BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
sport

Megéri a sportszponzoráció

2017.01.23., hétfő 05:00

Az, hogy a sportot a magyar kormány stratégiai ágazatnak tekinti, és ennek megfelelő mértékben támogatja, mindenki számára nyilvánvaló. Ennek azonban egyik oka éppen az, hogy Magyarországon nagyban hiányzik a sport egyik természetes pénzforrása, a szponzorációs bevétel.

A hazánkban működő cégek többsége nem szívesen használja marketingmixében a sportszponzorációt, mert a sportot nem tekinti megfelelő üzenethordozónak – akár a magyar piac mérete miatt, akár azért, mert keveslik a sport és a sportolók azon képességét, hogy megragadják a társadalom figyelmét.

A magyar sportfinanszírozás egyik fő jellegzetessége így a valódi üzleti alapú szponzoráció alacsony foka: a meglévő szponzorációs szerződések többségénél sem akar a „szponzor” valós marketingértéket a pénzéért, hanem csupán a kapcsolati tőkéjét forgatja. Mindez azért tűnhet furcsának, mert a komoly sporttradíciókkal rendelkező országokban a sport fő támasza a magánszektor, az onnan érkező potenciális szponzorok.

Ezt az ellentétet remekül szimbolizálják például az olimpiai bajnokoknak és érmeseknek járó állami jutalmak: Nyugat-Európában szinte mindenhol kevesebbet kapnak a győztesek, Nagy-Britanniában egyenesen semmit, azzal az egyszerű gazdasági indokkal, hogy az olimpiai bajnoki címet a sportszponzorációs piacon jelentős bevételekre tudják váltani a sportolók. Nálunk nem ilyen egyértelmű az összefüggés.

Éppen ezért kell megbecsülni azt a kevés kivételt jelentő vállalatot, amelyet a magyar sportszponzorációs piacon láthatunk. Nemcsak szimplán azért, mert anyagilag vállalnak szerepet a sportolók felkészülésének finanszírozásában, hanem azért is, mert ezzel visszaadják a sport hitelét, erősítik a sportolók példaképpé válását. Tulajdonképpen kicsit saját maguk építik fel azt a terméket (a sportolót), amelyet „megvesznek”.

Miért éri meg mégis mondjuk a Molnak, a Magyar Telekomnak vagy a Vodafone-nak a magyar sportot szponzorálni? Ilyenkor, év elején, amikor a hagyományok szerint díjazzák az előző év legjobb sportolóit, könnyűnek tűnhet a válasz: az Év Sportolója Gálán például két csúcskategóriában is a Mol támogatottja győzött: az olimpiai bajnoki címét megvédő Szilágyi Áron mint a legjobb férfi sportoló, illetve az Európa-bajnokságon csoportgyőztesként továbbjutó labdarúgó-válogatott mint a legjobb csapat.

Miközben a világ túlsó végén, Sydney-ben éppen ekkor a Szilágyihoz hasonlóan szintén már tizenéves kora óta a Mol támogatását élvező Babos Tímea nyert WTA-tornát párosban. Ez kétségkívül pontosan jelzi a szponzoráció erejét és sikerét.

Bár a sportban a győzelem a leglátványosabb, nem csak a győzelmek teszik a cégek számára kifizetődővé ezeket a támogatásokat. Kevés esemény hordoz magában annyi pozitív üzenetet, mint a sport: küzdelmet, csapatmunkát, becsületes játékot és nem utolsósorban nemzeti büszkeséget. Egy vállalatnak jelentős előnyt jelenthet a versenytársaival szemben, ha a sporttámogatásai révén például „nemzeti” céggé válik, e vonását erősíti az iparágban – márpedig az olimpiai bajnokok, vagy éppen a minden más sportág felett álló labdarúgók kiválóan alkalmasak erre az azonosulásra.

Nagyon fontos a megfelelő kiválasztás: szakmailag és emberileg is fel kell mérni a jelöltet, hiszen végső soron ő is a cég arca lesz, tehát a vállalatnak tudnia kell azonosulni vele. Megint nemcsak az a kérdés, hogy tud-e a sportoló győzni, hanem hogy a személyisége beleillik-e a vállalat imázsába.

Mivel Magyarországon a cégek még mindig nem szponzorálnak tömegesen sportolókat, egy-egy ilyen kapcsolat a különleges „kiválasztottság” érzését is biztosíthatja a sportolónak, pozitív visszacsatolást nyújtva az addig elvégzett munkájáról. Ez olyan alapot, magabiztosságot is kölcsönözhet, amely aztán milliméterekben és másodpercekben jelenhet meg a sportpályán – és tudjuk, hogy a győzelmek ilyen millimétereken és másodperceken múlnak.

Lényegesen sokrétűbb tehát ez a kapcsolat annál, mint hogy az egyik fél csak fizet, a másiknak meg ezért csak győznie kell: mindkét oldalon sok más is jelentkezik pozitív hozadékként.

És ha minden jól működik, a győzelem sem marad el.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.