Akarhatja-e egy felelős állampolgár, hogy egyszerűbbé váljék és felgyorsuljon a bonyolult és lassú törvényhozás? Hogy megszűnjenek a helyi kiskirályságok, de még a nagyobbacskáknak is korlátozzák a hatalmát? Hogyne akarhatná, különösen egy olyan országban, ahol az utóbbi 25 évben egymást érték a reformkísérletek, de többnyire megfeneklettek, vagy úgy átalakultak a politikai útvesztőben, hogy jobb lett volna, ha hozzájuk se kezdenek. Igen ám, de az alkotmánymódosításról szóló vasárnapi népszavazásra készülő Olaszország esetében olyan országról van szó, ahol a háború után szándékosan alakították úgy az alkotmányos felépítményt, hogy ne jöhessen létre túl erős koncentráció – közeli tapasztalat volt Mussolini rendszere.
A csúfos véget ért diktátorra ma már kevesen hivatkoznak egy az egyben, de a módosítás ellen az egyik fő érv így is az, hogy túl erőssé válhatna egy parlamenti választás győztese. Pedig a balközép többségű nagykoalíciós kormányra támaszkodó Matteo Renzi kézenfekvő változásokat akar keresztülvinni. Most a parlament két házának, a 315 fős szenátusnak és a 630 tagú képviselőháznak egyformán el kell fogadnia minden törvényt. A sokosztatú olasz politikai életben ez évekbe is telhet, ami igencsak megnehezíti például egy válság kezelését vagy nyugodtabb időkben a modernizálást – ennek következményeit nyögi is az olasz gazdaság. A módosítás nyomán száz szenátor maradna – nem is közvetlenül választanák őket –, és nagyon kevés törvénybe lenne beleszólásuk. Emellett az állam számos jogkört visszavenne a tartományoktól, a közigazgatás eggyel alacsonyabb szintjét, a provinciákat pedig megszüntetnék. Mindehhez társulna az új, még alkotmánybírósági áldásra váró választási törvény – ez a népszavazásnak nem tárgya –, amely a csak listás voksolás győztesének automatikusan pluszmandátumokat juttatna, így teremtve meg a biztos többséget a kormány mögött.
Miért volna ez baj – kérdezik az „igen” hívei –, hiszen a lebénult olasz gazdaságnak jót tenne egy stabil hátterű, gyorstüzelő kormányzás. Nem véletlen, hogy az üzleti körök, élükön a befolyásos munkáltatói szövetséggel, beálltak az alkotmánymódosítás mögé. A baj az – mondják erre a „nem”-pártiak –, hogy a koncentrált hatalom megszédítheti annak birtokosát, sőt nemkívánatos kezekbe is kerülhet. A most mindent egy lapra feltevő Renzitől se veszik jó néven, hogy hajlamos a kézi vezérlésre, de a fiatal kormányfő mégiscsak az eddigi politikai establishment része – firenzei polgármesterként iskolázódott –, tudják róla: ha kell, megköti a szükséges alkukat. Nagyobb veszélyként szokás emlegetni, hogy a népszavazásból az euróellenes Öt Csillag húzhat igazán hasznot: ha átmegy az alkotmánymódosítás, akkor azért, mert egy nem nagy arányú győzelemmel is kormányra kerülhet a 2018-ban esedékes választáson, ha elbukik, akkor pedig azért, mert a várható piaci és politikai felfordulást fordíthatja a maga javára – és az euró kárára – a protestmozgalom.
A piaci hullámverést, a kötvényhozamok elszabadulását persze feltehetően szívesen elkerülnék a szavazópolgárok, már csak azért is, mert az olaszok – akik minden romantikus tévképzet ellenére igen spórolósak – általában államkötvényekben tartják megtakarításaik zömét (a GDP 130 százaléka fölötti adósság jórészt belső). A számításokat azonban náluk is felülírhatják az emóciók, a központi kormányzással szembeni fenntartások. Olaszország népe ráadásul – hiába a több mint másfél évszázados egység – alapvetően lokálpatrióta. A helyi közigazgatás érzelmi kérdés is, lebontását vagy meggyengítését akkor se veszik jó néven, ha vezetőit amúgy ugyanolyan korrupt disznóknak tartják, mint azokat, akik a fővárosban lopkodják, általános vélemény szerint, a közvagyont.
Akármi motiválja a vasárnapi voksokat, akármi lesz is a végeredmény, az olasz színtér újrarendezését – lévén szó az eurózóna harmadik legnagyobb gazdaságáról – egész Európa megérezheti. Lehet, hogy egy diadalmas Matteo Renzi látja majd vendégül a modernizáció élharcosaként márciusban, az Európai Unió 60. születésnapján – a római szerződés aláírásának évfordulóján – uniós kollégáit. De azért az sem kizárt, hogy egy átmeneti szakértői kormány feje fogadja a meghívottakat, és a mulatságot egy hátsó gondolat fogja elrontani: vajon hány születésnapot ünnepelünk még együtt?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.