A hivatalos statisztikai adatok sokkolók: az aktív korú hazai lakónépesség a KSH szerint 2016-ra – az előző évek gyorsuló tendenciáját folytatva – 55 ezer fővel csökkent. Ez a csökkenés annyi, mint az első hat legnagyobb ipari foglalkoztató (Audi, Bosch, GE, Videoton, Continental, Flextronics) összlétszáma. Az OECD utolsó hivatalos statisztikája szerint 2014-ben 394 ezer magyar lakott külföldön, számuk az utolsó öt év átlagában évi 48 ezer fővel növekedett, és ebben nincsenek benne a külföldön dolgozó ingázók.
Közben a halálozás évi 30-40 ezer fővel haladja meg a születésszámot. A rendelkezésre álló munkaerő drasztikus csökkenésében tehát a romló demográfia hatását meghaladja a kivándorlás okozta csökkenés.
Globálisan nézve a romló demográfiánk nem egyedi, a fejlett világ valamennyi országát mélyen érinti. Egyes fejlett EU-országok a gazdasági migráció erősítésével próbálkoznak. Megfelelően kontrollált kiválasztási folyamat mellett ennek én is látnám létjogosultságát, anélkül nem. Magyarország számára a gazdasági bevándorlás erősítése mindaddig nem reális opció, amíg a jövedelmi lehetőségek ilyen mértékben elmaradnak még a régiós versenytársainktól is. Az a versenyképes munkavállaló, aki otthonát elhagyva elindult, nehezen fog éppen nálunk megállni, ha tőlünk kicsit nyugatra sokkal jobbak a kilátásai. Ennek csak akkor van realitása, ha valami különleges kötődése van hozzánk, például magyar nemzetiségű, vagy beszél magyarul.
Új helyzet
A hazai munkaerőpiac kibillent egyensúlyi helyzetéből. Ez is egy piac, így szükségképpen meg fog találni egy újabb stabilis helyzetet, amelyben a jelenlegi szereplők pozíciója át fog értékelődni. Az új helyzet a munkavállalók pozíciójának a munkaadók terhére történő javulását fogja hozni. Ez a folyamat elindult, ami jól érzékelhető a reálkeresetek ugrásszerű növekedésében. A bérek és juttatások emelése a versenyszférában két-három éve gőzerővel folyik, sőt gyorsul. Értelmetlennek tartom ezt a minimálbér erőltetett emelésével tovább gyorsítani, a versenyképes cégek fizetéseire ez nem volna hatással, azok anélkül is folyamatos emelésre kényszerülnek, viszont az elmaradott térségek kisebb, kevésbé versenyképes cégeit, kisvállalkozásait és a gyenge képességű, képzetlen munkavállalókat egy meggondolatlan, kiugró mértékű minimálbér-emelés könnyen kiszoríthatja a piacról.
Aki akar, gyakorlatilag már dolgozik, nincs munkanélküliség, így a béremelés a munkaerőpiacot nem növeli. A reálbérek többéves folyamatos emelkedése jó irányba hathat viszont a kivándorlásra, de kétséges, hogy milyen mértékben hat vissza a cégek eredményességére, tudják-e növelni áraikat, hatékonyságukat, vagy csupán eredményük csökken? A bérköltségek emelkedése a nálunk letelepedett multik jövőbeni stratégiai döntéseit negatívan érintheti, nem hoznak ide újabb termelést, vagy akár a meglévőket is elvihetik, ahogyan ez a 2000–2001-es meggondolatlan minimálbér-emelések után történt.
