December elején csendben ünnepelte fennállásának hatvanadik évfordulóját az Európa Tanács fejlesztési bankja (CEB). Erről a pénzintézetről valószínűleg csak kevesen hallottak Magyarországon. Érdekessége, hogy küldetésének meghatározásában az első sorban sA CEB a maga 25 milliárd eurós mérlegfőösszegével nem számít nagynak a nemzetközi fejlesztési bankok világában. Az Európai Beruházási Bank (EIB) a mérlegfőösszeg alapján tekintve több mint hússzor nagyobb nála. Bizonyára többen is hallottak róla, de az is valószínű: kevesen látják át Európában, milyen nagy jelentőséggel bír a beruházások finanszírozásában – és következésképp a növekedés serkentésében – az EIB tevékenysége.
Ez a szerep az elmúlt évtized pénzügyi és gazdasági válságai során csak tovább erősödött. Tulajdonosaitól (az EU tagországaitól) 2012-ben tőkeinjekciót kapott az EIB, amely az Európai Bizottsággal egyeztetve kereste a reálszféra finanszírozásának új módozatait: például úgynevezett projektkötvények kibocsátása útján.
Amikor Jean-Claude Juncker vezetésével új bizottság lépett hivatalba 2014 novemberében, az EIB köré szervezve hirdették meg a ciklus emblematikus gazdaságpolitikai programját, a Juncker-tervet. Ez lényegében annyit jelent, hogy az EU költségvetéséből 16 milliárd euró egy stratégiai beruházási alapba kerül (EFSI), amelyet az EIB saját forrásból kiegészít, majd pedig az EU-forrást sokszorosan meghaladó magántőkével társítva projekteknek folyósít. Így a terv szerint összesen 315 milliárd euró befektetésének kell megtörténnie.
A megvalósítás Jyrki Katainen bizottsági alelnök vezényletével halad a maga útján, vállalatok százai váltak kedvezményezettjeivé Magyarországon is. Ma ott tartunk, hogy a terv kibővítésének előkészületei zajlanak, és sokan arról beszélnek, hogy a Juncker-tervhez hasonló finanszírozási formák vennék át (valamilyen részben) a strukturális alapok szerepét is.
A Juncker-bizottság tehát sokat tett azért, hogy az EIB működése és hatása láthatóvá váljon. Emellett az EU-költségvetésből átszipkázott összegekkel eléri azt is, hogy az EIB elővegyen a fiókból olyan projekteket is, amelyek normál körülmények között „túl kockázatosnak” minősülnének. Az EIB ezzel egy kicsit kilép a komfortzónájából, bár továbbra is az AAA hitelminősítés megőrzése a legfontosabb neki.
Kis kockázattal sok pénzt kipumpálni, lehetőleg állami garancia mellett – ez az a hagyományos EIB-profil, amelyre sokan azt mondják: nem is bank az, hanem pénzautomata. Hogy hol mondják ezt? Például az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankban (EBRD), amelynek szintén államok a tulajdonosai, de tevékenysége közelebb áll a befektetési bankokéhoz, és elsődlegesen a magánszektor fejlesztésére irányul.
Az EBRD az EIB-nél talán ismertebb Magyarországon, pedig mérete körülbelül egytizede az EIB-nek. Hogy többet forog a neve, annak olyan okai is vannak, hogy a gazdasági átmenet állásáról minden év végén kiadja az úgynevezett Transition Reportot (legutóbb a felzárkózás és az esélyegyenlőség fogalmait állították a vizsgálat középpontjába).
Az EBRD-t ideiglenes intézménynek szánták alapítói, amelynek a kelet-európai gazdasági átalakulás sikeres lebonyolítása után meg kellene szűnnie. Negyedszázados története során a bank körül (és benne is) gyakorta fellángoltak a viták arról, hogy mikor milyen formában kellene kivezetni a rendszerből. Ennek a vitának azonban a 2008-as nagy pénzügyi válság véget vetett.
A 2007-ben graduált Cseh Köztársaságot nem követte senki. Az EBRD rendelkezésére állt Magyarországnak is, amikor a nagy válság idején kellett stabilizálni a bankrendszert, de a közelmúltban is, amikor az elhúzódó devizahitel-válság és a ki nem vezetett szektoradó hatásait kellett enyhíteni. Az EBRD az energiabiztonságtól a közlekedés korszerűsítéséig számos további területen maradt aktív Közép-Európában. Az eredeti régiós keretből kilépve szerepet kapott a mediterrán térségben is, ami hosszú távra garantálja pályán maradását.
Ez a három bank adja ki az „európai osztályt” a fejlesztési bankok világában. Fölöttük, globális hatósugárral működik tovább a Világbank, nemzeti keretek között pedig a legtöbb ország továbbra is üzemelteti saját fejlesztési intézményeit (mint például a német KfW). Az, hogy ezek az intézmények nem visszafejlődnek, hanem bővítik tevékenységüket, érzékelteti a magánbankszektor korlátait. A társadalomnak azt jelzi: a kormányok a mai világban nem bízzák a véletlenre sem a beruházások volumenét, sem azok irányát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.