Minden tekintetben sikeresebbek azok a vállalatok, amelyeket a digitális gazdaság kihívásaira felkészült vezetők irányítanak. De kevés cég hallja meg az idők szavát – derül ki az Oxford Economics és az SAP közös felméréséből, amelynek során 21 országban 2050 cégvezetőt és ugyanannyi alkalmazottat kérdeztek meg. A vállalatok a globális gazdaság szinte minden ágazatát reprezentálják a feldolgozóipartól és a kereskedelemtől kezdve a pénzügyi szolgáltatásokon, az egészségügyön át a technológiai szektoron keresztül egészen az állami szféráig.
A vizsgált cégeknek azonban mindössze 16 százaléka került a „digitális győztesek” (digital winners) kategóriájába – ezek azok, amelyek a leginkább fel vannak készülve a digitális gazdaság által támasztott kihívásokra. Mit jelent ez? Náluk a digitális technológia a szervezet minden pontján jelen van, és a céges stratégiának is alappillére: a döntéseket valós idejű adatok alapján és a szervezet megfelelő pontjain hozzák meg; a szervezet az egyszerűbb, a lehető legkevésbé bürokratikus működést szolgálja; a vezetők és az alkalmazottak egyaránt és folyamatosan fejlesztik digitális ismereteiket. Talán meglepő, de a digitális győztesek csaknem egyenletesen oszlanak el a különböző ágazatok között. A technológiai szektorban az átlagnál valamivel nagyobb arányban vannak jelen, ám itt is csak a cégek 18 százalékát teszik ki (a pénzügyi szektor 24 százalékkal az első).
Hogy miért győztesek a digitális győztesek? Nem kevesebb mint háromnegyedük számolt be dinamikus árbevétel- és profitnövekedésről, miközben ugyanezzel a többi vállalkozás csupán 55 százaléka dicsekedhetett. De a digitális győzteseknek nem csupán a tulajdonosaik elégedettebbek, hanem az alkalmazottaik is. Míg a győzteseknél dolgozók közül tízből majdnem kilencen elégedettek a munkájukkal, a többi cég körében ez az arány 63 százalék. Az elégedett alkalmazottak pedig elkötelezettebbek: a digitális győzteseknél dolgozók 75 százaléka akkor is maradna, ha lehetősége lenne továbblépni, a többi vállalatnál viszont csupán a munkatársak 54 százaléka állna ellen a kísértésnek.
Az alkalmazotti elkötelezettség természetesen a cégvezetésen múlik. A digitális győzteseknél dolgozók sokkal nagyobb arányban jellemezték a munkahelyüket úgy, mint ahol a vezetők rendszeres kapcsolatot tartanak a beosztottakkal, ahol a tehetségesek gyorsan előrelépnek, és amelyben minden alkalmazottat bátorítanak arra, hogy képezze magát tovább. Ennek alapját pedig az alkotja, hogy nemcsak a vezetők, hanem az alkalmazottak is teljesen tisztában vannak a vállalat (létező) digitális stratégiájával.
Az előnyök tehát nyilvánvalók, mégis kevés a digitális győztes. A változás motorja az Y, vagyis a millenniumi generáció, a 18–35 éves korosztály lehet. Ebből a csoportból került ki a felmérés során megkérdezett alkalmazottak fele, a cégvezetők körében pedig 17 százalékos volt a fiatalok aránya. Hogy az utóbbi szám sok vagy kevés, döntse el az olvasó. Annyi azonban biztos, hogy a „millenniumi cégvezetők” sokkal türelmetlenebbek, mint idősebb kollégáik. Tízből kevesebb mint négyen állították például azt, hogy a vállalat felső vezetésének tagjai képesek kihasználni a technológia által kínált előnyöket – miközben az idősebb vezérigazgatók 60 százaléka elégedett volt a szenior menedzserek digitális képességeivel. A változás „kierőszakolásában” nem csupán az ifjú cégvezetők, de azok a fiatal alkalmazottak is döntő szerepet játszanak, akik a kevésbé hierarchikus szervezeteket, a sokszínűséget, az emberközeli cégvezetést, a megfelelő helyre delegált döntéshozatalt részesítik előnyben. Az ajtó azonban mindenki előtt nyitva áll: a technológia minden – akár millenniumi, akár idősebb – vezető számára lehetőséget kínál arra, hogy az általa irányított vállalatot a digitális győztesek klubjába vezesse.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.