Ez persze egy régi, a rendszerváltozás kezdetéről való politikai program. Ma másként szólna a politika summája: utolérő gazdaság, gyenge forint. Hát igen, mostanra mérséklődtek az ambíciók. A kormánypolitikusok rendszeresen említik nagy eredményeik között, hogy míg 2010-ben Magyarország a görögökéhez mérhető válságban volt (ami erősen vitatható), mára a gazdaság növekedésével tűnünk ki az európai nemzetek sorában (ez néhány jól kiválasztott negyedévre igaz).
Van azonban egy terület, ahol valóban jelentős fordulat ment végbe, ha nem is 2010-től, hanem már az azt megelőző esztendőben is: szufficitbe fordult a külkereskedelmi mérleg. Ez annak ismeretében lényeges, hogy a megelőző évtizedekben a deficites mérleg volt a gazdaság egyik baja. Ma GDP-arányos kiviteli többletünk még Németország brutálisnak nevezett aktívumát is felülmúlja. Persze exportunk zöme külföldi tulajdonú cégektől származik, de ez végső soron azon nem változtat, hogy a magyar gazdaságban ténykedő nagy és kisebb cégek összessége végre jóval többet exportál, mint importál. A kereskedelmi többlethez társul a folyó fizetési mérleg és a tőkemérleg más tételeinek aktívuma, így hazánk pénzügyi mérlege ritka nagy mértékben szufficites.
Ehhez azonban nem tartozik, nem tartozna gyenge fizetőeszköz. Sőt, ha egy országban ilyen komoly az exporttöbblet – ami másfelől importlemaradás –, akkor ott a fennállónál erősebb fizetőeszköz lenne logikus. Többfajta módon lehet számolni az egyensúlyi árfolyamot, de a legtöbb modell a mainál erősebb forint-euró rátát eredményez. Döntéshozói körökben azonban jó ideje tartja magát a nézet, hogy a gyenge forint segíti az exportot, ezért jó az országnak. Örökzöld mezeje ez a gazdaságpolitikai vitáknak. A német – vagy a szintén eurót használó holland vagy szlovák – gazdaság masszív többlete arra utal, hogy nem a devizának a gyengesége a kulcsa a szufficitnek. Versenyképes és rugalmas gazdaság, előnyös termelési és exportszerkezet: mindez sokkal erősebb magyarázat, mint a leértékelés.
Félreértés ne essék, nem propagálom a forint voluntarista erősítését, hiszen határhelyzetben lévő exportőrök nehezen birkóznának meg vele, főként, ha a belföldi bérköltségek – termelékenységgel nem ellentételezett – növekedése szintén folytatódik. Mint ahogy a voluntarista béremelésnek sem vagyok híve. De mindkét esetben él és hat a közgazdasági logika: a munkaerő keresleti-kínálati viszonyainak alakulása a nominális bérszint növelésének irányába hat, a folyó- és tőkemérleg többlete pedig az eddiginél erősebb forint felé mutat. Logikával szembeszállni szűk egyéni vagy csoportérdekből, ideológiai elkötelezettségből fölösleges és káros lenne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.