különböztek. A görög gazdaságpolitika a nemzetközi hitelezők elvárásainak többé-kevésbé megfelelő, jellemzően belső leértékelést és megszorításokat tartalmazó politikát folytatott. Ezzel szemben Magyarország inkább az egyensúly mellett a foglalkoztatást és a növekedést is szem előtt tartó intézkedések sorozatát hajtotta végre.

A válságkezelési intézkedések fókuszát Görögországban a megszorító programok, míg Magyarországon a növekedésösztönző intézkedések jelentették. A görög kormányok 2010 és 2015 között összesen 11 megszorító csomagot vezettek be: ezek során többek között befagyasztották a közalkalmazottak béreit, valamint tömeges elbocsátásokra is sor került. Bevételi oldalon számos új adónemet vetettek ki az ingatlanokra és luxuscikkekre. Emellett a görög állam erőteljes privatizációt hajtott végre az elmúlt években, és a legutóbbi hitelprogram értelmében vállalást tett további 50 milliárd eurós privatizációra.

Magyarország a görög válságkezeléstől eltérő utat választott. A bevételi oldalon az adóreform során a munkát és a tőkét terhelő adók irányából a fogyasztási, forgalmi típusú adók felé tolódott a hangsúly. Emellett bevezették a válságadókat és a szektorális különadókat a tehermegosztás céljából, és az adóelkerülés csökkentésére az online pénztárgépeket. Ezenkívül strukturális reformok nyomán a nyugdíjrendszert is felülvizsgálták, az álláskeresők pedig segély helyett a közmunkaprogramban jutnak munkához. A bevezetett munkaerőpiaci intézkedések hatására a válság előtti időszakhoz mérten is emelkedett a magyar munkavállalók gazdasági aktivitása.

A gazdasági mutatók alapján pedig a hazai gazdasági reformok hatékonyabbnak tekinthetők. Míg a magyar költségvetési egyenleg és gazdasági növekedés érdemben javult, Görögországban még várat magára a fordulat. Magyarországon 2011-től a stabilizációs lépések mérsékelték a költségvetési hiányt, amely azóta nem haladta meg a maastrichti kritériumot. Ezzel szemben Görögországban a 2009-es rekordméretű költségvetési deficitet követően sem sikerült fenntarthatóvá tenni az ország fiskális pozícióját. Mindez tükröződik az államadósságban is, amely Magyarországon 2011 óta csökken, míg Görögországban tovább emelkedett.
A gazdaság és a költségvetés stabilizációjával 2012 után a magyar gazdasági növekedés is beindult. Míg 2008 és 2012 között a magyar GDP éves szinten átlagosan 1 százalékkal zsugorodott, addig az elmúlt három évben 2,8 százalékos növekedést mérhettünk. A görög GDP a válság alatt éves átlagban nagymértékben, 5,3 százalékkal mérséklődött, és 2013–2015 között továbbra is 0,9 százalékos GDP-visszaesést regisztráltak.

Mára a magyar gazdaság sérülékenysége a kelet-közép-európai országok szintjének közelébe csökkent, míg a görög gazdasági mutatók továbbra is elmaradnak az eurózónás országok mutatóitól. A magyar benchmark hosszú lejáratú állampapírhozamok mára lényegében konvergáltak a lengyel hozamokhoz, a 130–160 bázispont között ingadozó CDS-felár pedig jelentős korrekciót jelent a válság során látott szintekhez képest. Szintén a javuló folyamatokat jelzi, hogy a Fitch az idén befektetésre ajánlott kategóriába emelte az ország hitelbesorolását, illetve április elején a nemzetközi intézményektől igénybe vett adósság utolsó részletét is törlesztette az ország. Görögország besorolása ugyanakkor továbbra is erősen spekulatív a hitelminősítőknél, 5 éves CDS-felárát 1035 bázispontos, kiemelkedően magas szinten jegyzik, és növekvő pályán van a nemzetközi intézmények felé fennálló adósságállománya.

A magyar válságkezelési módszer eredményesebbnek tekinthető, viszont mindkét országnak tovább kell javítania versenyképességét. A Világgazdasági Fórum versenyképességi rangsorában a kétezres években mindkét ország visszaesett, ennek hátterében az alacsony munkatermelékenység, a nagy méretű állami újraelosztás, az innováció alacsony szintje és az intézményi háttér gyenge minősége áll. E területek, valamint az oktatás és az egészségügy fejlesztése révén mindkét ország lényeges versenyképességi előrelépést mutathatna fel.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.