A regisztrált munkanélküliek száma mára nagyon lecsökkent: 205 ezren voltak állás nélkül tavaly év végén, vagyis 4,4 százalék a munkanélküliségi ráta. Ez nagyon jó szám, a rendszerváltás óta páratlan. A több mint 200 ezer munkanélküli számára persze ez nem vigasz. Hozzá kell tennünk, hogy azért óvatosan kell bánni ezzel a számmal: az álláskeresési járadék (munkanélküli-segély) maximum 90 napig jár, és nem is mindenkinek. Ez hozzájárul az alacsony munkanélküliségi arányhoz. Ráadásul egy munkahely elvesztése és az új megtalálása közötti idő még mindig 19 hónap volt 2016-ban, ami sokkoló. Mit csinálnak, hogyan élnek meg honfitársaink a köztes időben? Vagy ez csak átlag, és sokan nem is igazán akarnak dolgozni?
Sokan és sokat vitáznak, hogy a külföldön dolgozókat hova soroljuk.
Strasbourgban éltem 2001-ben, és láttam, amikor a zámolyi honfitársaim protestáltak a magyar munkaviszonyok, emberi bánásmód miatt, de azért minden hónapban egy meghatalmazott révén felvették a munkanélküli-segélyt itthon. A tavaly novemberben megjelent szám szerint az EU-ban 330 ezer magyar dolgozik, ha hozzáadjuk az EU-n kívül dolgozókat (például USA, Kanada, Ausztrália, Svájc), a szám mindenképp több tízezerrel nő. Többségüknek van itthon bejelentett lakcíme, de adózni nem itthon adózik.
Nőtt a foglalkoztatás, de sok a közmunkás
Fontos mérőszám a foglalkoztatási ráta is a 15–64 év közötti korosztályban. Magunkhoz képest nagyon jó a 67,5 százalék, hiszen tíz éve még 55 százalék alatt volt. Most 4,4 millió ember dolgozik, ami jelentős javulás.
Mielőtt nagyon örülnénk, hozzá kell tenni, hogy Csehországban ez a szám 74 százalék. Azaz több százezer főnyi tartalékunk van valahol. Viszont a számunk európai viszonylatban átlagosnak mondható már. Tíz évvel ezelőtt csak Romániát előztük meg.
Egy szakma sincs, ahol túlkínálat lenne
Hogy mégis munkaerőhiány van-e? Az biztos, hogy a magyar munkaadókat sokszor elkényeztette a rendszerváltás utáni két évtized. Csak feladtak egy hirdetést (először a helyi Szuperinfóban, Express újságban, utána az online állásportálokon), és özönlöttek a jelöltek. Mára szinte egy szakma sincs, ahol túlkínálat lenne.
A szürkén és feketén fizetett munkavállalók száma – óvatos becslésem szerint – még mindig több százezer. Akik nem tudnak fehéren fizetni, mert nem engedhetik meg, azoknak ideje profilt váltaniuk. Az állam fontos törekvése, hogy felszámolja a hasonló törvénytelenségeket. Nem kell tartani az utcára kerülő emberek által keltett társadalmi katasztrófától, mert tudunk nekik fehérmunkát is ajánlani. A dolgozókat a nyugdíjkatasztrófa, a tisztán fizető munkáltatókat a termelés akadályozása, az államot jelentős bevételkiesés fenyegeti.
Az is kell, hogy a munkáltatók és a munkavállalók is nyitottabbakká váljanak. Azokban az országokban a legmagasabb a foglalkoztatási ráta, ahol a részmunkaidős munkavállalás magas (Hollandiában a foglalkoztatottak közel ötven százaléka dolgozik részmunkaidőben). Itthon még ma is nagyon sok munkáltató elzárkózik a részmunka elől, így vesztve el sok fiatalt, édesanyát, idősebb munkaerőt. A földrajzi mobilitás az ingatlantulajdoni viszonyok miatt nagy erőfeszítést igényel a munkavállalók és a munkáltatók részéről is. Fizetni kell a buszt, a szállást a dolgozóknak, a munkavállalóknak pedig utazniuk kell a munkahelyre.
Harcolnunk kell a külföldi munkaerőért
A munkaerő toborzása pedig egyre összetettebb, és nagy költséget jelent. A profi belső ajánlórendszer, belső toborzási munkatárs sem mindig elég. Költséghatékony megoldás a kölcsönzés (több hónapra eloszlik a költség, a kölcsönző cég szakemberei gyorsabban találnak embert), a nehezebb profiloknál pedig a munkaerő-közvetítő cég, hiszen a belső kiválasztással foglalkozó munkatárs nem lehet otthon a gépkezelőtől a kontrolleren át az értékesítési igazgatóig minden keresésben.
A külföldi munkaerő kérdése is megkerülhetetlen. Harcolunk az ukrán munkaerőért a csehekkel és a lengyelekkel. Nem sok eséllyel, már csak a fizetési szintünk és a nyelvi akadályaink miatt sem. Senki se gondolja tehát, hogy ha meghirdetjük a szabad munkahelyeinket, a román, ukrán munkaerő majd özönlik, és olcsó lesz. A magyar kisebbségek (amennyi maradt) lehetőségnek kínálkoznának, ám lássuk be, hogy őket is csábítja a nyugat-európai munkahely és fizetés.
Jelentősen emelni kell a béreket
Utoljára, de nem utolsósorban, a rövid távú megoldásokat keresve, nem kapkodva, de jelentősen emelni kell a béreket, megállítva az elvándorlást, illetve hazacsábítva a Túró Rudi-rajongókat. Azt ne felejtsük el, hogy Franciaországban és Hollandiában sokkal többen szeretnének külföldön munkát vállalni, mint amekkora a magyar fiatalok ez irányú igénye, de ők a külföldi tapasztalatszerzés után haza tudnak térni, mert megtalálják otthon a számításukat.
Hogy hosszabb távon mi várható? Nos, az 1,3 gyerek családonként, ha javul is, nehezen éri el a reprodukcióhoz szükséges 2,2-et. Ha megbarátkozunk a 8 milliós Magyarország gondolatával, akkor láthatjuk, hogy jövőnk (hasonlóan sok európai országéhoz) csak a digitalizációban, automatizálásban van, amihez elengedhetetlen a versenyképes iskola. A tavaly decemberi PISA-teszt eredménye remélhetően felrázta az illetékeseket, és megkérdezik, kinek és mit kellene tennie azért, hogy legalább a lengyel eredményeket elérjük mi is. Azt nem tudom, hogy ha nem lesz olimpia itthon, akkor lesz-e versenyképes oktatás. De választhatunk: 8 milliós modern, digitalizált Magyarország leszünk, vagy 5 millió szegény reményvesztett országa. Én biztosan inkább az elsőre szavazok!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.