BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Bod Péter Ákos

Bod Péter Ákos: Mindegy, mire, csak költsünk?!

2017.02.08., szerda 05:00

Nemzetgazdasági adataink érdekes kettőssége, hogy gazdasági növekedésünk szerény ütemű a hasonló fejlettségű, adottságú és fekvésű országokhoz mérve, ám fizetési mérlegünk aktívuma meghökkentően nagy a 2008-as válság óta. Ez az időszak egybeesik az EU 2007–2013-as költségvetési ciklusával, ami alatt a korábbiak sokszorosára nőttek az onnan kapott transzferek. Nem egybeesésről, hanem szoros logikai kapcsolatról van szó, azon túl, hogy a krízis után hamar helyreállt kivitelünk növekedési trendje, míg a belső fogyasztás és a beruházás lassan, vontatottan tért magához a 2009-es mélypont után.

Az uniós pénzek – szinte függetlenül attól, hogy jól vagy rosszul, értelmesen vagy ötletszerűen költik el – javítják a fizetési mérleget. Egyben növelik a keresletet, amire nagy szükség is van, hiszen a 2009-es csaknem hétszázalékos GDP-eséssel gazdaságunk teljesítménye jóval a potenciálja alá került. Hogy mennyi a potenciális GDP, azt nehéz minden kétséget kizáróan megmondani, de jól becsülhető. Miként az is, hogy mekkora a ténylegesen mért és a becsült potenciál közötti kibocsátási rés. Ha nagy – és válság idején a rés nagyra nyílik –, az állami költekezésből vagy külső transzferből származó többletkereslet azonnal gyorsítja a növekedést.

Ezt John M. Keynes a múlt század 30-as éveinek válsága alapján fejtette ki, megkönnyebbülést hozva a politikusoknak, akik szerettek volna nagyvonalúan költeni (a következő generáció számlájára), de nem mertek látványosan szembemenni az addig vallott elvekkel. Ám biztatást kaptak
Keynestől: ha más nem költ, hiszen a fogyasztók óvatosak, a magánberuházások a nagy bizonytalanság miatt függőben maradnak, akkor legalább az állam költsön. A válságban úgysem szorít ki magánköltést. Sőt még az a csoda is megeshet, hogy egy egység állami költés egynél nagyobb mértékű GDP-növekményhez vezet, ha az ugrásra készen álló, kihasználatlan emberi és gépi kapacitások lendületbe jönnek.

Sokan máig azt hiszik, hogy az állami költés mindig hasznos. Az aggregált kereslet növelésének a termelést gyorsan emelő (multiplikáló) hatása azonban csak nagyon sajátos körülmények között érvényesül. Ha a kibocsátási rés kezd zárulni, azaz a tényleges gazdasági teljesítmény már nincs nagyon távol a potenciálistól, akkor a multiplikátor kisebb egynél: az állam elkölt (adóemelésből vagy még gyakrabban hitelből) egy egységet, ám a keresleti oldal növekedése ellenére mégis ennél kisebb mértékben nő az output. Az állami költekezés ugyanis kezdi kiszorítani a magánszektort, már nincs kellő kihasználatlan kapacitás és azonnal munkára fogható ember, sőt munkaerőhiány léphet fel, az árak nőnek, csak importból lehet beszerezni az alapanyagot.

Nem tankönyvi eset ez, rólunk szól a történet. Kormánykörökben újra felröppent a négy-öt százalékos gazdasági növekedés ügye. Magyarázata – azon túl, hogy választások előtt jó beszélni a munkasikerekről – talán az, hogy a 2020-ig tartó EU-s ciklusban rendelkezésre álló pénzeket a kormány gyorsított ütemben hívja le és költi el. Ennek etikája vitatható, hiszen egy következő kormány elől von el forrásokat. A rapid költés ellen szakmai érvek is szólnak. És több mint kérdéses, hogy a GDP egy százalékára rúgó pluszköltés valóban egy százalékkal, netán többel növeli-e az outputot.

Időközben a korábbi nagy kibocsátási rés lassan bezárult, talán éppen mostanra. Innentől a növekedésnek a kínálati oldal bővülése szab gátat: a képzett munkaerő mennyisége, a tőkeállomány bővülése, az erőforrások észszerűbb allokálása és a termelékenység növekedése. Várhatunk ugyan gyors növekedést, ám ez inkább remény és vágy, mint prognózis.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.