Tizenhét pontos versenyképesség-élénkítő javaslatcsomagot állított össze az AmCham. A kormány részéről van fogadókészség az ajánlásokra?
– Az AmCham 25. évfordulója fordulópont volt a kormányzattal folytatott párbeszédben. Ekkor, 2014-ben az Országházban, Orbán Viktor miniszterelnökkel egyeztetve arra jutottunk, a versenyképesség témaköre az, amelyben a kormányzati célokkal, a gazdaságpolitikával szinkronban a leghatékonyabban képviselhetjük tagvállalataink érdekeit. Nagy a felelősségünk, hiszen 368 vállalat áll mögöttünk 220 ezer munkavállalóval. A Világgazdasági Fórum által vizsgált 114 mutatót lajstromozva megállapítottuk, a befektetés, a humán tőke, az innováció és az egészséges társadalom területén van a legtöbb tennivaló. A négy kulcsterület köré munkacsoportokat hoztunk létre, a mindezt felölelő stratégiai munkatervet 2015-ben tettük le a kormány elé. Tavaly szeptemberben a versenyképesség kérdéseit taglalva egy asztalhoz ültettük a politikai döntéshozókat a vállalatvezetőkkel, az ott elhangzottak gyakorlati tanulságait is tükrözi a mostani 17 pontos javaslatcsomag. A kormány részéről Lepsényi István államtitkár közvetítésével a Nemzetgazdasági Minisztériummal a legaktívabb az együttműködésünk, a javaslatokra a tárcától érdemi szakmai válaszokat kaptunk.
Van honnan visszakapaszkodni: a Világgazdasági Fórumnál 2001-ben még a 29. helyen állt hazánk, jelenleg viszont be kell érni a 69. pozícióval. Az elmúlt másfél évtizedben miért rohant el mellettünk a világ, beleértve a volt szocialista országok többségét?
– Közös célunk, hogy a világ GDP-jének 98,3 százalékát kitevő 140 ország sorrendjében minél előrébb foglaljon helyet hazánk, de ez a 15 év kihívásokkal teli időszak volt nemcsak Magyarországnak és a kelet-közép-európai régiónak, hanem az egész világnak. A 2004-es uniós csatlakozás adta közös piac előnyeinek kiaknázásához idő kellett, mint ahogy a fejlesztési források felhasználása is számos tanulsággal szolgál az államnak és a versenyszférának egyaránt. A 2008-ban kirobbanó gazdasági világválságra sem volt könnyű megfelelő válaszokat adni, a kép ugyanakkor árnyalt. A romló tendencia ellenére a tagvállalataink többsége szerint az általános gazdasági, adózási környezet kedvező Magyarországon.
Vannak olyan intézkedések, amelyek azt tükrözik, hogy a kormány már látja, min kell változtatni?
– Versenyképesség-élénkítő hatása lehet az eddig kétkulcsos, 19, illetve 10 százalék helyett egységesen 9 százalékos társasági adónak. A gazdasági előnyök mellett komoly marketingértékkel rendelkező üzenet a befektetőknek, hogy egy számjegyű lett a vonatkozó adókulcs. Ugyanebbe az irányba mutat a bérfelzárkóztatási programot kísérő járulékcsökkentés, amely szerint a szociális hozzájárulási adó és az egészségügyi hozzájárulás 27-ről 22 százalékra mérséklődött. Enélkül nem tudnánk beszállni a magas hozzáadott értékű iparágak bérversenyébe, holott mérnökökből, informatikusokból így is jelentős hiány van, a digitális gazdaság felépítéséhez nélkülözhetetlenek ezek a szakemberek. Az adóváltozások tehát már rövid távon is gazdaságélénkítő hatásúak lehetnek, ám ha hosszabb távon gondolkodunk, kiemelten fontos a megfelelő iparstratégia és diverzifikáció: a magyar gazdaságnak termelőközpontból ipari és innovációs központtá kell alakulnia.
A versenyképesség szempontjából meghatározó terület a kutatás-fejlesztés (k+f) is. Miközben a skandináv országokban a GDP-arányos ráfordítás a 4 százalékot is eléri, addig az uniós átlag 2 százalék. Nálunk nagy nehezen sikerült 1-ről 1,5 százalékra lépni.
– Nem vagyunk Skandináviában, az EU-s átlag viszont néhány éven belül elérhető. A Nemzeti Befektetési Ügynökséggel együttműködve javasoljuk, hogy a kormányzat ösztönözze az innovációt, a vállalati k+f-ráfordítás növelését, tegye rugalmasabbá és átláthatóbbá a pályázati döntéshozatali rendszert. Ha innovációról beszélünk, nem szabad elfeledkezni a nagyvállalatok, az egyetemek, a befektetők és a startupok közti együttműködésről sem, melyet az AmCham évek óta mediátorként segít.
