Az októberi megtorpanás után – akkor az export euróban számolt értéke 1,1, az importé 3,5 százalékkal elmaradt a tavalyi bázistól – novemberben ismét bővült a kivitel. Milyen eredményre számít a tavalyi év egészére?
– Nem látok okot aggodalomra. Már a 2015. évi számok is kiugróak voltak: kivitelünk 6 százalékkal, az aktívum pedig harmadával nőtt az előző évhez képest, s közel 9 milliárd eurót tett ki. Az egész év vonatkozásában még a 2015-ös adatoknál is jobbakat várunk.
Rövidesen megkezdődhet Paks 2. kivitelezése. Nem fogja nagymértékben rontani az egyenleget?
– Ebben lehet igazság, de egy ilyen mértékű gigaberuházás évekig táplálja a gazdaságot, nem beszélve arról, hogy munkahelyek jönnek létre, és az erőmű beindítása után az előállított olcsó árammal nagyban javítható a magyarországi cégek versenyképessége.
A működőtőke-beáramlás számaival is elégedett?
– Tavaly 71 projektet zárt le sikeresen a befektetési ügynökség 3,2 milliárd euró értékben, ennek kapcsán 18 ezer új munkahely jön létre.
Korábban abban bízott, hogy az orosz–EU embargónak 2016-ban vége lehet. Nem lett igaza. Mit gondol, mikor ér véget
a „gazdasági hidegháború”?
– A szankciók miatt Oroszország a harmadik helyről a 14.-re szorult vissza hazánk külkereskedelmi partnereinek rangsorában, egyes ágazatokban eltűnt a kereskedelmi teljesítményünk fele. Csak az agráriumunk több milliárd eurónyi veszteséget szenvedett el. Folyamatosan optimistának kell lennem az értelmetlen szankciós háború mihamarabbi lezárásával kapcsolatban.
Ezt mire alapozza?
– Bizakodóan tekintek az új amerikai vezetésre, remélem, racionálisabb irányba kormányozza a transzatlanti–orosz kapcsolatokat.
Energetikában az orosz függőségünk hogyan hat az egyenleg alakulására?
– A jelentős magyar deficit a felére apadt, miután diverzifikációs törekvéseink nyomán kevesebb nyersanyagot importálunk.
A keleti nyitásnak van már érdemi hatása?
– Fel tudnék sorolni számtalan országot, ahová 200-300 százalékkal nőtt a magyar kivitel...
Feltételezhetően itt alacsony volt a bázis is.
– Igen, de más célországok irányába is emelkedés tapasztalható. Arról se feledkezzünk meg – hiszen ez is egyik fő célunk –, hogy a Magyarországra kelet felől érkező működő tőke volumene is nőtt. Ennek kapcsán kiemelném, hogy – többek között – Dél-Korea, India, Japán és Kína esetében soha nem látott számokról beszélhetünk. De említhetném azt a nemrég bejelentett szíriai beruházást is, amely Hatvanban több száz embernek fog munkát adni.
A Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) teljesítménye hogyan mérhető?
– Nehéz számszerű mérleget készíteni, mert 2015 végén olyan döntés született, hogy az addigi üzleti modellről áttérünk egy közszolgáltatási logikára. Ezért a vállalat üzleti bevétele minimális, viszont adatbázisa, kapcsolatrendszere révén sok előnyt nyújt a magyar cégeknek. A kereskedőház partnerei 2014-ről 2015-re 135 milliárd forinttal tudták növelni bevételüket.
Ugyanakkor a magyar kis- és közepes vállalkozások (kkv) csak 5-10 százaléka képes érdemi és tartós exporttevékenységre, ami nagyon kevés.
– Ez igaz, ezért is növeli jelentős mértékben az Eximbank a kkv-k finanszírozását. Ugyanakkor egyértelmű, hogy bővíteni kell a kivitelre alkalmas és képes vállalkozások számát, éppen ezen dolgozik a külgazdasági intézményrendszer.
A Brexit következtében Nagy-Britanniából távozó cégeket mivel lehet hazánkba csalogatni?
– Például a kilencszázalékos társasági nyereségadóval.
A minimálbér-emelés nem érinti majd negatívan befektetési megítélésünket?
– A bérfejlesztés nem halogatható, hiszen ma már nemcsak a nyugati országoktól vagyunk lemaradva, hanem lassan a V4-ektől is: a lengyelek átlagosan negyedével keresnek többet, mint a magyarok. A hazai bérszint az unióban a harmadik legalacsonyabb. Abban kell segítenünk a beruházókat, hogy a technológiailag intenzív tevékenységek felé tudjanak elmozdulni.
A magyar kormány az unió további bővítése mellett van, Brüsszel ellene. Mi lehet az előnye az újabb tagfelvételnek most, amikor az EU ezer sebből vérzik?
– A V4 államai ma már nagyobb külkereskedelmet bonyolítanak Németországgal, mint a németek a franciákkal és az amerikaiakkal együttesen, s mindez az egységes piac korábbi bővítésének is köszönhető. Az új tagállamok felvétele még a kohéziós politika mellett is busásan kifizetődik egy sor befizető államnak: Ausztria például 300 százalékos megtérüléssel számolhat. Ez a mutató a németeknél 150, a skandináv és a Benelux-államok esetében 100 százalék környékén van. Azok, akik az unió működési válságát a közösséget minden tekintetben csak erősítő új tagállamoknak tulajdonítják, tévednek, és többet tennének Európáért, ha a nyugat-balkáni államok felvételének előmozdításával foglalkoznának.
Magyarország nyerte el a 2017-es Exportfejlesztési Világfórum rendezési jogát. Mit vár a rendezvénytől?
– Ez a külkereskedelemben dolgozó magyar kollégák és vállalkozók elismerése. Az esemény közvetlen hozadéka pedig az lehet, hogy a jelentős számú idelátogató céggel kedvező üzletek születhetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.