Sajnos nem minden álláskereső ilyen határozott, ha az elköteleződés kerül szóba, és ez a munkaadóknak is egyre több problémát okoz, jóllehet ebben nekik is van felelősségük. A 2010-es évek elején a cégek a bérek folyamatos emelésével igyekeztek bevonzani a friss munkaerőt, miközben egyre kevesebb figyelem jutott a régi kollégák megtartására. 2013–14-ben aztán a becslések szerint több mint százezer munkavállaló kelt útra, hogy külföldön keressen új lehetőségeket. A vállalatok ráébredtek, hogy mostantól sem egymással, sem a kintiekkel nem folytathatják a bérlicitet, érdemesebb inkább a megtartásra koncentrálniuk energiáikat. Bár a munkavállalói elkötelezettség kérdése régóta ott szerepelt a vállalati HR-stratégiák oldalain, a gyakorlatba csak késéssel szivárgott át.
Az Aon Hewitt minden évben megméri, hogyan áll a világban a dolgozói elkötelezettség ügye. Öt kontinenst felölelő globális kutatása szerint 2012 óta évi 2-3 százalékkal növekszik az engagement index, azaz egyre több munkavállaló érzi úgy, hogy munkaadója odafigyel az igényeire. De mit is mér az Aon pontosan? A bérszínvonal mellett a béren kívüli juttatások teljes arzenálját, a karrierperspektívákat, a szakmai fejlődés lehetőségeit, a munkahelyi környezetet és az ösztönzés, elismerés változatos eszközeit. Éppen azokat az elemeket, amelyek a munkáltatói márkát a legmarkánsabban meghatározzák. Nem mindegy tehát, hogy a munkavállalók mellett mi, munkaadók mennyire vagyunk határozottak az elkötelezettség kérdésében.
A lehetőségek itthon is adottak ahhoz, hogy a lojalitás mutatóit növekedésre bírjuk. A legegyszerűbb anyagi ösztönzők közé a cafeteriautalványok és -kártyák tartoznak, de jól kiegészítheti őket az egyre terjedő „saját márkás” kedvezménykártya, amellyel a cég a saját termékeiből, szolgáltatásaiból adhat juttatást a dolgozóinak. A munka melletti tanulás vagy a lakhatás támogatása már hosszabb távon segíti az elköteleződést, éppen ezért bátran épülhet az előbbiekre. Érdemes aztán külön figyelmet szentelni a 10-20 vagy annál több éves munkaviszonyban álló kollégák megtartására is: ők testesítik meg a vállalat kollektív tudását, az ő munkájukban fejeződnek ki azok a vállalati értékek, amelyek az újaknak sokáig csak szépen csengő szavak a belépéskor átnyújtott ismertetőben. Az új feladatok és a folyamatos inspiráció mellett a pár hónapos extra szabadság különleges eszköz lehet arra, hogy megelőzzük a kiégésüket.
Ahol van külön program e törzsgárda megtartására, ott a fiatalabb kollégák körében is kisebb a fluktuáció. Sőt, a régi dolgozók a munkáltatói márka követeiként az álláskeresők elérésében is hathatós segítséget nyújthatnak. Tavaly elindított toborzóoldalunkon mi magunk is kollégáinkat kértük meg, hogy mondják el, miért jó nálunk dolgozni. A látogatók nyitottan reagáltak, és meglátták magukat a történetekben.
A fiatalok elköteleződésében e puhább tényezők egyébként is igen fontos szerepet játszanak. Felmérésünk szerint a Z és az Y generáció számára a kompetitív bérezés mellett a hosszú távú karrier, a jó hangulat, a vonzó márkakép az elsődleges szempont. Na meg a munkahelyi környezet, amely újabban virtuális terekkel is bővül. Ma már szinte elvárás, hogy a képzéseket a vállalat belső közösségi oldalán is el lehessen végezni, illetve hogy a munkaidő-beosztásra és a szabadságra vonatkozó igényét a kolléga céges mobilalkalmazáson keresztül jelezhesse. Az eszköztár a juttatások rendszerétől a vállalati értékek ápolásáig és a munkáltatói márkát fényesítő innovációkig terjed. Nem az a cél, hogy mindet beemeljük a gyakorlatba, inkább az, hogy megtaláljuk azokat, melyeket a saját vállalati kultúránk sugallataira és a dolgozói közösségre hallgatva a legjobban adaptálhatunk. Ha pedig legközelebb megkérdezzük egy reményteljes pályázótól, hogyan látja magát öt év múlva a cégünknél, kérdezzük meg magunktól is, mit tehetünk, hogy velünk is maradjon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.