A kamara által szervezett, a versenyképes oktatásról szóló konferencia lényeges megállapítása volt, hogy a diákok kétharmada olyan munkakörben fog dolgozni, amely ma még nem létezik. Hazánk sikerrel veheti ezt az akadályt?
– Dinamikusan változik a világgazdaság, az fog győzni, aki hamarabb versenyképes munkaerővel válaszol az átalakuló igényekre. Ha valódi lépések helyett csak toldozzuk-foldozzuk az oktatási politikát, lemaradunk. A jelenlegi befektetések fenntartásához és az újak érkezéséhez szükséges munkaerőnek rendelkezésre kell állnia. Érdemes volna egyenlő mértékben elismerni és támogatni a duális képzést és a duális szakképzést, az is érdemi előrelépést hozhat, ha a szakképzési hozzájárulásukkal a cégek közvetlenül támogathatnának oktatási intézményeket. Emellett a digitális munkaerőpiac bővítése éppúgy elemi érdek, mint a foglalkozás-egészségügyi rendszer fejlesztése. Mindehhez azzal a vállalásunkkal igyekszünk hozzájárulni, hogy a nyelvi nagykövet és a karriernagykövet programunkban a tagvállalataink részéről több száz magas rangú vezető, köztük vezérigazgatók fogadnak középiskolás diákokat, hogy azokról a kulcskompetenciákról, készségekről beszéljenek, amelyekre várhatóan 10-20 év múlva szükség lesz.
Milyen változást hozhat az amerikai–magyar kapcsolatok terén Donald Trump elnöksége azok után, hogy máris befagyasztotta a Transzatlanti Kereskedelmi és Beruházási Partnerség (TTIP) tárgyalásait?
– Heves vitákat váltott ki a befektetési bírósági rendszer és a génmódosított élelmiszerek kérdésköre, de Magyarország GMO-mentességét az alaptörvény biztosítja, amit a TTIP-tárgyalások előrehaladtával Amerika sem hagyhatott volna figyelmen kívül. A Trump-éra kezdetén annyi már sejthető, hogy az új elnök protekcionistább gazdaságpolitika mellett tör lándzsát, az adóreformja pedig segítheti az amerikai gyökerű multinacionális vállalatok részéről a külföldön megtermelt profit hazavitelét. Így a hagyományos termelői iparágakban az USA-tól a közeljövőben kevésbé számíthatunk jelentős előretörésre globálisan, a szolgáltató szektorban és a digitális gazdaságban viszont már idén is újabb amerikai befektetéseket, illetve a meglévők bővítését várjuk Magyarországon. Elsősorban saját magunkra kell figyelni, hogy továbbra is vonzó célpont maradjon az ország. Jelenleg a második legnagyobb működőtőke-állomány 15 milliárd euró értékben az Egyesült Államokból érkezik hazánkba, 100 ezer munkahelyet teremtve. Azon vagyunk, hogy mindkét mutató tovább javuljon. Alig egy hete jelentette be a Black Rock alapkezelő, hogy 500 új állást létesítve Budapestre hozza az innovációs központját. Ennek jelentőségét mutatja, hogy a vállalat 5000 milliárd dollárt kezel, ami a magyar GDP több mint negyvenszerese.
Szemerkényi Réka washingtoni nagykövet közvetlenül Trump megválasztása után az elnökkel közös fotóval jelentkezett a Twitteren, egyúttal intenzív együttműködést vetített előre. Ezzel párhuzamosan Budapesten mire számíthatunk a Colleen Bellt ideiglenes ügyvivőként váltó David J. Kostelanciktól?
– Szoros együttműködésre számítunk, hiszen az érdek közös. A mindenkori amerikai nagykövetnek fontos, hogy az itteni amerikai és nemzetközi befektetők hogyan ítélik meg a magyar gazdaságot, az összkép pedig pozitív. Kostelancik rendkívül felkészült diplomata, aki Washingtonban közép-európai ügyekkel is foglalkozott. Szemerkényi Réka és Colleen Bell kapcsolata és közös munkája példaértékű volt, amit az AmCham is elismert: decemberi közgyűlésünkön megosztva kapták a Völgyes Iván-díjat, amely azt a személyt illeti, aki a legtöbbet tett az adott évben az amerikai–magyar gazdasági kapcsolatokért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.