A lazítás–megszorítás vita – nyolc évvel a nagy recesszió kirobbanása után – eldőlt. Azoknak lett igazuk – köztük például a Nobel-díjas Paul Krugmannak –, akik kezdettől fogva az élénkítés hívei voltak a gazdasági növekedés serkentése végett, aminek révén az államadósság aránya is csökkenthető volna a bruttó hazai termékhez (GDP) képest. Az érvelés mára teret nyert, s a nagy nemzetközi intézmények is váltottak. Az ipari államokat összefogó Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) a héten közzétett globális előrejelzésében hosszan értekezik a fiskális fegyver bevetéséről, miután a monetáris alkalmazásától érdemi eredmény már nem várható.
A krízis kirobbanása után a megnövekedett adósságokra túl nagy figyelem fordítódott, ám ezen változtatni kell, mert a világgazdaság nem az adósság, hanem a lassú növekedés csapdájába került, s ha ott reked, a helyzet csak egyre rosszabb lesz. A borús gazdasági kilátások miatt ugyanis az ipari államok óvatosan költenek, a válságkezelés során visszafogták a kutatás-fejlesztési, oktatási, beruházási kiadásokat, és sok esetben ezt még megtoldották adóemelésekkel is, ezért folyamatosan csökken a potenciális növekedési ütemük. A magán- és állami beruházások szintje elégtelen, a világkereskedelem nem bővül, ennek következtében nem javul kellőképpen a foglalkoztatás, a termelékenység, nem emelkednek megfelelő mértékben a bérek, s így az életszínvonal sem. Az anyag nem hangsúlyozza túl, de nem is rejti véka alá a szakértőinek azt a véleményét, hogy ez a táptalaja a populizmus sikerének. Ebből a csapdából azonban ki kell szabadulni.
Az utóbbi nyolc év megszorításai után persze mérséklődtek a nemzetgazdasági adósságszintek, a jegybanki beavatkozások nyomán pedig történelmi mélypontra kerültek a kamatok. Vagyis az OECD-be tartozó harmincöt fejlett ország legalább harmadában igenis bővült a fiskális mozgástér. Itt az ideje, hogy ne a számlálóban lévő adóssággal, hanem a nevezőben található GDP-vel foglalkozzunk. Svédországban, Nagy-Britanniában, Dániában drámai mértékben bővült a fiskális mozgástér – ameddig költségvetési deficitfinanszírozásban el lehet menni kedvezőtlen piaci reakciók nélkül –, de Németországban, Hollandiában is meg lehetne indítani a szükséges és elhalasztott infrastruktúra-fejlesztési beruházásokat, többet lehetne költeni oktatásra, egészségügyre, ezzel serkentve a potenciális növekedési ütemet. Írország, Nagy-Britannia, Portugália, az Egyesült Államok akár öt-hat éven keresztül finanszírozhatná hitelből mindezt, anélkül, hogy bármiféle költségvetési problémája adódna, vagy államadóssága növekedne. Németország, amely többnyire hallani sem akar az efféle indítványokról, akár négy évig ösztönözhetné a gazdaságot.
Magyarország, amely idén már lényegében kihasználta a kissé kitágult mozgásterét, már nem járhat tovább ezen az úton, de a globális fiskális ösztönzés kedvező hatásain nyilván nyerhetne, ha a kormányzati munka hatékonyságát fokozni lehetne.
Ha az OECD-gazdaságok a GDP fél százaléka erejéig megindítanák a fiskális élénkítés folyamatát, már az első évben érezhetnék a kellemes növekedési hatást, ami később még erőteljesebbé válna, ha az adók, a közkiadások szerkezetéhez, a nyugdíjrendszerhez is hozzányúlnak. Talán kissé elhamarkodottan, de a szervezet máris üdvözölte Trump adópolitikai és fejlesztési terveit, bár a részletek még nem ismertek, és a törvényhozási vita kimenetele sem előlegezhető meg.
Paul Krugman pedig úgy gondolja, hogy bár az Egyesült Államok eladósodhatna, és lenne is mit korszerűsítenie, a hitelt magáncégek veszik majd fel, amelyek aztán hatalmas adójóváírásban részesülnek, és privatizálják az infrastruktúra nyereségesen működtethető részét. S az eurózóna sem ígérkezik könnyű falatnak. Mély levegőt véve, az OECD a stabilitási paktum szabályainak a módosítását szorgalmazza, hogy átláthatóan, de rugalmasan dönthessen Brüsszel a költségvetések helyzetéről, s hogy az állami beruházásokat végre kivehessék a deficitszámítás hatálya alól. Történelmi fordulatként értékelhető ajánlásában az Európai Bizottság nemrég maga is fiskális élénkítésre tett javaslatot, ám bármily észszerűnek látszik is a felvetése, bármily aggodalom övezi is a populizmus előretörését, aligha tudja majd a németek torkán lenyomni az elképzelését. A vita alighanem úgy dőlt el, hogy most kezdődik csak igazán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.