Jöhetnek a robotok
A megnövekedett bérek a cégeket a hatékonyságuk javítására késztetik, de nagy kérdés, hogy ez a bérnövekedés mértékét kompenzálja-e. Egy kiegyensúlyozott, versenyképes gazdaságban a kettő párhuzamosan kellene hogy történjen. Kérdés, hogy a miénk mennyire az, ahogyan az is kérdés, hogy a magasabb bérekért a munkavállalók is készek-e többet tenni. Itt is kulcsszerepe van az oktatási, képzési rendszernek, mind a fiatalok hatékony, piacorientált képzésében, mind az átképzésben, felnőttoktatásban. A cégek fokozott béremeléseinek nagy haszonhúzója a költségvetés, így megalapozott lépés a járulék csökkentése, de például megfontolandó volna a korábbihoz hasonló rendszer a szakképzési járulék cégek általi felhasználására, dolgozóik továbbképzésére.
A munkaerőhiánynak, a költségek csökkentésének logikus alternatívája az automatizálás. Robotok alkalmazásával az egyszerű, ismétlődő termelési lépések kiválthatók, viszont ezek elkészítése, üzemeltetése kevesebb, de magasabban képzett munkavállalót és sok tőkét igényel. Hasonlóan javítják a hatékonyságot a korszerű termelésirányítási rendszerek és egyéb korszerű informatikai megoldások, viszont ugyanúgy képzett munkavállalókat és tőkét igényelnek.
Az Ipar 4.0-nak nevezett folyamat voltaképpen az automatizálásnak és a termelési folyamat digitalizálásának az együttese. Tekintve, hogy a munkaerő már szűk keresztmetszete a további növekedésnek, jelen helyzetben ez nem fenyegetés, hanem megváltás lehet, de társadalmi hasznosságának feltétele a jobb oktatás, hogy a termelés megemelkedett színvonalának elvárásaihoz a munkavállalók képességei igazodjanak.
Elismerés illeti a családtámogatást
Aki a fentieket átgondolja, annak nyilvánvaló kell legyen, hogy kormányprogram szintjén értelmetlenség újabb munkahelyteremtésről és jövőbeli adókedvezményen „vett” gigaberuházásokról álmodozni, erre sem szükség, sem lehetőség nincs bevethető munkaerő híján. A versenyszféra foglalkoztatottságának növekedése és a rekordalacsony, hagyományos eszközökkel tovább már nem csökkenthető munkanélküliség jól mutatja gazdaságunk erejét. A jelenlegi foglalkoztatók – akár multik, akár hazai cégek – bőven elég potenciállal rendelkeznek ahhoz, hogy fenntartsák az ipari növekedést. Újabb munkaerőigényes beruházások ideédesgetése csupán a fluktuációt és a munkaerőhiányt növeli, hosszú távon pedig a versenyképesség elvesztésével, sőt visszaeséssel fenyeget.
A munkaerőbázis csökkenését okozó káros folyamatokat meg kellene szüntetni, illetve legalább lassítani. Ez kormányzati feladat, és nem könnyű. Elismerés illeti a népszaporulat növelését, családtámogatást célzó intézkedéseket. Ugyancsak üdvözlendő a törekvés az államigazgatás létszámának csökkentésére. A szent tehénként kezelt közfoglalkoztatás intézménye viszont ebben a formában idejétmúlt, s meggyőződésem, hogy a 200 ezer fő egy része, ha kismértékben is, de mobilizálható volna – különösen vidéken. A kivándorlás kérdését szőnyeg alá söpörve érzem: az elmúlt három év körülbelül 20 százalékos itthoni reálkereset-növekedése, a már látható jövő évi további növekedés, a Brexit és a fejlett Európát sújtó tömeges migráció minden bizonnyal sok magyar kivándorlót elgondolkodtatna a visszatérésben – ha ez a téma nem a kozmetikázott propaganda része lenne, hanem érdemben a közbeszéd részévé válna.
Mindenekelőtt azonban az oktatási rendszer fejlesztése az, ami olyan elsőrendű prioritássá kellene hogy váljon, amely messze megelőzi a sportot, az olimpiát, a paksi bővítést, hogy csak néhányat soroljak. Enélkül nincs lehetőség még a régióhoz való felzárkózásra sem, és egy a 2008–2012-eshez hasonló válság – amelynek több előjele is van – teljesen készületlenül érhet bennünket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.