BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
kkv

A világpiacra lépés tévhitei

2016.10.18., kedd 05:00

A kis- és középvállalatok (kkv-k) tulajdonosai növekedési lehetőségeik számbavételénél sokszor nem is gondolnak a nemzetközi piacok nyújtotta lehetőségekre. Pedig számtalan elemzés bizonyítja, hogy ez a lépés lehet a siker egyik kulcsa. A kérdéssel foglalkozó európai kutatásunk tanulsága szerint például az exporttevékenységbe kezdő kkv-k csaknem fele számolt be bevételnövekedésről a megelőző három év során, míg az exporttal nem foglalkozó cégek esetében ez a szám csupán 29 százalék volt. Ezek a cégtulajdonosok gyakran számtalan izgalmas exportlehetőségről maradnak le, mert olyan tévhitek és aggodalmak élnek bennük, melyeknek a valóságban vajmi kevés alapjuk van. Nézzük, mik a leggyakoribb ilyen „mítoszok”.

Egyes számú tévhit: túl kockázatos. Egy sikeres üzlet irányítása helyi szinten is épp elég nehéz, hát még egy ismeretlen környezetben. Ugyanakkor a fentebb említett kutatásunk azt is megmutatta, hogy azokon túl, akik növelni tudták bevételeiket (49 százalék), további mintegy 40 százalék szinten tartotta azt. A világpiacra lépés segítheti az ügyfélkör növelését és diverzifikációját, így végső soron növelve az eladást és a profitabilitást, alacsony kockázat mellett.

Kettes számú tévhit: túl bonyolult. Határokon átívelő üzletek lebonyolítása elsőre rendkívül komplexnek tűnhet. Ugyanakkor számtalan eszköz áll rendelkezésre a cégek számára a szabályok és előírások közt való eligazodásra. A nemzetközi kereskedelem előmozdítására szolgáló ügynökségek, cégek és weboldalak száma szinte végtelen. Emellett számos nagyvárosnak van olyan, világkereskedelemmel foglalkozó központja, amely fórumot biztosít az importőrök és exportőrök találkozásához.

Hármas számú tévhit: túl erős a verseny. Sok cégvezető attól fél, hogy külföldön sokkal keményebb a verseny. Azt nem veszik figyelembe, hogy számos külföldi vagy akár tengeren túli piac több területen nincs kellőképpen kiszolgálva, így sokkal könnyebb egy-egy réspiac megtalálása. A növekvő piacok is egyedi lehetőségeket nyújthatnak. Vietnamban és Oroszországban például komoly piacuk van a használt teherautóknak, míg Japában nagy keletjük van az importált luxuscikkeknek, hogy csak két szélsőséget említsek. Sok esetben ráadásul még a szállítási költségeket és vámterheket figyelembe véve is olcsóbb lehet az exporttermék, mint a helyben előállított.

A globális gazdaság fejlődése révén a kisebb cégeknek jelentős versenyelőnyük is lehet a nagyobbakkal szemben. A keresetek növekedésével a fogyasztók egyre inkább keresik az egyedi termékeket a tömegtermeltekkel szemben. Ezek a fogyasztók hajlandók akár jelentős felárat is fizetni egy-egy valódi niche-termékért, melyet csak kis cégek képesek számukra nyújtani. A vásárlók nagyra értékelik a változatosságot, és igénylik a választás lehetőségét.

Négyes számú tévhit: túl kicsik vagyunk. Az eddigiekből is látszik, hogy a nemzetközi kereskedelem nem a vállalatóriások monopóliuma. A kisebb cégek sokkal rugalmasabbak, így könnyebben kielégíthetik a nemzetközi partnerek igényeit. Az ismert név, extra erőforrások és külön az exporttevékenységgel foglalkozó osztályok nem feltétlenül jelentenek többet a kis cégek motiváltságánál és állhatatosságánál.

Az e-kereskedelem világszerte aranykorát éli. Egy komolyabb webshoppal való együttműködés révén a legkisebb cég is a világpiacra léphet.
Ötös számú tévhit: nem érjük el a vevőket. Az előző gondolatmenetet folytatva elmondhatjuk, hogy az internet bárki számára lehetővé teszi, hogy az általa kínált áru megtalálja a vevőjét. Az internet a távoli helyekre történő, költséges utazások jelentős részét is kiváltja. A célzott online hirdetési platformok révén pedig könnyebb adott piacon megtalálni a cég számára fontos ügyfeleket. Az iparági vásárok és bemutatók szintén jó eszközt jelentenek arra, hogy megtaláljuk a külföldi importőröket. Egy külföldi kis vagy közepes méretű partnercég megteremtheti a piacot a cég terméke számára.

Jól látható, hogy a gyakori tévhitek ellenére egy kkv gyakran sokkal könnyebben képes növelni üzletét és profitját nemzetközileg, mint otthon. Vagyis egy jól megtervezett nemzetközi piacra lépésre kihegyezett stratégia éppen csökkentheti az üzleti kockázatot, és az eladások hajtóereje lehet.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.